Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hydraulische remmen werken niet volledig.

kobayashi
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2017 00:46

kobayashi 08 jan 2022 16:14

ga ik morgen ook eens kuisen met alcohol en de rem pistons met dot 5.1.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 jan 2022 16:35

Sponsig gevoel is altijd lucht, er zit niks anders in het systeem dan samen gedrukt kan worden (tenzij je leiding ergens beschadigd is)
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 jan 2022 11:58

kobayashi schreef: 08 jan 2022 15:06 ik ben opnieuw beginnen te ontluchten, volgens mij is nu alle lucht er wel uit.
Niet 100% zeker want als ik stevig aan de ontluchtings spuit trek komt er nog lucht maar ik denk dat dat dan eerder aan de spuit zal liggen dan aan lucht in de leidingen.
Nee :D

Dat is lucht in de rem 100%

Er vanuit gaande dat er geen rubbers lekker, je remklauw extreem scheef staat of klauwen met 4 of meer zuigers hebt zal een sponsig systeem altijd lucht zijn.

Kijk de sram ontluchtings video van gcn op youtube. Dat is het enige volledige complete filmpje en probeer dat te begrijpen
In alle ander filmpjes ontbreekt er altijd wel iets als je tegen een probleem aan loopt.

Heel simpel het lukt mij of vanaf 1 kant een volledige rem te vullen en ontluchten. Als je snapt dat dat kan en je lukt, los je elke probleem op. Waarbij dat bij sommige merken wel heel lang kan duren.........

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 09 jan 2022 17:14

Ik zou willen adviseren gewoon een paar nieuwe blokjes te monteren. (Nu kan ik natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar failliet zul je er waarschijnlijk niet aan gaan).
Maakt het het verschil, dan is duidelijk wat de oorzaak van het probleem is.
Maakt het geen verschil, monteer je de oude blokjes terug en hou je de nieuwe op voorraad. (Vroeg of laat zul je ze dan toch wel nodig hebben).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jan 2022 19:50

wasbeer2006 schreef: 09 jan 2022 11:58
kobayashi schreef: 08 jan 2022 15:06 ik ben opnieuw beginnen te ontluchten, volgens mij is nu alle lucht er wel uit.
Niet 100% zeker ...........
........
Kijk de sram ontluchtings video van gcn op youtube. ............
Bedoel je dit filmpje?
Vooral het stukje vanaf ongeveer 5:01?
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jan 2022 10:35

Ja die inderdaad. In een ideale situatie doe je te veel met die filmpje.
Maar je weet wel zeker dat je met de 1 minuut extra werk alle vage problemen die hier voorbij komen worden opgelost.

Er zit nog al eens wat lucht in een remklauw die er niet altijd uitkrijgt met alleen doorspuiten of maar in die remgreep knijpen.
Zeker op fietsen met interne kabels die lager liggen dan de klauw en ook op frames waar de klauw in allerlei verschillend standen staat. Met die trek beweging krijg je die er wel uit.

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 11 jan 2022 22:15

Ontluchten komt het eerste in mij op, maar dat heb je al gedaan lees ik.
Wat nog zou kunnen is dat één of beide zuigertjes niet goed naar buiten bewegen en min of meer vast zitten. Ik heb het bij mijn Force caliper net andersom gehad; één van de zuigertjes wilde niet goed terug na remmen, waardoor de boel aanliep. Oorzaak kan zijn dat het systeem wat vervuild is geraakt.
Oplossing: Wiel eruit, remblokjes eruit. Voorzichtig de rem inknijpen zodat de zuigertjes iets naar buiten komen (niet te veel, anders vallen ze eruit). Dan met wattenstaafje of kwastje wat DOT vloeistof rondom de zuigertjes aanbrengen. Zuigertjes met een plastic bandenlichter terug duwen. Dat een paar keer herhalen zodat ze soepeler bewegen.
In het geval er één zuigertje is dat niet goed beweegt, dan terwijl je de rem inknijpt het zuigertje dat wel goed beweegt tegenhouden met de bandenlichter. Op die manier komt het slecht bewegende zuigertje als het goed is vanzelf in beweging.

NielsH1
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 dec 2013 13:21

NielsH1 12 jan 2022 10:33

Het afgelopen jaar één van de remleidingen van mijn tweedehands crosser ook regelmatig laten ontluchten. Na wat langer speuren bleek er een scheurtje te zitten in mijn shifter waardoor deze lekte en/of er lucht in de leiding kwam. Shifter vervangen en probleem is nu opgelost.

Plaats reactie