Hydraulische remmen werken niet volledig.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nee
Dat is lucht in de rem 100%
Er vanuit gaande dat er geen rubbers lekker, je remklauw extreem scheef staat of klauwen met 4 of meer zuigers hebt zal een sponsig systeem altijd lucht zijn.
Kijk de sram ontluchtings video van gcn op youtube. Dat is het enige volledige complete filmpje en probeer dat te begrijpen
In alle ander filmpjes ontbreekt er altijd wel iets als je tegen een probleem aan loopt.
Heel simpel het lukt mij of vanaf 1 kant een volledige rem te vullen en ontluchten. Als je snapt dat dat kan en je lukt, los je elke probleem op. Waarbij dat bij sommige merken wel heel lang kan duren.........
Ik zou willen adviseren gewoon een paar nieuwe blokjes te monteren. (Nu kan ik natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar failliet zul je er waarschijnlijk niet aan gaan).
Maakt het het verschil, dan is duidelijk wat de oorzaak van het probleem is.
Maakt het geen verschil, monteer je de oude blokjes terug en hou je de nieuwe op voorraad. (Vroeg of laat zul je ze dan toch wel nodig hebben).
Maakt het het verschil, dan is duidelijk wat de oorzaak van het probleem is.
Maakt het geen verschil, monteer je de oude blokjes terug en hou je de nieuwe op voorraad. (Vroeg of laat zul je ze dan toch wel nodig hebben).
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15963
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Bedoel je dit filmpje?wasbeer2006 schreef: ↑09 jan 2022 11:58........
Kijk de sram ontluchtings video van gcn op youtube. ............
Vooral het stukje vanaf ongeveer 5:01?
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja die inderdaad. In een ideale situatie doe je te veel met die filmpje.
Maar je weet wel zeker dat je met de 1 minuut extra werk alle vage problemen die hier voorbij komen worden opgelost.
Er zit nog al eens wat lucht in een remklauw die er niet altijd uitkrijgt met alleen doorspuiten of maar in die remgreep knijpen.
Zeker op fietsen met interne kabels die lager liggen dan de klauw en ook op frames waar de klauw in allerlei verschillend standen staat. Met die trek beweging krijg je die er wel uit.
Maar je weet wel zeker dat je met de 1 minuut extra werk alle vage problemen die hier voorbij komen worden opgelost.
Er zit nog al eens wat lucht in een remklauw die er niet altijd uitkrijgt met alleen doorspuiten of maar in die remgreep knijpen.
Zeker op fietsen met interne kabels die lager liggen dan de klauw en ook op frames waar de klauw in allerlei verschillend standen staat. Met die trek beweging krijg je die er wel uit.
Ontluchten komt het eerste in mij op, maar dat heb je al gedaan lees ik.
Wat nog zou kunnen is dat één of beide zuigertjes niet goed naar buiten bewegen en min of meer vast zitten. Ik heb het bij mijn Force caliper net andersom gehad; één van de zuigertjes wilde niet goed terug na remmen, waardoor de boel aanliep. Oorzaak kan zijn dat het systeem wat vervuild is geraakt.
Oplossing: Wiel eruit, remblokjes eruit. Voorzichtig de rem inknijpen zodat de zuigertjes iets naar buiten komen (niet te veel, anders vallen ze eruit). Dan met wattenstaafje of kwastje wat DOT vloeistof rondom de zuigertjes aanbrengen. Zuigertjes met een plastic bandenlichter terug duwen. Dat een paar keer herhalen zodat ze soepeler bewegen.
In het geval er één zuigertje is dat niet goed beweegt, dan terwijl je de rem inknijpt het zuigertje dat wel goed beweegt tegenhouden met de bandenlichter. Op die manier komt het slecht bewegende zuigertje als het goed is vanzelf in beweging.
Wat nog zou kunnen is dat één of beide zuigertjes niet goed naar buiten bewegen en min of meer vast zitten. Ik heb het bij mijn Force caliper net andersom gehad; één van de zuigertjes wilde niet goed terug na remmen, waardoor de boel aanliep. Oorzaak kan zijn dat het systeem wat vervuild is geraakt.
Oplossing: Wiel eruit, remblokjes eruit. Voorzichtig de rem inknijpen zodat de zuigertjes iets naar buiten komen (niet te veel, anders vallen ze eruit). Dan met wattenstaafje of kwastje wat DOT vloeistof rondom de zuigertjes aanbrengen. Zuigertjes met een plastic bandenlichter terug duwen. Dat een paar keer herhalen zodat ze soepeler bewegen.
In het geval er één zuigertje is dat niet goed beweegt, dan terwijl je de rem inknijpt het zuigertje dat wel goed beweegt tegenhouden met de bandenlichter. Op die manier komt het slecht bewegende zuigertje als het goed is vanzelf in beweging.
Het afgelopen jaar één van de remleidingen van mijn tweedehands crosser ook regelmatig laten ontluchten. Na wat langer speuren bleek er een scheurtje te zitten in mijn shifter waardoor deze lekte en/of er lucht in de leiding kwam. Shifter vervangen en probleem is nu opgelost.