Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe (tweedehandse) fiets (budget: 1000 euro)

Maculinea
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2022 15:06

Maculinea 07 jan 2022 15:12

Dag allemaal! Ik ben de voorbije weken voorzichtig aan het kijken naar een nieuwe racefiets, maar merk steeds meer dat ik wel wat gedachten van buiten kan gebruiken in het komen tot een uiteindelijk besluit. Ik fiets inmiddels ruim twee jaar met plezier op een (oude) Bianchi Via Nirone 7. Exacte jaartal van de fiets is niet bekend, ik vermoed om de nabij 2008 als ik het internet mag geloven. Zoals gezegd kijk ik inmiddels naar een upgrade voor ongeveer 1000 euro, waarbij ik mezelf waarschijnlijk beperk tot een tweedehands model. Er zijn enkele opties, mochten jullie hier wat input over kunnen geven zou ik dat enorm waarderen! Zo kijk ik onder andere naar een Bianchi Infinito (2011), met Ultegra afmontage. Mooie fiets, upgrade naar carbon (en in zekere zin naar een betere groep, hoewel verschil tussen een oude 105 en een oude Ultegra groep vermoedelijk niet enorm zal zijn) en interne bekabeling. Gezien ik deze voor omstreeks 700 euro kan overnemen, is dit een relatief goedkope upgrade. Tegelijkertijd vraag ik me wel een beetje af in hoeverre het nastreven van carbon in deze zin het waard is, daar ik me hiermee limiteer tot wat oudere modellen (ook kijkende naar bijv. Specialized Tarmac in die regionen), ten opzichte van een wat recenter model met een lichtgewicht aluminium frame, recentere groep en in de meeste gevallen wat minder gebruiksjaren.

Wat betreft gebruik: ik fiets hobbymatig en probeer dit meermaals per week te doen. Verleden jaren kwam dit er omwille van studie en randzaken minder van dan ik had gehoopt, maar intussen heb ik wat meer tijd om dan toch daadwerkelijk met een vast ritme de fiets te pakken. Ritjes zullen meestal rond de 100 kilometer bedragen.

Wat zouden jullie me in deze situatie aan kunnen raden? Ik hoor het (heel) graag :D
Laatst gewijzigd door Maculinea op 10 jan 2022 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Maculinea
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2022 15:06

Maculinea 07 jan 2022 15:27

Helemaal vergeten te vermelden: mijn lengte is 1.78 m en rij nu met plezier rond op framemaat 57.

Plaats reactie