Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe gravelbike. Need help!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 06 jan 2022 22:28

Swoosj schreef: 06 jan 2022 09:05 Beste mede-forummers,


Ik zit met het idee om mezelf een gravelbike cadeau te doen 😊.

Volgens mij en hetgeen ik hoor/lees is dit zo’n beetje DE allround fiets bij uitstek.

Nu rijdt ik reeds enkele jaren op mijn Cannondale Synapse carbon maar ik ben er nooit echt super tevreden over geweest.
Nooit echt een goed ‘gevoel’ gehad op deze fiets.
Niet echt ‘racy’ genoeg maar ook niet comfortabel genoeg om er +150km toertochten mee te doen (naar mijn gevoel).
Ook een Synapse gehad, alu frame weliswaar. Die beviel ook niet, voelde best log aan, niet echt snel (MTB op slicks was sneller op asfalt). Die ingeruild op een SuperSix. Beste upgrade ooit! Iedere trap is raak, stuur ontzettend strak en gaat als de brandweer. Nog nooit zo'n fijne fiets gehad.
Vorig jaar een gravelbike erbij gekocht, ipv MTB, Topstone 5 Carbon. Die is ietsje minder traag dan de Synapse die ik had maar zeker niet zo snel als de SuperSix. Voor mij makkelijk vergelijken omdat ik ze beide tevens voor woon-werk verkeer gebruik. En bekende routes die ik met beide fietsen rij daar is de Topstone ook echt langzamer. En niet weinig, denk aan 6 tot 8% trager.
De Topstone is meer de slecht weer/terrein fiets en om eens veldwegen mee te rijden. Soms rij ik wel eens mee met een maatje, die rijdt MTB maar alleen xc en heel eenvoudig terrein. Dat gaat prima maar geen wonder van snelheid.

Dus nee, gravelbike is imho geen universele fiets of jack of all trades. Neem er een racer bij voor de snelle/lange ritten en leg gravel banden op de Synapse.
Dogma F

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jan 2022 00:19

Dat die Synapse trager was dan de MTB en gravelbike, kan nooit aan het ontwerp van de fiets gelegen hebben, hooguit aan het onderhoud of aan de berijder ;) .

Ik ben het wel met je eens dat een gravelbike nooit een 100% racefiets zal worden. Desondanks is het natuurlijk wel de ultieme allrounder. Op iets lager tempo wielrennen met wegbandjes, cyclocrossen, met 40mm banden met licht profiel gravelritten maken, met 27,5"banden de eenvoudigere MTB routes aanvallen, met goede antilek banden woon-werkverkeer en bikepacken. Het kan allemaal (je hebt alleen wel je heel schuur vol wielsets hangen :mrgreen: .
Wil je je specifiek richten op één van deze zaken dan ben je beter af met een fiets die daarvoor ontworpen is. Met jouw budget kun je ook twee fietsen overwegen.

Gravelbanden op de Synapse maken hem alleen maar trager en nog steeds niet geschikt voor het bos. Dan blijft het bij schelpenpaadjes e.d. en die kun je ook wel met 28mm racebandjes (ik heb ze genoeg met 23mm gedaan).

Verder ben ik fan van de Basso Palta en de Santa Cruz Stigmata alhoewel ik de kleurtjes van die laatste dit jaar niet helemaal top vind.
Campagnolo Ultra Dork

Swoosj
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 sep 2015 14:37

Swoosj 07 jan 2022 04:26

Hmmm, geraak er nog niet aan uit...

Misschien afwachten wat de resultaten van de bike-fitting zijn zodat ik mss al enkele modellen kan uitsluiten.

Interne bekabeling zowel in frame als stuur zijn een 'must', dit ziet er gewoon veel strakker uit en zal wsl wel de nieuwe 'norm' worden.

Dus met dit in het achterhoofd resten er niet zoveel modellen meer.

Mocht ik gelimiteerd worden tot een 1x setup zou ik eventueel overwegen om te upgraden naar de Campagnole Ekar 1x13. Iemand hier ervaring mee?

Gr

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 jan 2022 07:24

De Kanzo Fast is ook met een 2x setup te krijgen, mijn fietsmaat heeft er een....( bij WdV uit Oosterhout gekocht ;) ).

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 07 jan 2022 07:31

Interne bekabeling is heel mooi, ziet er strak uit en wordt ook de nieuwe norm.
Bedenk wel dat het vervangen van kabels niet gemakkelijker wordt.
Hydraulische schijfremmen en elektronisch schakelen hebben niet of nauwelijks last van slijtage, althans, geen jaarlijks terugkerend fenomeen.
Dogma F

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 07 jan 2022 08:03

Afbeelding

Net ff anders? Mijn Marin Headlands1 carbon gravelbike met Bontrager Aeolus Pro 51 carbon wielset. GRX 1x11 , ruimte voor 700x45mm banden, 9kg ex pedalen rijklaar. Hier in "endurance road" set-up met 32mm banden, maar ik rijd met 28-45mm banden afhankelijk van ondergrond. 1x11 icm 40t voor en 11-32 cassette voor 90% van de tijd in het vlakke Nederland. Geeft mooie stapjes en genoeg bereik. Richting heuvels en bergen gaat er 11-42 of 11-46 op. Fiets 2.5k plus 1.2k wielset en ander spul, dus blijft ruim onder de 4k€
Ik heb er een tweede wielset bij en het tasje mag er af ( is smaak) , maar het is een heerlijk fietsje en mijn racer staat veel stil intussen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 jan 2022 09:56

https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... six-evo-se
Mix van super six-synapse en topstone.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 07 jan 2022 09:58

nijkie schreef: 07 jan 2022 09:56 https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... six-evo-se
Mix van super six-synapse en topstone.
TS, wil alle kabels uit het zicht. vraag me niet waarom...

lekkere bike trouwens :winkthumb:

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 jan 2022 10:06

scottpch schreef: 07 jan 2022 07:24 De Kanzo Fast is ook met een 2x setup te krijgen, mijn fietsmaat heeft er een....( bij WdV uit Oosterhout gekocht ;) ).
Enkel met de Classified hub, niet met een voorderailleur. Echt niet aangenaam als je meerdere wielsets wilt (of al hebt)

De Rose Backroad is ook wel leuk:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 jan 2022 10:11

TKMP schreef: 07 jan 2022 09:58
nijkie schreef: 07 jan 2022 09:56 https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... six-evo-se
Mix van super six-synapse en topstone.
TS, wil alle kabels uit het zicht. vraag me niet waarom...

lekkere bike trouwens :winkthumb:
Idd, geometrie komt bijna overeen met een topstone.Zou er wel eens mee willen rijden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Swoosj
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 sep 2015 14:37

Swoosj 07 jan 2022 10:57

TKMP schreef: 07 jan 2022 09:58
nijkie schreef: 07 jan 2022 09:56 https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... six-evo-se
Mix van super six-synapse en topstone.
TS, wil alle kabels uit het zicht. vraag me niet waarom...

lekkere bike trouwens :winkthumb:
Voor de looks, een fiets mag er toch ook gewoon goed uitzien? :D

Swoosj
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 sep 2015 14:37

Swoosj 07 jan 2022 10:58

TL@ schreef: 07 jan 2022 10:06
scottpch schreef: 07 jan 2022 07:24 De Kanzo Fast is ook met een 2x setup te krijgen, mijn fietsmaat heeft er een....( bij WdV uit Oosterhout gekocht ;) ).
Enkel met de Classified hub, niet met een voorderailleur. Echt niet aangenaam als je meerdere wielsets wilt (of al hebt)

De Rose Backroad is ook wel leuk:
Afbeelding
Die Rose is idd niet mis! :o

Wel geen ervaring met het merk... Iemand wel?

Zal me ook eens inlezen over dit model.

Thx!

Plaats reactie