Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe gravelbike. Need help!

Swoosj
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 sep 2015 14:37

Swoosj 06 jan 2022 13:01

TKMP schreef: 06 jan 2022 12:31 synapse... konden daar niet toevallig crossbanden in? heb je nu de versie met velg of schijfremmen en van welk jaar.

ik heb wel eens een gravel tochtje gereden, een van de andere rijders had mooie challenge crossbanden erin die op brabantse zand en gravel paden erg goed mee ging.
nu zijn er ook 30mm crossbanden ;)
ik heb ook nooit tekort gehad met 33mm challenge tot is in zuid limburg ging wonen, hier krijgt de velg iets te vaak een klap.

Mijn Synapse is van 2016 -> velgremmen dus. Is ook de reden waarom ik beetje uitkijk naar andere fiets.

Nu nog investeren in mooie wielset met velgrem lijkt me 'onverstandig'.

Gr

Swoosj
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 sep 2015 14:37

Swoosj 06 jan 2022 13:05

chris80 schreef: 06 jan 2022 12:45 Wil je het als gravelbike gebruiken of allround, dus ook op de weg?

Voor allround zou ik sowieso voor een 2x gaan, anders worden de gaten in de cassette wel erg groot.

En aero is alleen voor de looks? Voor een sprintje zal het niet veel uitmaken, als je zitpositie gelijk is als op de Synapse.

Ik had ook al hen en der gelezen dat een 2x beter zou zijn ivm die sprongen in de cassette, thx!

Aero voornamelijk voor de looks en mss om die paar watts te winnen :lol:
Nee, meer voor de looks en mss ook een deel omdat ik hoop dat deze wat stijven zijn.

Mijn fietsvrienden zeggen soms dat wanneer ik echt doortrap/accelereer ze de fiets onder mij zien torsen... Zal vnl met mijn gewicht te maken hebben denk ik :D


Gr

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 jan 2022 13:15

Scott Addict gravel/cx een fiets voor alle ondergronden.
Stuurt zo scherp als een racer, kunnen tot 40mm banden in en kun je eigenlijk het hele jaar door gebruiken mbv een extra wielset!
Heb zelf de vorige Addict gravel/cx en heb er bv vorig jaar ook mee in de bergen gereden met een set wegwielen.
One bike to do it all.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 06 jan 2022 13:30

Ik ben zelf altijd op zoek naar wat minder mainstream materiaal en zou voor jouw eisen bij een Basso Palta II terechtkomen. Moest ik nu mijn Open UP willen vervangen, zou ik twijfelen tussen deze en een Cervelo Aspero. Allebei aan het racy uiteinde van het gravel spectrum, hoewel de Palta ten opzichte van de eerste versie al wat minder agressieve geo heeft.
Afbeelding

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 06 jan 2022 13:53

Die Scott addict gravel vind ik ook erg gaaf!

Swoosj
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 sep 2015 14:37

Swoosj 06 jan 2022 15:02

raven14 schreef: 06 jan 2022 13:30 Ik ben zelf altijd op zoek naar wat minder mainstream materiaal en zou voor jouw eisen bij een Basso Palta II terechtkomen. Moest ik nu mijn Open UP willen vervangen, zou ik twijfelen tussen deze en een Cervelo Aspero. Allebei aan het racy uiteinde van het gravel spectrum, hoewel de Palta ten opzichte van de eerste versie al wat minder agressieve geo heeft.
Hoe bevalt je OPEN? Volgens ik zie is dit enkel als frameset te koop en niet als volledige bike?

Mag ik vragen wat je dan ongeveer kwijt bent voor een complete fiets? :shock:

Gr

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 06 jan 2022 15:19

Ik weet niet exact hoeveel de Open me nu gekost heeft, moet rond 6k zijn denk ik. Ultegra 8000 mechanisch, Enve stuur, 3T stuurpen en zadelpen, Philippos wielen op basis van 50mm hoge (25mm binnenbreedte) LB velgen en DT240 naven, Berk zadel, Rotor crank en PM, enz...

'k Heb er nog twee andere wielsets bij (eentje 650b en eentje licht alu 700c, allebei van bij Wheel-Tec).

Voor mij een perfecte alleskunner, maar beantwoordt niet aan jouw eisen met interne kablering en aero look :lol:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door raven14 op 06 jan 2022 15:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 jan 2022 15:21

Ik zou eerst eens kijken of je niets aan de positie op je Synapse kan veranderen. Een andere fiets kopen zonder te weten wat je echt wilt, is een recept voor weer een fiets waar je niet 100% op zit.

Die Synapse is normaal een goed rijdende, beetje luie, comfortabele fiets. Je kan wat spelen met de spacers en andere stuurpen.

Ik heb verder voor een gravelfiets ongeveer dezelfde eisen als jij en mijn shortlist was: Scott Addict Gravel (gaat het waarschijnlijk worden), Basso Palta II (prachtig op foto, in het echt toch wat minder), Trek Checkpoint (ik moet dan een -17° stuurpen, duur), Orbea Terra (custom kleur mogelijk, wel leuk, teveel sloping wat ik niet zo mooi vind)

De fiets moet vooral erg mooi passen, als je er niet goed op zit, is de lol er snel af (heb ik gehad met een Orbea Onix, jaar of 10 geleden). Dus zorg dat je weet wat je wilt.
Afbeelding

Swoosj
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 sep 2015 14:37

Swoosj 06 jan 2022 16:33

raven14 schreef: 06 jan 2022 15:19 Ik weet niet exact hoeveel de Open me nu gekost heeft, moet rond 6k zijn denk ik. Ultegra 8000 mechanisch, Enve stuur, 3T stuurpen en zadelpen, Philippos wielen op basis van 50mm hoge (25mm binnenbreedte) LB velgen en DT240 naven, Berk zadel, Rotor crank en PM, enz...

'k Heb er nog twee andere wielsets bij (eentje 650b en eentje licht alu 700c, allebei van bij Wheel-Tec).

Voor mij een perfecte alleskunner, maar beantwoordt niet aan jouw eisen met interne kablering en aero look :lol:
Afbeelding

Prachtige fiets wel!! :like:

Swoosj
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 sep 2015 14:37

Swoosj 06 jan 2022 16:40

TL@ schreef: 06 jan 2022 15:21 Ik zou eerst eens kijken of je niets aan de positie op je Synapse kan veranderen. Een andere fiets kopen zonder te weten wat je echt wilt, is een recept voor weer een fiets waar je niet 100% op zit.

Die Synapse is normaal een goed rijdende, beetje luie, comfortabele fiets. Je kan wat spelen met de spacers en andere stuurpen.

Ik heb verder voor een gravelfiets ongeveer dezelfde eisen als jij en mijn shortlist was: Scott Addict Gravel (gaat het waarschijnlijk worden), Basso Palta II (prachtig op foto, in het echt toch wat minder), Trek Checkpoint (ik moet dan een -17° stuurpen, duur), Orbea Terra (custom kleur mogelijk, wel leuk, teveel sloping wat ik niet zo mooi vind)

De fiets moet vooral erg mooi passen, als je er niet goed op zit, is de lol er snel af (heb ik gehad met een Orbea Onix, jaar of 10 geleden). Dus zorg dat je weet wat je wilt.

Daarom dat ik nu voor de 3de keer een bikefitting doe, nu eens met zo'n Guru-bike die elektrisch à la minute kan ingesteld worden. Hopelijk dan wel een idee wat me bevalt.

Op de Synapse zit reeds een ander zadel, ander stuur, kortere stuurpen, minder spacers... :roll:

Ik heb een kameraad die de Scott Addict Gravel in bestelling heeft maar die wordt steeds uitgesteld...

Trek Checkpoint is ook een kanshebber, de Orbea ook. De Ridley Kanzo Fast eigenlijk ook maar blijkbaar hier niet zo populair.

Gr

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 06 jan 2022 19:26

Neem ook je eigen fiets, kleding en schoenen mee tijdens een bike fit.
Wat voor apparaat de beste man/vrouw gebruikt is om t even.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 jan 2022 19:27

Die Kanzo is 1x only (tenzij je de Classified hub neemt maar dan zit je weer vast aan die wielen), de belangrijkste reden dat de Kanzo voor mij is afgevallen (erg knappe fiets anders en in custom kleuren te krijgen)
Afbeelding

Plaats reactie