Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

advies Bianchi fiets

roelsyperda
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jan 2022 23:02

roelsyperda 05 jan 2022 23:09

Ik fiets al aan tijd op een Trek Madone 4.5. Prima fiets, maar ben het afgelopen jaar wat fanatieker geworden en heb volop fietsplannen voor het komende jaar dus heb eigenlijk wel zin in een upgrade.
Qua merk heb ik mijn keuze wel gemaakt: Bianchi.
Dat is echt wel meer een keuze op gevoel dan dat ik allerlei merken vergeleken heb, maar ik vind ze gewoon zo mooi en dat is ook wat waard vind ik.

Maar dan het model, dat is een stuk lastiger.
Ik heb niet veel verstand van de techniek en allerlei soorten onderdelen, dus ik weet dat het beste zou zijn om naar een winkel te gaan en me daar goed te laten adviseren. Maar (nog los van het feit dat die nu niet open zijn en dat je misschien ook met lange levertijden zit) is mijn budget ook niet onbeperkt dus zit ik toch ook in de categorie 'zo goed als nieuw' te kijken.

Nu heb ik eigenlijk al een vrijblijvende optie op een Aria Ultegra, deze is een jaar intensief gebruikt door een fietsverhuurder maar wel goed onderhouden.
De prijs (€ 2200,-) lijkt mij wel goed dus hier heb ik wel zin in. Moet ik binnenkort wel beslissing over nemen maar heb nog even bedenktijd.
Probleem voor mij is dat ik vaak lage rugklachten heb, ook bij het fietsen. Mijn huidige fiets is een tijd terug dusdanig ingesteld dat dit nu enigszins binnen de perken blijft met een compactere zit.
Ik heb al veel contact gehad met de mensen die de Aria verkopen en die zijn zo vriendelijk geweest om te kijken of ze deze ook goed is voor mij (ik heb de maten van mijn huidige fiets doorgegeven).
Het blijkt wel te kunnen, maar omdat de Aria een aero racer is met een lager balhoofd heeft hij wel een stuurpen erop gezet die schuin omhoog loopt om aan die maten te komen.
Zie onderstaande foto.

De belangrijkste vraag: in hoeverre beïnvloed die stuurpen het rijgedrag in negatieve zin ten opzichte van een rechte stuurpen (heb gelezen dat je daarmee iets fijner stuurt)?

Als ik daarnaast dan toch met een schuin oog naar alternatieven ga kijken met een hoger balhoofd, kom ik denk ik uit op een endurance als de Infinito XE. Die vind ik met Shimano 105 vanaf € 2800,-
Maar ja, het dan ben ik zeker € 600,- meer kwijt en dat is toch best veel geld.
Terwijl de Aria Ultegra toch van hogere kwaliteit is dan de Infinito XE 105?
Voordeel is dan weer wel dat die helemaal nieuw is dan dat de Infinto schijfremmen heeft (die Aria waar ik een optie op heb niet).
Schijfremmen vind ik lastig, hoor veel mensen er nu over maar weet niet of ik dat de extra investering waard vind.

Wat is wijsheid?
Toch meer investeren en voor een endurance gaan, die waarschijnlijk beter bij mij past en wellicht meer comfort biedt?
Of ga ik niet veel verschil merken met die schuin omhoog lopende stuurpen van die Aria en heb ik daar ook gewoon een goede koop aan?

Waar zit de Sprint trouwens in dit verhaal? Is dat een middenweg tussen die 2 bovengenoemde modellen, of is dat te simpel?
PXL_20211227_203712614.jpg

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5730
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 06 jan 2022 07:42

In mijn ogen een "no brainer".
Comfort, je moet je wel lekker voelen op je fiets.
Ik zou lekker voor de Infinito gaan.
Vanwege de rugproblemen zou ik wel eerst een bikefit laten doen zodat je;
a- de juiste maat fiets bestelt.
b- gelijk met de juiste afstelling op pad gaat.
Kost wel wat meer maar, en ik spreek uit ervaring, het is het waard.
(en de Aria met deze opbouw is natuurlijk geen gezicht. ;) )

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 jan 2022 07:56

Als dit echt de afstelling is wat nodig is dan is dit niet jouw model, hij is te lang en te laag.

Op de Infinito zul je bredere banden kwijt kunnen want disc, dat vertaalt zich in meer comfort wat jouw rug wellicht een beetje zal ontlasten. Al vraag ik mij af of de fit die je nu hebt correct is als je nog steeds klachten hebt. Bij rugklachten gaat men snel korter zitten, ik ken genoeg gevallen waarbij laag en lang gestrekt de oplossing was. Maar goed, iedereen is anders.

Als de Infinito niet in jouw budget past zul je verder moeten kijken want de Aria van het plaatje is niet de juiste fiets (met de afstelling die je nu hebt)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 jan 2022 07:58

Die €600,- meerprijs voel je na een paar maanden niet meer wanneer je goed zit op je Bianchi!
Zoals die Aria afgesteld is ziet er echt niet uit, ga voor een fiets die wel aan je geometrie voldoet.
Voor jou dus een endurance racer met een hoog balhoofd, tevens heb je dan schijfremmen en is geheel nieuw.
105 tov Ultegra is alleen iets zwaarder, de werking en kwaliteit is van hetzelfde niveau.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2130
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 06 jan 2022 08:36

A: Je hebt (al) rugklachten, fietsen maakt dat normaliter niet beter (maw. fietsen is niet "helend" voor de rug)
B: Je bent fanatieker geworden, een goede fiets gaat dat alleen bevorderen
C: Ik lees niets over maten van oude/nieuwe fiets en jouw lichaamsmaten

Dit voelt meer als "ik wil een blitse nieuwe fiets, help me ff". De maten van je huidige fiets doorgeven is geen ideaal startpunt, daar heb je nu ook al rugklachten op! Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent, hoe je rug dagelijks belast wordt etc, maar zomaar even een fiets kopen gebaseerd op de vorige is niet ideaal.
Toen ik ene paar jaar geleden mijn Supersix kocht, dachten we dat ook te baseren op de maten van de Synapse. Immers zelfde merk, echter race tov. endurance.
De FM deed toch even een meting, hoort er nu eenmaal bij, en kwam er toch een iets andere maat uit gerold. En ik heb nog nooit zo goed op een fiets gezeten.

Daarom het warme advies om toch eerst een bikefit te doen. Ja, kost €250 maar het plezier dat je ervan hebt is onbetaalbaar.
Dogma F

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8517
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 jan 2022 09:26

Ik zou eerst naar de lage rugklachten laten kijken en daarna op zoek gaan.Zoek een fysio met als achtergrond fietssport.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 06 jan 2022 09:47

Zou je ook nog een foto van je huidige fiets kunnen plaatsen? Als je wilt, ook een foto met jezelf er op.
Die Bianchi op deze manier afgesteld, zou ik niet kiezen. Lijkt te veel uit verhouding.

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 06 jan 2022 09:52

Kan me alleen maar aansluiten bij de anderen. Investeer in een goede bike-fit en ga dan op zoek naar een passende fiets. De Aria waar je nu een optie op hebt is dat duidelijk niet. Mogelijk kan je a.d.h.v. de bike-fit ook je Trek opwaarderen.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1063
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 06 jan 2022 10:06

Die nieuwe Infinito vind je wel goedkoper

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 06 jan 2022 10:50

Ik vind 2200 euro voor een behoorlijk gebruikte voormalige huurfiets met velgremmen een stevige prijs. Fiets heeft trouwens een Fulcrum voorwiel en een Shimano achterwiel. En een lakbeschadiging op het balhoofd.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 jan 2022 11:02

roelsyperda schreef: 05 jan 2022 23:09 ..... een Aria Ultegra, deze is een jaar intensief gebruikt....
De prijs (€ 2200,-) ............
Het blijkt wel te kunnen, maar omdat de Aria een aero racer is met een lager balhoofd heeft hij wel een stuurpen erop gezet die schuin omhoog loopt om aan die maten te komen.
Zie onderstaande foto.

............ een hoger balhoofd, kom ik denk ik uit op een endurance als de Infinito XE. Die vind ik met Shimano 105 vanaf € 2800,-
Maar ja, het dan ben ik zeker € 600,- meer kwijt en dat is toch best veel geld.
..............

PXL_20211227_203712614.jpg
Onafgezien of 2200 Euro dan wel of niet een "goede" prijs is.
Als de Aria zo moet afgesteld worden als op de foto dan moet je die al zeker niet kopen, of het moet aan een belachelijk lage prijs zijn om dan verder te verkopen. Maar dat is het niet.

Die Infinito XE 105 disc heeft een adviesverkoopprijs van 2800 Euro, de echte verkoopprijs ligt een pak lager.
Als je je, mogelijk, wat verder wil verplaatsen dan heb je een splinternieuwe en wel passende Binachi Infinito XE met shimano 105 disc voor bijna dezelfde prijs als die niet passende en ook nog eens intensief gebruikte Aria.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 06 jan 2022 12:09

Voor wat het waard is, ik heb ook lage rugklachten, 2 onderste schakels en staartbeen vastgemaakt in 1 blok.
Op mijn infinito cv (2020) heb ik geen probleem als ik 200km rij.

Plaats reactie