Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

advies Bianchi fiets

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 jan 2022 23:31

Zo, dat is een lange stuurpen.

Ik zou naar een fitter gaan waar ze zo'n marteltuig hebben staan met een zadel, stuur en cranks. Dat ding is in alle richtingen af te stellen. Dan krijg je een goede passende meting met een overzicht van getallen waar je wél wat aan hebt. Ik heb laatst de vraag gesteld in een ander topic voor een goede fitter. Een voorbeeld was cyclinglab.cc.

Jouw huidige fiets is niet een goede uitgangspunt. Ik herkende aan de foto mijn eerste racefiets qua afstelling. Bij de fit werd direct gezegd dit is niet jouw frame en we proberen het zoveel mogelijk passend te krijgen maar het is behelpen. Ik kreeg toen ook zo'n stuurpen aangemeten om mijn stuur zo dicht bij en hoog mogelijk te krijgen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jan 2022 00:07

Een nulletje teveel getypt, kan de besten overkomen.

Er is een bikefit gedaan en hij rijdt nu beter dan eerst. Dan ga ik er niet aan twijfelen of dit passend is.

Vraag 1: Is het een 56?
Vraag 2: Zit het originele Bontrager stuur met 100mm reach er nog op. Zo ja dan is er nog hoop om tot een beetje normaal ogende afstelling te komen.

Even uitgaande van het bovenstaande: Op een Domane met een stuur met 70mm reach, maat 56 met 100mm -6 graden stuurpen, met maximale spacers kom je ongeveer hetzelfde uit.
Op de Infinito en Venta zul je nog met een omgekeerde 6 graden stuurpen van 90mm zitten, met wat minder spacers. Geen ideaalbeeld maar in het kader van medische noodzaak acceptabel.
Is er al wel een korter stuur gemonteerd, dan is eigenlijk alleen de Domane nog enigszins aan te passen maar ook dan ontkom je niet aan een 80mm stuurpen van 17 graden.
Campagnolo Ultra Dork

roelsyperda
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jan 2022 23:02

roelsyperda 08 jan 2022 12:16

Ja, het is een 56 en het originele Bontrager stuur zit er nog op.
Dan zijn de Infinito en Venta (met wat acceptabele aanpassingen) dus haalbaar? Dat is op zich wel goed nieuws (die 2 hebben op dit moment nog wel mijn voorkeur, ook vanwege prijs/levertijd van de Domane).
De Venta is er in 56, de Infinito XE in 55 en 57. Nog tips of ik dan beter naar 55 of 57 kan zoeken in het laatste geval?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jan 2022 12:42

Ik ben van de 57 uitgegaan.

Een omgekeerde stuurpen vind ik in dit geval wel te doen maar de stijlpolitie-adepten vinden het per definitie een doodzonde.

Het zal er in ieder geval een stuk beter uitzien dan nu.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 08 jan 2022 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jan 2022 13:11

Bij S-Tec Sports in Duitsland hebben ze nog Venta's met Ultegra en Sram Rival op voorraad in die maat zo te zien. Die laatste is iets goedkoper en de mooiste kleur blauw.
Campagnolo Ultra Dork

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 09 jan 2022 10:59

Pfoe, wat een verschillen in die meting. Zadel 2cm hoger en 3 cm meer naar achter?
Als ik m'n zadel 3mm verstel merk ik al meteen dat dat niet goed zit.
Verder, een heel korte stuurpen zorgt imo voor nerveuzer stuurgedrag door de korte arm.

Persoonlijk zou ik toch gaan voor een frame wat echt bij jouw maten past en geen al te grote kunstgrepen nodig heeft om passend gemaakt te worden voor je, maar goed daar ben je mee bezig.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jan 2022 11:05

Als je stuur 3cm meer reach heeft, valt het gevoel van die korte stuurpen wel mee. Alleen al het feit dat het grootste gedeelte van de Trek rijders niet eens doorheeft dat het stuur 2 a 3 cm langer is dan "normaal" zegt eigenlijk genoeg over de vraag of je dat soort dingen echt merkt als je niet op het scherpst van de snede koerst.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie