Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Shimano C50, Fulcrum Wind DB, Most ultrafast 40 disc

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 05 jan 2022 09:16

Hi,
Het sparen voor een nieuwe fiets is begonnen na 10 jaar mijn Pinarello Paris bereden te hebben. Uitgangspunt is om ergens komend najaar een nieuwe te bestellen. Waarschijnlijk wordt het een Pinarello Prince Disk, maar dat is even afhankelijk van de kleurstelling en setup. In elk geval wil ik de nieuwe Ultegra Di2 groep erop. Ik ben al eens voorzichtig aan het kijken naar de wielset die ik eronder wil. Vooralsnog heb ik er 3 op het oog: de nieuwe Shimano R8170 wielen, Fulcrum Wind 40 DB, of de Pinarello wielset van Most (de ultrafast 40). Gewicht van de drie sets is vergelijkbaar. Prijzen ongeveer: Fulcrum 1000, Shimano 1400, Most 1100.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met bovenstaande wielen? Ik weet dat de Shimano's pas op de markt zijn, dus daar zal nog weinig van bekend zijn. Maar als iemand al tests heeft gezien, zou dat ook al helpen. De Most wielen vind ik erg mooi, maar is ook de grote onbekende. Ze worden niet veel verkocht en heb eigenlijk geen idee of het merk bekend staat om zijn wielen.

Andere vraag: ik heb tot nu toe altijd met binnenbanden gereden, ik merk dat tubeless langzaam op aan het komen is. Is het aan te bevelen om over te stappen naar tubeless? En hoe groot is het risico op lek rijden?

Vragen, reacties, suggesties zijn welkom!

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 05 jan 2022 09:52

Ik heb de Shimano R9200 Dura-Ace C50 wielen hier (geleend van Shimano, samen met een R9250 fiets).

Wat kan ik er over zeggen... Ik ben geen wiel-expert... maar ze doen het goed ;-). Mijn eigen (zelf gespaakte) wielen zijn 30mm hoog, en deze dus 50mm.
Eigenlijk had ik verwacht alle kanten op geblazen te worden tijdens zijwind, want het weer was nou niet bepaald goed de laatste tijd. Dat viel me eigenlijk heel erg mee. Ik zou deze wielen niet voor een ander setje wisselen, behalve dan bij windkracht 6-7... (maar wil je dan echt nog buiten fietsen...?).

Stuur ze een kant op, en ze gaan! Ik heb wel wat PRs verbeterd de afgelopen paar weken, maar dat ligt voor een deel natuurlijk ook aan de wind en de fiets.

De DA wielen wegen zo'n 1460g (Ultegra ~1570g), en Shimano heeft er 28mm tubeless Vittoria Corsa's op gezet. De achterband is elke rit wel een keer 'lek', maar de voorband niet.
Maakt niet veel uit, maar dat betekent wel veel poetsen. Ligt ook niet aan de wielen zelf.

Ik overweeg zelf de Ultegra R8100 wielen te kopen... want op mijn eigen fiets moeten eigenlijk wel Shimano wielen. Maar goed, m'n vrouw wil eerst een nieuwe badkamer :).

Afbeelding Afbeelding

Ik ga dit seizoen overigens wel tubeless rijden met m'n eigen fiets, zodra de banden daarvan op zijn.. maar dan niet met Vittoria Corsa banden.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 jan 2022 12:44

jackflash schreef: 05 jan 2022 09:16 Andere vraag: ik heb tot nu toe altijd met binnenbanden gereden, ik merk dat tubeless langzaam op aan het komen is. Is het aan te bevelen om over te stappen naar tubeless? En hoe groot is het risico op lek rijden?

Vragen, reacties, suggesties zijn welkom!
Overstappen op tubelessbanden vergt toch wel enig inzicht in wat dat inhoud, want:
- als je zelf de tubelessbanden gaat monteren is het wel handig een tire-booster of nog beter een 24ltr. luchtcompressor te hebben om de banden 'makkelijker' in de tubelessready velg te kunnen laten zetten (ploppen). Een vloerpomp zoals soms als voldoende wordt gezegd is helaas niet altijd waar.
- je moet niet bang zijn voor 'vieze' handen als je de vloeibare latex moet wisselen/verwijderen o.i.d.
- bij het lekrijden spuit de latex tegen je frame, sommige latex producten zijn moeilijk te verwijderen en bij andere is een doekje of een tuinslang voldoen om het te verwijderen.
- tubelessbanden zijn over het algemeen genomen een stuk duurder dan gewone banden.
- tubelessbanden worden met 1 bar minder druk gereden dan gewone banden met binnenband wat een beter comfort geeft.
- het risico van lekrijden is hetzelfde als bij een normale setup met binnenband. Alleen zal die bij een tubelessband in ong. 90% van de gevallen door de latex worden gedicht. In de overige gevallen zal je toch een binnenband moeten monteren. Soms is het mogelijk om in plaats van een bb een Dynaplug te plaatsen, waarna op druk pompen weer kan worden doorgereden.
- er is een speciaal topic over tubeless: viewtopic.php?t=66235&p=1508461#p1508461
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

vangogh
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 okt 2006 16:15

vangogh 05 jan 2022 15:35

Ik rij sinds kort op de Hyperwheels van Winspace (50mm). Ongeveer dezelfde prijs als de wielen, waar je naar kijkt. Misschien iets duurder, maar ik was blown away door de stijfheid en responsiveness.

vangogh
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 okt 2006 16:15

vangogh 05 jan 2022 15:35

Sorry, en dan vergeet ik nog te zeggen dat ze minder dan 1350gr zijn voor de disc versie.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 jan 2022 17:29

Hoe zwaar ben je en hoeveel km's fiets je per jaar?

MOST is het huismerk van Pina. Met 19mm intern zijn ze ok maar "normaal" is tegenwoordig breder (de Shimano's zijn 21mm intern)
Fulcrum en Shimano zit vol met proprietaire onderdelen. Dat is shit als je een breuk hebt, dat betekent dat je doorgaans niet direct geholpen kan worden.
Alle drie (afgaand op de plaatjes en met de kennis over Fulcrum en Shimano) kun je de druk op de lagers bijstellen. Ben je daar mee bekend? Als je dat niet goed doet, gaan je lagers er heel snel aan.

Bij de Shimano's zou ik dat geld niet voor neerleggen, voor dat geld kun je iets moois op maat laten maken (als dat je ding is). Ze zijn nog nieuw op de markt, over een tijd zal de prijs op het niveau van de andere twee genoemde komen.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 05 jan 2022 18:17

Philippos schreef: 05 jan 2022 17:29 Hoe zwaar ben je en hoeveel km's fiets je per jaar?

MOST is het huismerk van Pina. Met 19mm intern zijn ze ok maar "normaal" is tegenwoordig breder (de Shimano's zijn 21mm intern)
Fulcrum en Shimano zit vol met proprietaire onderdelen. Dat is shit als je een breuk hebt, dat betekent dat je doorgaans niet direct geholpen kan worden.
Alle drie (afgaand op de plaatjes en met de kennis over Fulcrum en Shimano) kun je de druk op de lagers bijstellen. Ben je daar mee bekend? Als je dat niet goed doet, gaan je lagers er heel snel aan.

Bij de Shimano's zou ik dat geld niet voor neerleggen, voor dat geld kun je iets moois op maat laten maken (als dat je ding is). Ze zijn nog nieuw op de markt, over een tijd zal de prijs op het niveau van de andere twee genoemde komen.
Ik weeg 75kg en fiets zo'n 5000 tot 7000km per jaar. De druk op de lagers instellen? Nee, ik ben daar niet bekend mee, maar dat merk je vanzelf toch als er wat speling in de wielen komt? Ik heb momenteel Campagnolo Shamal wielen en laat deze eens per jaar servicen en de lagers vervangen als dat nodig is (dat was 2x nodig de afgelopen 5 jaar). Ik heb daar zelf geen verstand van om eerlijk te zijn.

Ik ga pas tot koop over ergens dit najaar, dus wellicht dat de Shimano's dan ook al in prijs gezakt zijn. Ik vind ze wel erg mooi. Maar ze moeten ook goed zijn uiteraard. Tja, wielen op maat is wel een optie. Maar ik zou het liefst alles in 1x aanschaffen bij dezelfde dealer (en ook alles daar onderhouden), dat is bij op maat wielen dan wat lastig. Daarom toch maar fabriekswielen.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 05 jan 2022 18:19

vangogh schreef: 05 jan 2022 15:35 Sorry, en dan vergeet ik nog te zeggen dat ze minder dan 1350gr zijn voor de disc versie.
Dank voor de tip. Mooie wielen, en behoorlijk licht. Al hou ik persoonlijk niet zo van de 'carbon' look. Ik bedoel dan dat je de matte stroken er door heen ziet.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 05 jan 2022 18:24

Orlok schreef: 05 jan 2022 12:44
jackflash schreef: 05 jan 2022 09:16 Andere vraag: ik heb tot nu toe altijd met binnenbanden gereden, ik merk dat tubeless langzaam op aan het komen is. Is het aan te bevelen om over te stappen naar tubeless? En hoe groot is het risico op lek rijden?

Vragen, reacties, suggesties zijn welkom!
Overstappen op tubelessbanden vergt toch wel enig inzicht in wat dat inhoud, want:
- als je zelf de tubelessbanden gaat monteren is het wel handig een tire-booster of nog beter een 24ltr. luchtcompressor te hebben om de banden 'makkelijker' in de tubelessready velg te kunnen laten zetten (ploppen). Een vloerpomp zoals soms als voldoende wordt gezegd is helaas niet altijd waar.
- je moet niet bang zijn voor 'vieze' handen als je de vloeibare latex moet wisselen/verwijderen o.i.d.
- bij het lekrijden spuit de latex tegen je frame, sommige latex producten zijn moeilijk te verwijderen en bij andere is een doekje of een tuinslang voldoen om het te verwijderen.
- tubelessbanden zijn over het algemeen genomen een stuk duurder dan gewone banden.
- tubelessbanden worden met 1 bar minder druk gereden dan gewone banden met binnenband wat een beter comfort geeft.
- het risico van lekrijden is hetzelfde als bij een normale setup met binnenband. Alleen zal die bij een tubelessband in ong. 90% van de gevallen door de latex worden gedicht. In de overige gevallen zal je toch een binnenband moeten monteren. Soms is het mogelijk om in plaats van een bb een Dynaplug te plaatsen, waarna op druk pompen weer kan worden doorgereden.
- er is een speciaal topic over tubeless: viewtopic.php?t=66235&p=1508461#p1508461
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik merk dat ik nog niet helemaal ingelezen ben ;) Maar afgaande op bovenstaande vraag ik me inderdaad af of het wat voor mij is. Vieze handen vind ik niet erg, maar je opmerking over het lastig verwijderen van de latex op het frame beangstigt me wel. Ander punt van zorg is als je dan toch lek rijdt en het gat niet gedicht kan worden. Dan sta je toch mooi te kijken, of kun je dan ter plekke een bb erop leggen (mits je die bij je hebt uiteraard) of gaat dat niet met al die latex die in de band zit?

Ik ga eens verder lezen over dit onderwerp.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 jan 2022 19:12

jackflash schreef: 05 jan 2022 18:17
Ik weeg 75kg en fiets zo'n 5000 tot 7000km per jaar. ........Ik heb momenteel Campagnolo Shamal wielen ........ de lagers vervangen als dat nodig is (dat was 2x nodig de afgelopen 5 jaar). ...
De lagers van Campa Shamal wielen hoef je in normale omstandigheden echt geen 2 x op 25-35000 km te vervangen.
Dat is abnormaal snel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 05 jan 2022 20:30

Als het gat niet gedicht kan worden dan kan je nog proberen er een plug in te steken.. of inderdaad een binnenband op leggen.
Moet je wel de band van de velg af zien te krijgen, maar dat is me vooralsnog altijd gelukt ;-)

hayes

hayes 06 jan 2022 09:25

Ik was ook wat 'ongerust' maar m'n fietsenmaker heeft me overtuigd.
Ik rij nu sinds maart tubeless en dat gaat prima. Lees vooral het hele tubeless topic eens door (intussen héél lijvig topic).

Ik rij tubeless op gravelbike en racer en heb sindsdien nog geen bandje moeten vervangen langs de weg. Eén maal een sneetje dat net niet dicht ging maar ik kon er nog thuis mee raken.

Plaats reactie