Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Shimano C50, Fulcrum Wind DB, Most ultrafast 40 disc

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 10 jan 2022 21:45

Zelf heb ik ook een handgebouwd setje hoor ;-) Alleen is dat niet perse beter dan een "standaard" setje. Ik wilde graag secifieke Duke Baccara velgen en gouden spaak nippels. Heb lichtgewicht Acros naven die ik achteraf niet super vind. (lagertje in body na 1,5 jaar en ca 4000 vooral mooi weer km versleten en met moeite wat korting op nieuwe body omdat lagertje blijkbaar niet te vervangen is). Dure naven maar mijn shimano, campagnolo en ook (ja echt waar) mavic naven gingen langer mee. Maar afijn als je geen specifieke wensen hebt zoals de topic starter en zovele andere mensen is handgebouwd niet perse de heilige graal. Wat schiet de topic starter daarmee op behalve nog meer keuzestress ?

Of zal ik toch nog wat keuzestress veroorzaken ? De Duke velgen bevallen heel goed. Mooi, stevig, licht en..... de meeste banden gaan er nog een beetje redelijk omheen. Dat kun je niet van alle moderne wielen zeggen. Sinds tubeless zijn intrede heeft gedaan is dat er niet beter op geworden. Met kantoorhandjes in ieder geval.

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 11 jan 2022 09:35

jsparie schreef: 10 jan 2022 21:45 Zelf heb ik ook een handgebouwd setje hoor ;-) Alleen is dat niet perse beter dan een "standaard" setje. Ik wilde graag secifieke Duke Baccara velgen en gouden spaak nippels. Heb lichtgewicht Acros naven die ik achteraf niet super vind. (lagertje in body na 1,5 jaar en ca 4000 vooral mooi weer km versleten en met moeite wat korting op nieuwe body omdat lagertje blijkbaar niet te vervangen is). Dure naven maar mijn shimano, campagnolo en ook (ja echt waar) mavic naven gingen langer mee. Maar afijn als je geen specifieke wensen hebt zoals de topic starter en zovele andere mensen is handgebouwd niet perse de heilige graal. Wat schiet de topic starter daarmee op behalve nog meer keuzestress ?

Of zal ik toch nog wat keuzestress veroorzaken ? De Duke velgen bevallen heel goed. Mooi, stevig, licht en..... de meeste banden gaan er nog een beetje redelijk omheen. Dat kun je niet van alle moderne wielen zeggen. Sinds tubeless zijn intrede heeft gedaan is dat er niet beter op geworden. Met kantoorhandjes in ieder geval.
Nou, dan is het met het voorstel van philippos nog mooier en makkelijker. De Duke velgen gewoon bij light bicycle halen, nieuwe Erase hubs (v2 net beschikbaar) en dan afhankelijk van systeemgewicht en wensen (en budget) nog kiezen voor spaken en nippels, dat lijkt me te doen :like:

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 12 jan 2022 20:42

Dank voor alle suggesties en adviezen.

Ik lees hierboven wel hele specifieke wensen (specifiek aantal spaken voor en achter, kleur spaarnippels, wiel dat past bij wattage, etc.). Zo specifiek zijn mijn wensen niet. Mijn lijstje beperkt zich tot:

- de looks van de velgen vind ik belangrijk, en dat is natuurlijk persoonlijk. Ik hou van een matte UF carbon look met niet al te schreeuwerige decals.
- Velghoogte 40 tot 50mm. Hier twijfel ik nog wel, omdat ik wekelijks in de Limburgse heuvels (waar ik woon) fiets. Liefst zou ik 50mm kiezen, maar ben bang dat dat qua wind wat impact gaat hebben en daarnaast wellicht wat log bij het klimwerk.
- Relatief licht, maar neusje van de zalm is niet nodig. Ruim 1500 gram vind ik prima. Lichter mag ook uiteraard, maar staat niet bovenaan lijstje.
- Budget tussen 1000 en 1500 euro
- Liefst een beetje platte aero spaken. Niet omdat ik een hardrijder ben, maar omdat ik het gewoon mooi vind uitzien.
- Goede naven. Ik heb wat pech gehad met mijn huidige wielen (Campagnolo Shamal ultra). Lagers achterwiel 2x vervangen in de 6 jaar dat ik ze heb. DT Swiss 240 schijnt prima te zijn, maar lees ook goede verhalen over de cone cup lagers van Shimano. Tja...
- Tubeless ready. Ik ben er nog niet over uit of ik wil overstappen naar tubeless. Nog tijd genoeg om daar een beslissing over te nemen, zeker als de wielen beide aankunnen.

De shortlist is inmiddels:
- De nieuwe Ultegra disc R8170 C50
- Most wielen van Pinarello (Ultrafast 40 disc)
- Nieuwe DT Swiss ERC1400 45 DB

Met goed googelen lukt het ze allemaal onder de 1500 euro te krijgen.

Aangezien mijn eisen naar mijn idee niet super specifiek zijn, en mijn gewicht (75kg) niet voor problemen zorgt, zie ik af van de handgemaakte wielen. Is denk ik niet zo mijn ding.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 13 jan 2022 08:08

DT Swiss ARC 1400 48mm DB, bij Salden onder de €1500,-.

Plaats reactie