Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Balhoofdlagers Cube Cross Race Pro 2019

bass11
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 mar 2010 19:51

bass11 03 jan 2022 16:43

Beste fietstechneuten,

Ik heb sinds ca. 2,5 jaar een Cube Cross Race Pro 2019 als cross- en winterfiets. Na 6500 veelal vuile en natte kilometers draait het balhoofd wat 'korrelig'. Er loopt ook weleens wat roestwater uit. Tijd voor nieuwe lagers dus, maar daar kom ik niet helemaal aan uit.

Volgens de specificaties op de site van Cube zit er het volgende balhoofd in de fiets: FSA Orbit Z-t ECO, Top Zero-Stack 1 1/8" (OD 44mm), Bottom Integrated 1 1/2"

Nu heb ik vanmorgen de boel weer een keer uit elkaar gehaald om te bekijken welke onderdelen ik moet hebben. Het onderste lager is geen probleem. Dat is een industrielager dat ik heb opgemeten (51,8/40mm, dikte 8mm) waarvoor ik een nieuwe kan vinden, bestellen en monteren.
Het bovenste deel van het balhoofd is echter samengesteld uit een zwarte ring die in het frame is geperst (lijkt kunststof, maar weet ik niet zeker) daarin ligt een houderring met (gecorrodeerde) kogeltjes. Daarop zit een metalen tapse ring (lijkt een conus), daarin een kunststof centreerring, met stofkapje en daarop de spacers.
Nu verbaast het me dat ik op alle doorsneden die ik getekend zie van een semi-geintegreerd balhoofd (waaronder ik het bovenste lager moet indelen lijkt me) in de in het frame geperste ring een industrielager ligt. Bij mij lijken de kogels dus direct in de geperste ring te liggen, lijkt een cup-conus-systeem. In het geval dat deze werkelijk van kunststof zou zijn, lijkt me dat niet erg duurzaam.

Nu vraag ik me af of:
- dit type balhoofd inderdaad zo in elkaar hoort te zitten zoals ik het beschijf, en ik dus in eerste instantie kan proberen de kogels te vervangen;
- ik voor het bovenste lager een passend industrielager kan plaatsen (zijn die er?) in de ring die in het frame zit;
Als bovenstaande opties niet mogelijk zijn, moet ik dan op zoek naar een heel nieuw passend balhoofdstel?

Graag jullie advies!

Groeten,

Bas

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 03 jan 2022 17:00

Plaats eens een foto van het bovenste lager? Denk dat verschillende mensen hier wel een vermoeden hebben.

Ik denk/vermoed dat je óp de adapterring van het balhoofd kijkt. Die ring eruit, schoonmaken. Het lager zou je eruit moeten kunnen halen, kan heel erg vast gecorrodeerd zijn als het nog het originele lager betreft. Fabrikanten zijn vaak niet al te scheutig met montagevet.
Dogma F

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 jan 2022 17:10

Losse kogels kun je niet vervangen. FSA staat niet bekend om zijn lagers (fabricage bij TH in China). Lagers, ook deze types, worden aangeduid volgens SHIS. HET lager te gebruiken is Cane Creek 40: standard of the world. Een kogelring ligt los in het frame bij een integrated system. Indien er een ring (conus dus) in de balhoofdbuis is geperst, dan is er sprake van een semi-integrated system. Aanduiding: ZS41 resp ZS44 en ZS56. Dat zijn de mm-maten van de binnendiameter van de balhoofdbuis. Boven- en onder-deel zijn apart verkrijgbaar. Meest waarschijnlijk is ZS44. Dikte vorkbuis is in elk geval minstens 28.6 mm. Overigens heel vreemd dat het bovenste lager stuk is en niet het onderste.

bass11
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 mar 2010 19:51

bass11 03 jan 2022 18:56

Tot zover bedankt voor de reacties:

@Ramon: ik zal morgen eens een duidelijke foto proberen te maken van alle afzonderlijke onderdelen. Ik heb alles uit elkaar gehad, tot de losse kogels aan toe.

@Klimmer: het onderste lager is ook kapot hoor, maar dat is eenvoudig te vervangen. Die is integrated en kan ik vervangen door deze: https://www.mantel.com/elvedes-headset- ... ec[]=12505

Voor wat betreft de bovenste heb je een heel eind gelijk; het is een semi-integrated systeem want er is een ring in het frame geperst en inderdaad 44mm. Het vreemde vind ik nu dat ik bij losse kogeltjes uitkom (en die zou ik dus kunnen vervangen, want ik heb ze in mijn handen gehad) die los in die ingeperste ring liggen. Ik vraag me dus af of dat zo bedoeld is, of dat de boel zo kapot is dat het industrielager helemaal kapot is en dus uit elkaar ligt. Het is overigens allemaal origineel af fabriek. Ik heb de fiets zelf nieuw gekocht.
De oplossing van de Cane Creek 40 zou wel kunnen denk ik, maar dan moet ik de ring uit het frame verwijderen en de nieuwe erin persen. Ook even kijken of ik met de spacers goed uit kan komen. Op zich geen probleem, maar ik probeer nog even een makkelijkere oplossing te vinden.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 jan 2022 19:02

Ok, duidelijk. De term industrielager is hier niet aan de orde. Er is een kogellagerring van (dubieuze) kwaliteit, waardoor de kogels los zijn geraakt. Je hebt een nieuwe kogelring nodig, indien te koop. Nieuwe losse kogels zullen er weer uitvallen. Geen oplossing. Wat wel zal werken is een groter aantal losse kogels van de juiste maat zonder de ring (weggooien) plaatsen. Altijd 1 minder dan vol. Goedkoopste oplossing.

bass11
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 mar 2010 19:51

bass11 03 jan 2022 19:45

Bedankt Klimmer. Ik denk dat ik er nu ben. Met de juiste benamingen is het makkelijker zoeken. ;)

Met industrielager bedoelde ik in dit geval een balhoofdlager dat ik ook onderin heb en ga vervangen (voor boven dan wel in een andere maat), maar dat is nu niet meer aan de orde. Ik heb in de ingeperste ring bovenin inderdaad een 'kogellagerring' zoals jij beschrijft. De kogeltjes vielen er overigens nog niet afzonderlijk uit hoor.
Met die term kom ik op dit: https://www.internet-bikes.com/36248-te ... -per-stuk/ en dat is inderdaad wat ik in gecorrodeerde versie aantref in mijn balhoofd. Voor die 95cent kan ik wel een poging wagen om het hiermee (tijdelijk) op te lossen lijkt me, voordat ik alternatieve balhoofden ga proberen.

Bedankt!

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 03 jan 2022 19:49

Volgens mij heb je voor boven gewoon deze (nodig) en zat/zit dat er nu ook erin.
Hetgeen je beschrijft, losse kogels, in een baan. Zit natuurlijk ook in industrie lagers. Denk met grote zekerheid dat je bovenste balhoofdlager door alle slijtage uitelkaar is gevallen en je dus nu tegen het inwendige deel van een industrie lager aankijkt.

https://nanobike.de/cube-steuersatz-orb ... -1/4-black

bass11
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 mar 2010 19:51

bass11 03 jan 2022 20:13

@t2300: dat is inderdaad het type. echter zonder 'ECO' aanduiding die Cube op de site bij mijn fiets wel aangeeft.

Ik vond 'm ook hier: https://www.bike-discount.de/de/fsa-orb ... be-edition Zelfs in de juiste maat: 1 1/8 - 1 1/2 ZS44 en IS52.
Door de doorsnedeafbeelding bij het product werd ik aan het twijfelen gebracht: hier lijkt namelijk een industrie /cardridgelager in de in het frame geperste ring te liggen. Bij mij dus alleen een kogellagerring. Misschien is dat het verschil met de ECO-versie. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er zoveel van het lager 'verdwenen' is, dan zou er e.e.a. toch behoorlijk in elkaar gezakt moeten zijn, en zou het echt niet meer moeten functioneren lijkt me. Nu is er nog goed mee te fietsen, alleen loopt de boel wat korrelig.
Ik probeer eerst maar eens de goedkope oplossing, mocht dat niet lukken dan vervang ik de hele boel door bovenstaand balhoofd.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 03 jan 2022 21:05

Bij mijn link staat wel ECO.
Ik heb al verschillende lagers uit frames gehaald die onherkenbaar waren, en waar ik zelf bij opbouw industrie lager erin gedaan had maar na verloop van tijd uitsluitend de buitenkant en een ringetje met wat kogeltjes van over was

bass11
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 mar 2010 19:51

bass11 03 jan 2022 21:37

Je hebt gelijk, er staat inderdaad ECO bij jouw link. Ik zag even tussen de bomen het bos niet meer. Maar jouw link was niet de juiste maat. Ik kan geen juiste combi vinden voor een heel vervangend identiek balhoofd, maar ik heb inmiddels het lager voor de onderkant besteld en voor de bovenkant de kogellagerring van 95 ct en de cardridgelager zoals die in jouw link staat. Dan moet het op één of andere manier toch goedkomen...

Ik zal deze week wel terugmelden hoe het verlopen is.

bass11
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 mar 2010 19:51

bass11 06 jan 2022 21:13

Zoals beloofd een korte terugmelding. Ik heb vandaag de binnengekregen lagers geprobeerd te monteren.
Het onderste lager vervangen door een balhoofdlager 51,8/40*8mm 36/45gr. Dat was zo gepiept.
Bovenin eerst het lager 41/30*6,5mm geprobeerd te plaatsen zoals dat in het balhoofd zou zitten volgens de link van t2300. Dit past echter helemaal niet.
Daarom dus de kogellagerring Oversized 1 1/8 geplaatst (https://www.internet-bikes.com/36248-te ... -per-stuk/) Nog eens goed gekeken en de ring die in het frame geperst is, is toch van metaal. Daar liggen de kogels dus direct in. De boel draait weer mooi soepel en vrij van speling. Het blijkt dus toch een cup-conus-systeem te zijn.

Bedankt voor jullie meedenken!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 jan 2022 21:17

Bedankt voor de feedback; dat zouden meer mensen moeten doen!

Plaats reactie