Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Stack en reach voor gravel anders?

Gebruikersavatar
Hootie
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 dec 2018 13:29
Locatie: Meerssen

Gebruikersavatar Hootie 03 jan 2022 15:25

Voor de aanschaf van mijn wielrenfiets heb ik een bikefit laten doen. Ik heb toen de marges van de stack en reach gekregen voor een best passend frame. Met die info heb ik toen de Trek Madone SL7 gekocht.
Ik zou graag een gravelbike aanschaffen. Deze fietsen zijn anders gebouwd maar nu weet ik niet of dat ook betekend dat ik de richtlijnen voor de stack en reach kan/moet aanpassen.
Moet ik binnen dezelfde marges (stack en reach) blijven zoeken zoals ik bij de racefiets gedaan heb of niet?

Hootie

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 03 jan 2022 15:38

Dat hangt ervan af hoe je op je gravelfiets wil zitten. Ikzelf zit eigenlijk bijna hetzelfde op mijn Open UP vs mijn racefietsen, stack en reach zijn erg vergelijkbaar. Ik gebruik hem dan ook frekwent op de weg.

Maar je kan ook een stuk korter en hoger prefereren op de gravelfiets, en dat vertaalt zich dan in een hogere stack. Met een kortere stuurpen kan je dan wat korter zitten, wat je meteen een levendiger stuurgedrag zal bezorgen.

Er is een recente strekking nieuwe gravelbikes die een meer mountainbike achtige geo opzoeken, denk aan de URS van BMC bijvoorbeeld. Die heeft een zeer lange reach, en wordt met een super korte stuurpen gereden. Een betere keuze als je er technisch moeilijker terrein mee wil aanvallen.
Afbeelding

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 03 jan 2022 16:40

Hou naast de stack en reach vh frame ook rekening met de reach vh stuur. Zo uit mijn hoofd heeft het stuur bij een Madone ongeveer een reach van 90mm en de reach van een gemiddeld gravelstuur komt op zo'n 65a70mm. Scheelt ook al snel 20a25mm in je reach.

Ik zit op mijn gravelfiets iets korter en iets hoger dan op mijn racefiets. Het gaat toch wat minder om snelheid en vaak meer iets om techniek. Al is dat ook weer afhankelijk vd paden die je rijdt.

Gebruikersavatar
Hootie
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 dec 2018 13:29
Locatie: Meerssen

Gebruikersavatar Hootie 03 jan 2022 19:13

Dank voor de snelle reacties. Dit komt goed in de buurt van wat ik gehoopt had.

Mijn ideale stack en reach voor de racefiets was: stack: 63-64,5 en reach: 40-40,5
Ik hoef op mijn gravelbike niet zo aero te zitten als op mijn Madone. Klopt mijn aanname dan dat b.v. een Canyon Grizl SL8 (XL) met een stack van 62.6 en reach van 4.27 niet meteen af hoeft te vallen?

Hootie

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jan 2022 18:38

Ik zit liever iets korter op de gravelracer maar vanwege de luiere balhoofdhoek prefereer ik een kortere stuurpen. Daarom iets hoger en gelijke lengte als de sportieve racefiets en even hoog en een beetje langer als de endurance racefiets.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Hootie
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 dec 2018 13:29
Locatie: Meerssen

Gebruikersavatar Hootie 04 jan 2022 19:28

Dank voor je reactie Ernie.
De Koga Colmaro Extreme 2021 lijkt de bijna perfecte maten te hebben. Een kijken.

Hootie

Plaats reactie