Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bijzonder soort spierpijn

SJan
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 dec 2021 13:04

SJan 01 jan 2022 17:29

Het hieronder beschreven verschijnsel treedt stelselmatig op.

Wanneer ik een periode waarin ik zeer intensief gefietst heb gedurende drie of meer dagen onderbreek (volledige inactiviteit), dan gebeurt bij het hervatten van het fietsen (ik voel mij dan fysiek volledig hersteld) het volgende:
Binnen een minuut of tien na vertrek voel ik op een of meer willekeurige plekken in voor- en/of buitenkant van een of beide bovenbenen en/of bilspieren een lichte prikkeling. Deze prikkeling beslaat een beperkt gebied, hoogstens enkele vierkante centimeters. Binnen een minuut zwelt deze prikkeling aan tot een zeer felle, stekende pijn, alsof er een scherp voorwerp in het been gestoken wordt. Fietsen is dan eigenlijk niet meer mogelijk; benen stilhouden is de enige optie. Eenmaal in rust is de spier ter plaatse stijf en door erop te duwen, voelt de plek aan als na een flinke klap (blauwe plek, beurs). Er is geen kleurverandering of iets anders te zien.
Dit verschijnsel houdt twee weken aan en wordt in die periode ook opgewekt door, bijvoorbeeld, afdalen van een trap of een helling. Rijden met een heel lichte versnelling, een ritje naar de bakker en zelfs een ontspannende massage door een sportmasseur: zelfde ellende. Na twee weken gedwongen inactiviteit kan ik weer fietsen en lopen alsof er niets is voorgevallen.

Bij toeval kwam ik erachter dat het verschijnsel verdwijnt door met een zeer hoge weerstand te rijden. Dit ontdekte ik, toen ik bij het infietsen vlak voor een lange klim de pijn voelde opkomen. Met de gedachte ‘we zien wel waar het schip strandt’ begon ik aan de klim. Tot mijn verbazing werd de pijn gaandeweg minder en bij het bereiken van de top, ongeveer een uur later, was de pijn geheel verdwenen. Deze bleef ook de dagen erna, waarin veel geklommen werd, weg.

Ik ken geen fietsers met soortgelijke ervaring. De afgelopen 35 jaar heb ik diverse (para-)medici geraadpleegd, maar een verklaring voor de beschreven blessure hebben we nooit kunnen vinden. Dit geldt dus ook voor manieren waarmee deze situatie voorkomen kan worden en de verklaring voor de heilzame werking van het rijden met een hoge weerstand.

Ik ben benieuwd of iemand dit verschijnsel al eens eerder (in de fietswereld) is tegengekomen, en indien dit zo is, of iemand het mysterie kunt ontrafelen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 01 jan 2022 19:49

Lijkt wel of de spieren overactief melkzuur aanmaken, verzuren dus.
Heb ik ook wel eens last van al komt het sporadisch voor. Magnesium helpt mij daar wel bij, sinds ik dat regelmatig gebruik heb ik er minder last van.
Dogma F

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 01 jan 2022 19:57

Dit is wel heel bijzonder, lijkt me meer iets voor een sportarts voordat je zelf gaat experimenteren.
prj

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 jan 2022 20:16

prjz schreef: 01 jan 2022 19:57 Dit is wel heel bijzonder, lijkt me meer iets voor een sportarts voordat je zelf gaat experimenteren.
Dit lijkt me het beste advies wat je hier krijgen kunt.

SJan
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 dec 2021 13:04

SJan 03 jan 2022 16:11

prjz schreef: 01 jan 2022 19:57 Dit is wel heel bijzonder, lijkt me meer iets voor een sportarts voordat je zelf gaat experimenteren.
Voor de duidelijkheid: het verschijnsel dat ik beschreef is al tientallen malen opgetreden en ook steeds na/binnen 14 dagen verdwenen. Het werd niet keer op keer erger, ook traden er geen andere negatieve verschijnselen op, afgezien van conditieverlies en toenemende hunkering naar de fiets.
Het gebruiken van een magnesiumsupplement is het overwegen waard.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 jan 2022 16:19

Als je er al zo lang en vaak last van hebt, waarom dan niet naar die sportarts?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 jan 2022 18:26

Of beter nog; naar een echte arts!
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 03 jan 2022 18:56

Ik herken dit beeld wel. Ik had het vroeger regelmatig in mijn bilspier. Ik fietste toen bijna iedere dag, en als ik dan eens een paar dagen oversloeg, kon ik er gif op innemen dat ik bij de eerstvolgende rit na een paar kilometer dit probleem kreeg. Ik voelde dan een lichte tinteling/irritatie op genoemde plek (vlak boven mijn zitbotten) en binnen een paar minuten was verder fietsen onmogelijk.

Rekken en strekken hielp dan wel, of, juist heel hard en zwaar verder fietsen (Wat jij ook al had ontdekt)!

Mijn gevoel zegt dat mijn lichaam na de rust ontspannen was (lage spierspanning) en dat deze voor mij ongewone situatie ervoor zorgde dat ik bij opnieuw opstarten van het sporten meteen kramp kreeg. Waarom weet ik verder niet.

Mijn oplossing: Iedere dag fietsen 😆

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 jan 2022 22:48

Enzzo schreef: 03 jan 2022 18:26 Of beter nog; naar een echte arts!
Een sportarts is geen echte arts?
Gelukkig hebben ze me op Papendal prima geholpen en heel lang geleden ook bij de SMA in Amersfoort.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 jan 2022 23:02

Het enige wat ik aan kan dragen is dat je in de periode van inactiviteit toch eens flink moet gaan rekken en strekken. Ten minste, ik merk altijd dat mijn kuiten volledig vastlopen bij inactiviteit na veel actief te zijn geweest. Al klinkt dit probleem toch een beetje anders.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 04 jan 2022 11:06

Iets overtrainingsgewijs waarbij rust de kwaaltjes blootlegt kan ook op je lijstje. Dat zie je bv. ook vaker bij relatief nieuwe lopers die zich met een te zwaar schema voorbereiden op hun eerste marathon. Daar komen vaak in de taper periode ook kwaaltjes boven die met 2weken rust opgelost zijn.
Maar voor zulke dingen zijn er inderdaad artsen ipv fora.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 jan 2022 22:36

Jans schreef: 03 jan 2022 22:48
Enzzo schreef: 03 jan 2022 18:26 Of beter nog; naar een echte arts!
Een sportarts is geen echte arts?
Gelukkig hebben ze me op Papendal prima geholpen en heel lang geleden ook bij de SMA in Amersfoort.
Heel goed voor je. Maar bij mijn weten heb je eerst een verwijzing van de huisarts nodig om naar een sportarts te kunnen gaan als het om blessures gaat.
Een sportmedisch onderzoek kan wel zonder verwijzing maar daar wordt de ts denk ik niet veel wijzer van gezien de specificiteit van de klachten.
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie