Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Knieblessure, alternatief om conditie op peil te houden?

michielios2
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2018 09:20

michielios2 28 dec 2021 22:22

Hoi hoi,

Sinds een paar weken heb ik last van een knieblessure links, schijnt dat het kraakbeen onder mijn patella geïrriteerd is. Advies van fysio om rust te houden en ogv pijn uiteindelijk weer op te gaan bouwen.
Ik baal er ontzettend van, fiets normaal zo'n 10 uur per week, ben vooral bang dat mijn conditie nu erg hard achteruit gaat. Ik vraag me dan ook af of er alternatieve workouts zijn die je kan doen om je conditie een beetje op peil te houden en waarbij je dus niet je knie hoeft te gebruiken.
Zat zelf te denken aan boksen, alhoewel ik me afvraag hoe zinvol dat nu is...

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 28 dec 2021 22:31

Uh, ben niet medisch onderlegd, maar boksen lijkt me niet een alternatief. Maar... wat zegt de fysio dat je wel kan doen?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 dec 2021 22:33

Ik zou zeggen handfietsen maar ben niet zeker of de sportschool bij jullie open is.

Glucosamine helpt bij mij om het kraakbeen sneller te herstellen (ik fiets er wel mee door)
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 28 dec 2021 22:47

Zwemmen

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5217
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 29 dec 2021 10:10

michielios2 schreef: 28 dec 2021 22:22 Hoi hoi,

Sinds een paar weken heb ik last van een knieblessure links, schijnt dat het kraakbeen onder mijn patella geïrriteerd is. Advies van fysio om rust te houden en ogv pijn uiteindelijk weer op te gaan bouwen.
Ik baal er ontzettend van, fiets normaal zo'n 10 uur per week, ben vooral bang dat mijn conditie nu erg hard achteruit gaat. Ik vraag me dan ook af of er alternatieve workouts zijn die je kan doen om je conditie een beetje op peil te houden en waarbij je dus niet je knie hoeft te gebruiken.
Zat zelf te denken aan boksen, alhoewel ik me afvraag hoe zinvol dat nu is...
Ik doe zelf naast het fietsen al jaren aan vechtsport (geef ook les). Ik zou je niet aanraden om een sport te gaan doen die op die manier belastend is voor je knieën/gewrichten. Fietsen is juist een dynamische sport die daardoor vaak gebruikt wordt om wel te bewegen bij blessures. Je zou wel core trainingen kunnen gaan doen waarbij je niet je knie belast. Daarnaast is het verstandig om te kijken waar je pijn vandaan komt, waarschijnlijk de stand van je zadel. Dat aanpakken en over een paar weken heel rustig weer opbouwen met fietsen op hoge trapfrequentie, vooral niet teveel kracht.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 dec 2021 10:17

Er is natuurlijk wel een verschil tussen in de ring staan en tegen een boksbal rammen. Dat laatste zou toch moeten kunnen.

De blessure hoeft natuurlijk niet van het fietsen/de afstelling van de fiets te komen. Ik sukkel ook al een tijdje met een knieblessure en kan hem nog steeds niet volop belasten met fietsen maar rustig op eigen tempo lukt wel zonder pijn. Ik adviseer dus om zoveel mogelijk te fietsen indien mogelijk, eventueel op de stadsfiets of met een paar flatpedals op de racer of mtb.
Campagnolo Ultra Dork

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 dec 2021 12:12

wandelen is de meest onderschatte en minst belastende trainingsvorm die er bestaat. De schepper of zo u wilt 'moeder natuur' heeft ons daarvoor op twee benen gezet. Ik heb ooit een operatie moeten ondergaan waardoor ik 7 weken niet kon fietsen. Elke dag gewandeld en binnen een paar weken daarna alles weer volledig op peil. Als je nu goed getraind bent, ben je je conditie niet zomaar kwijt.
Dus gewoon naar buiten en aan de wandel.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 dec 2021 13:31

Wandelen is niet volledig zonder risico bij knie problemen, zwemmen is de veiligere optie. Maar om je conditie met zwemmen te kunnen onderhouden, moet je wel goed kunnen zwemmen, maar goed nu is er vooral een praktisch probleem dat we in Nederland niet mogen zwemmen als je geen prive bad hebt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 29 dec 2021 13:58

Ik heb met lopen en wandelen ook snel last van mijn knie , de meniscus is poreus en dat geeft soms problemen.
Met fietsen heb ik daar gelukkig bijna nooit last van , en doe rond de 10k per jaar
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

michielios2
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2018 09:20

michielios2 29 dec 2021 20:34

Dank voor de reacties!
Met lopen heb ik juist ook last. Boksen is natuurlijk heel andere sport, vandaar mijn twijfel, maar zocht iets om mijn hartslag omhoog te krijgen en merk dat dat met sparren wel werkt, maar goed je traint natuurlijk niet duurvermogen van beenspieren...
Zo'n handfiets dacht ik ook al aan, maar de gyms zijn nu helaas gesloten.

Fysio zegt fietsen ogv de pijn, probeer dat ook te doen, maar kom dan niet aan mijn gebruikelijke trainingsprikkels.
Terecht punt van fietsafstelling, fysio gaat er nog naar kijken en staat ook nog bikefit gepland... Maar fiets hiervoor al 4 jaar zonder problemen dus weet niet of dat wat oplevert

Plaats reactie