Klachten, vragen, suggesties...doe 't hier.

Nieuw forum en website

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 15 dec 2022 21:34

Laat het gaan McMighty. Je draagt goede punten aan. Blijf er boven staan.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 dec 2022 10:09

Hoezo geen moderatie? Er wordt wekelijks ingegrepen in de koopjeshoek ;-).

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 16 dec 2022 16:55

McMiGHtY schreef: 14 dec 2022 22:17 Ik durf eigenlijk best te beweren dat de website .... En zeker het forum, geld kosten.
Ik ben nog steeds benieuwd wat het dan kost om een forum zoals dit in de lucht te houden.

Iemand een idee?

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 16 dec 2022 17:12

Google eens op webhosting, veel hangt af van de webruimte, backup, support bij downtime, dataverkeer etc. (veel variabelen waar wij als forumganger alleen maar naar kunnen gissen).
Ik vermoed dat het pakket waarop dit forum (maar ook de site en andere sites op draaien) gewoon een eigen server omvat en berekend word op een groter datavolume.

Los daarvan via een whois kom je al snel te weten dat fiets.nl bij dma.nl gehost word ;) en als je dan een beetje verder prutst zie je vanaf prijzen van 22,50 euro pm (maar ik gok dat newskoolmedia met een luxer pakket zit waarop meerdere sites gehost zijn (zo zou ik het toch regelen om toch ook wat extra korting te onderhandelen).

https://www.dma.nl/diensten/webhosting/ ... %20stabiel.
Laatst gewijzigd door SqueeZer op 16 dec 2022 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 16 dec 2022 17:22

20gb disk en 1000gb verkeer per maand voor 22,50 is niet heel weinig voor puur webhosting.
Wat squeezer zegt, zo'n toko neemt geen simpele webhosting pakket af maar waarschijnlijk een eigen server.
Als je verder graaft op die site, zie je dat ze een tarief van 160,-/u hanteren voor support buiten een contract.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 dec 2022 17:16

Ik heb hetzelfde probleem al bijna een jaar op de pc en daar werkt het volgens mij nog steeds niet. Ik heb overigens geen zin om allerlei browsers te gaan proberen.
Dat is wel jammer want op de pc vind ik het veel makkelijker om even een maatadvies door het Excel bestandje te ratelen. Daardoor de laatste tijd wat minder hulp op dat vlak van mijn kant.

Dat het gratis is, is geen argument. De lucht die je inademt is ook gratis en als ik een scheet in je gezicht laat is ie dat nog steeds. Dat wil niet zeggen dat dat dan maar moet laten gebeuren.

Als je iets doet, doe je het zo goed mogelijk, zeker als er enig commercieel belang bij is. Dat met het beschikbare budget niet alles kan, oké maar beter moet echt wel kunnen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 dec 2022 18:52

NicoNB schreef: 16 dec 2022 16:55
McMiGHtY schreef: 14 dec 2022 22:17 Ik durf eigenlijk best te beweren dat de website .... En zeker het forum, geld kosten.
Ik ben nog steeds benieuwd wat het dan kost om een forum zoals dit in de lucht te houden.

Iemand een idee?
Feitelijk voor een bedrijf als New Skool Media B.V. niet veel om het in de lucht te houden, tenminste als alles goed werkt, omdat het op eigen server is geïnstalleerd en XX Gb ruimte inneemt op hun eigen servers. Uiteraard zou je daar wel een verdeelsleutel in kunnen vinden van hun jaarlijkse ICT-kosten op basis van gebruikte serverruimte/systeemsoftware.

Forum (opensource) software wordt gratis aangeboden op internet en zal éénmalig moeten worden geïnstalleerd en dat laatste kost het meeste tijd. Voor het overzetten van een bestaand - dus oud - forum naar een nieuwe 'structuur' c.q. uiterlijk komt er wat meer bij kijken omdat er misschien véél dat moet worden bewerkt cq. worden omgezet. Maar ook dat zijn eigenlijk éénmalige kosten.

Verder heeft een forum één of meerdere moderators die ervoor zorgen dat discussies niet uit de hand lopen en er geen content wordt geplaatst die er niet thuis hoort. Het is maar de vraag of dit een onderdeel is van een ICT 'betaalde' baan of 'liefdewerk oud papier' is. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 dec 2022 18:57

We hadden in België een ooit redelijk draaiend wieler forum; ter ziele gegaan omdat de oprichters er te weinig aan verdienden en onderhoud en servers niet wilden of konden betalen.
Als het niet een bijverschijnsel is van een ander media zoals bv bij cyclingnews is zo een forum niet levensvatbaar. Dan moet je naar volumes kunnen overgaan als Facebook, Twitter of reddit (en dan nog...). Of een lieve sponsor die het graag betaald of veel vrijwilligers...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 dec 2022 19:22

walter- schreef: 17 dec 2022 18:57 We hadden in België een ooit redelijk draaiend wieler forum; ter ziele gegaan omdat de oprichters er te weinig aan verdienden en onderhoud en servers niet wilden of konden betalen.
Als het niet een bijverschijnsel is van een ander media zoals bv bij cyclingnews is zo een forum niet levensvatbaar. Dan moet je naar volumes kunnen overgaan als Facebook, Twitter of reddit (en dan nog...). Of een lieve sponsor die het graag betaald of veel vrijwilligers...
Als je een forum wilt laten draaien op 'eigen' kosten zal je een webhosting pakket moeten nemen alleen voor serverruimte en systeemsoftware, maar dan moet je forum software nog steeds zelf installeren. De kosten voor webhosting is o.a. afhankelijk van de grootte van de serverruimte maar je moet toch minimaal € 20 per maand rekenen. Als alles goed functioneert heb je er weinig omkijken na op het modereren van het forum na.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

hayes

hayes 17 dec 2022 20:46

Chrome & Edge op PC kan ik inloggen, Firefox niet.
In Firefox blijf ik ingelogd worden, ook na wissen cookies.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 dec 2022 21:25

Bij mij werkt Firefox wel
Zowel op Windows PC als Android 13 smartphone
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 dec 2022 08:16

Firefox op de telefoon werkt wel, de rest niet.

In principe gebruik ik alleen Duckduckgo maar daar kon ik heel lang niet inloggen. Na de laatste ingreep kan ik wel inloggen maar wordt ik bij doorklikken op de homepage uitgelogd, opnieuw ingelogd en weer naar de homepage gestuurd.

Het is toch van de zotte dat je voor één website een andere browser moet installeren op je telefoon en dat diezelfde browser dan weer niet functioneert op de pc.
Natuurlijk is het gratis maar dit is echt de enige website op het internet die ik ken die dit soort problemen heeft en ik log iedere dag toch op heel wat websites in.

Het lijkt mij verstandig om dat hele redirecten van de inlog op de Fiets.nl site naar het forum eruit te gooien en voor beiden een apparte inlogoptie te maken.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie