Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Olijfje verwijderen

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 08 jan 2022 16:22

wasbeer2006 schreef: 06 jan 2022 13:02 @Drossie2, begin inderdaad zoals Leon1 het zegt.

Je doet net als bij de dokter spuit zo knijpen dat de lucht eruit is, ff tikken tegen de spuit gaan er nog meer bubbels uit (werkt vooral met Dot)
Daarna spuit je van onderaf gewoon bij de hele spuit erdoor zodat je ook zeker weet dan kleine luchtbellen in het reservoir bovenop uit komen.

Dat knijp je de remhendel in, kan ook met ty rap of elastiek (zodat het systeem gesloten is!)
Dan trek je met ingeknepen rem aan de spuit en komen er altijd nog wat bellen uit.
Dan duw je de spuit weer in, dat herhaal je tot er geen bellen meer zijn.

Wel altijd een bleedblok ertussen!
Dat lijkt me een vrij eenvoudige methode, maar toch heb ik nog vragen :-)
Wanneer je de remhendel aantrekt, blijft het potje met olie dan nog steeds bovenaan?
Wanneer je denkt dat je klaar bent en alle luchtbellen eruit hebt gehaald, maak je dan de remhendel terug los alvorens de bleed poort sluit en de spuit verwijdert? Of doe je dat met aangetrokken remhendel?

Ik krijg het nl maar niet in orde. Telkens ik denk dat ik klaar ben, is het resultaat bedroevend.
Gisteren wel 80km gereden zonder problemen. Al had ik graag iets meer druk op de hendel gehad.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 jan 2022 11:53

Geeft niet!

Als je de hendel inknijpt sluit je feitelijk de rem, kabel en klauw af van net reservoir.
Op die manier kan je bij de klauw aan de spuit trekken en zo het lucht eruit trekken, als je de spuit naar boven houd, gaat ook meteen de lucht naar boven en bij loslaten de olie in de klauw.

Laat je de rem daarna los staat deze weer in verbinding met het reservoir.
In het reservoir mag lucht zitten dat is geen probleem.

Mijn methode is altijd rem los laten, bleedpoort remhendel dicht en dan bij de klauw. Feitelijk maakt dat niet, zolang het maar niet beide openstaat zonder een spuit of extra olie reservoir.

Je kan ook de fiets iets schuin hangen bij het ontluchten, maar zorg dat de begreep wel altijd hoger hangt dan de klauw

Plaats reactie