Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijnlijke zitbotten

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 27 dec 2021 09:31

Hallo,

Ik heb ongeveer al 8000 km gefietst met mijn huidig zadel, maar heb na langere tijd altijd last gehad van mijn zitbotten. Zeker wanneer ik op de rollen trainen dan komt dit nog sneller.

Nu was ik dus op zoek naar een ander zadel en heb dus geprobeerd de afstand tussen mijn zitbotjes te meten, ben ondertussen ook al naar de fietsenmaker geweest en die heeft me nog eens gemeten met een toestel.
Ondertussen al 2 zadels geprobeerd, maar het wordt alleen maar slechter.

Nu wou ik dus een zadeldrukanalyse gaan doen, maar bij veel bikefitters bieden ze dit niet aan. Sommige zeggen dat je best gewoon kan zorgen dat je juist op je fiets zit en dat het dan verholpen zou zijn.

Wat denken jullie dat ik het best kan doen? Naar een bikefit MET zadeldrukmeting of zonder? Scheelt nogal wat in prijs haha.

1094
Forum-lid
Berichten: 1663
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 27 dec 2021 09:35

Zou gewoon een fitting doen, met zadeldruk. Die paar tientje zijn niet veel geld vergeleken met wat je er voor terug krijgt

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 dec 2021 09:36

Neem eens een flinke kist en leg daar dik stuk golfkarton op. Ga er in de racefietsouding op zitten en kijk daarna eens naar de afruk van je achterkont in het karton.

De kist moet zo hoog zijn dat je er met gebogen knieën op kunt zitten. Zo hoog als een toilet ongeveer

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 27 dec 2021 10:41

Ik kan je dit aanbevelen:
https://secretsaddle.com/nl/gebiomized/

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 27 dec 2021 15:32

Voor wat het waard is, bij mij zijn pijnlijke zitbotten 1 op 1 met een te hoog zadel. Dan ga ik schuiven en kantelen, en daar knappen die zitbotten niet van op. Dat is natuurlijk ook waar een professionele bikefitter naar kijkt, maar anders kun je een fietsmaat eens vragen te kijken of je bekken stilstaat op het zadel tijdens het rijden, of zelf proberen te voelen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 27 dec 2021 16:30

Let op; sommige/veel bikefitters neigen naar een hoge zadelstand. Ws. omdat dat een positief effect heeft op je te leveren vermogen. Terwijl voor je lijf (en onderstel) een tikje lager eigenlijk beter is.

Kijk bijv. eens naar de YouTube video’s van Francis Cade, onder de naam “bikefit tuesdays”. The fitter komt een tikje druk over (😜) maar heeft volgens mij wel een goede kijk.

Coronafietser
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 sep 2020 21:33

Coronafietser 28 dec 2021 11:28

Wbt YouTube: het kanaal van Cam nicholls/rca is ook een goede. Dat komt ook regelmatig een bikefitter langs die een stuk relaxer zijn verhaal doet. Desalniettemin heeft een bikefit doen wel zo zijn voordelen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5112
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 dec 2021 11:40

Toevallig heeft Francis/James gisteren weer bikefit video gepost over zadel posities. (voor zover tuesday)

https://www.youtube.com/watch?v=MdU2nr_B4s0

Erg goede info in die filmpjes.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 28 dec 2021 17:15

Woefdram schreef: 27 dec 2021 15:32 Voor wat het waard is, bij mij zijn pijnlijke zitbotten 1 op 1 met een te hoog zadel. Dan ga ik schuiven en kantelen, en daar knappen die zitbotten niet van op. Dat is natuurlijk ook waar een professionele bikefitter naar kijkt, maar anders kun je een fietsmaat eens vragen te kijken of je bekken stilstaat op het zadel tijdens het rijden, of zelf proberen te voelen.
+1 Ik zelf heb ook lang met een te hoge zadelstand gereden. Veel schuurplekken en pijnlijk zitten verder het zadel nav de RCA Bikefitter zadel naar beneden gezet. Probleem verholpen. Bij ging het om maar 5-7 mm.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 28 dec 2021 19:12

Een drukmeting kan de oorzaak laten zien én de oplossing geven. Liever dat dan natte-vinger-werk.

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 03 jan 2022 21:15

Bikefit laten doen met zadeldrukanalyse (wel geen 3D filmen etc.)
Volgens de zadeldrukanalyse zit ik nu beter op mijn zadel.
Net een uurtje op de rollen gereden en heb inderdaad de indruk dat het iets beter is, maar op de rollen rijden is nog steeds niet echt een plezier haha.
Ik moet ook wel zeggen dat ik een nieuwe betere broek voor het eerst aan had.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 04 jan 2022 00:03

Martijn10 schreef: 03 jan 2022 21:15 Bikefit laten doen met zadeldrukanalyse (wel geen 3D filmen etc.)
Volgens de zadeldrukanalyse zit ik nu beter op mijn zadel.
Werd geen suggestie gedaan voor een beter passend zadel? Normaal beschikt men over allerlei testzadels waarbij dan naar het meest passende zadel wordt gezocht. Dus telkens ander zadel monteren en nieuwe drukmeting.
Zo zou het moeten om tot een gunstig gevolg te komen.
Verder rijden op een zadel dat problemen veroorzaakt gaat je naar alle waarschijnlijkheid niet verder helpen.
Aanpassingen aan de positie van dit zadel kan weliswaar wat verlichting brengen, maar ik maak me sterk dat je een ander zadel nodig hebt dat past bij jouw fysionomie.

Plaats reactie