Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

De ultieme commuter??

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 dec 2021 10:58

Dit jaar zing ik nog wel uit op mijn huidige commuter (het aantal werk-woon ritjes valt wat tegen momenteel...), maar voordat de fiets uit elkaar valt wil ik wel een nieuwe. Inmiddels heb ik aardig voor ogen waar deze fiets zoal aan moet voldoen, maar nog niet echt waar ik zoiets voor een enigzins acceptabel bedrag kan krijgen (of zelf samen kan stellen). Mijn wensenlijstje:

- Belt drive
- Single Speed
- Sportieve zit, minimaal een paar cm drop naar het - flatbar, stuur - (+ een geometrie die daar ook daadwerkelijk voor geschikt is)
- onderhoudsvrije remmen (schijf of heel misschien HS33)
- 35+ mm brede banden, tubeless te monteren
- Naafdynamo die tenminste op de koplamp aan te sluiten is
- Spatborden voor/achter
- dragertje achter (of evt voor) voor mijn ortlieb-fietsnerd tas
- liefst in een leuk kleurtje
- materiaal maakt me niet zo heel veel uit, al ben ik een beetje huiverig voor staal (ivm roestvorming agv pekel e.d.)

Op zich kan ik iets dergelijks samenstellen bij Santos (op basis van hun MTB frame), maar na wat heen-en-weer gemail werd al snel duidelijk dat dit richting de 5000 euro zou moeten gaan kosten. Nu mag een goede fiets best wat kosten, maar dat is duurder dan wat ik destijds voor mijn high end, volgeveerde, MTB betaald heb :shock:
Een optie zou zijn om ergens alleen een frame op de kop te tikken en dit verder zelf af te monteren, maar die zijn niet makkelijk te vinden.

Tips? Ervaringen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 dec 2021 11:18

Mijn eerste opmerkingen is eigenlijk dat het aandrijfsysteem altijd één onoplosbaar mankemant zal hebben. Omdat je een riem aandrijving noemt, zit daar ook een naaf dynamo aan vast. En ik heb nog nooit een naaf dynamo gezien met kleine stapjes tussen de verzetten. Dat blijven altijd gatenkaas dingen.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 dec 2021 11:28

rob74 schreef: 20 dec 2021 11:18 Mijn eerste opmerkingen is eigenlijk dat het aandrijfsysteem altijd één onoplosbaar mankemant zal hebben. Omdat je een riem aandrijving noemt, zit daar ook een naaf dynamo aan vast. En ik heb nog nooit een naaf dynamo gezien met kleine stapjes tussen de verzetten. Dat blijven altijd gatenkaas dingen.
Je bedoelt waarschijnlijk "naaf versnelling" :)
Maar de vraag is single speed en dan is de "gatenkaas" niet meer relevant.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 dec 2021 11:36

Ik was even in verwarring, maar als je idd op naafversnelling doelt, dan speelt dat probleem niet.
Op mijn huidige commuter rij ik met een Shimano nexus (denk ik) versnelling, en die is kwalitatief uitermate teleurstellend. De stappen tussen de versnellingen zijn inderdaad veel te groot (van de 8 gebruikte ik er 3). Inmiddels is het ding min-of-meer vastgelopen in 1 versnelling (gelukkig wel de goede), dus eigenlijk rij ik effectief al singlespeed. Mijn woon-werk is op één brug na zo plat als een pannekoek, dus dat is niet een probleem. Wind is er uiteraard wel, maar dan trap ik maar een keertje te zwaar of te licht. De keuze voor single speed is ook ingegeven doordat de fiets hufterproof moet zijn (en zoals sommige op fiets.nl vast zullen beamen, ik ben een hufter :twisted: ;-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 dec 2021 11:39

https://www.bombtrack.com/complete-bikes/outlaw

Bijvoorbeeld. Moet je wel zelf nog een beetje updaten hier en daar. En maak je over roest nou weinig zorgen. Voor 120 euro laat je zo een stalen frame stralen en poedercoaten. En dit is zo dik chromoly dat het niet zomaar door is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

NoBlink
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 jun 2015 19:55

NoBlink 20 dec 2021 11:45

https://www.pilotcycles.com/frame-cust ... am-pinion/

Is dit iets?
Belt drive met pinion gearbox.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 dec 2021 11:50

Denk dat dat boven budget gaat.

Hier nog een redelijk geprijsd split stay frame. Om compleet zelf verder in te vullen. Hier kan alles mee. Geen idee of de levertijd een beetje redelijk is verder.

https://www.justpedal.nl/nl/cyclocross- ... groen.html

Als het richting de 5k moet ( zoals met titanium of bij santos ) dan zou ik gewoon bij WIND een frame naar wens laten bouwen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 20 dec 2021 12:49

Waarom wil je single speed gaan rijden als ik vragen mag? Ik doe ook veel ww-ritjes en ik vind het toch maar wat fijn dat ik kan schakelen als het wind mee of wind tegen is, als ik aanhaak achter een brommertje of als ik een kl*te-dag gehad heb, waardoor ik de pijp wel even leeg heb.

Wat betreft spatborden ben ik zelf heel content met de SKS Longboard Spatborden. Zelfs de voeten blijven (nagenoeg) droog en schoon.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 dec 2021 12:52

Dank voor het meedenken, maar die pilot is inderdaad veel te duur. Ik wil bovendien echt per se single speed (vanwege kosten en duurzaamheid). Handig om te weten is ook dat de fiets echt alleen als commuter ingezet gaat worden. Ik ben dus niet per se naar een gravelbike of iets dergelijks op zoek.

Het moet zeker niet richting de 5K. Ik weet al dat ik dan bij Santos (of forumlid Bart) aan kan kloppen. Frames zoals die Soma zijn wel interessant, al betwijfel ik of dat met een flatbar nog een beetje fatsoenlijk wil rijden. Eigenlijk zoek ik denk ik een MTB split stay frame (nieuwe term voor mij :-) )

@Joep: Vanwege kosten en duurzaamheid dus. Singlespeed rij ik nu effectief ook, met een versnelling die vast zit in zijn "6". Bevalt me prima eigenlijk. Met windkracht 8 mee betekent dat, dat ik niet moe kan worden (lekker! 8-) ), met windkracht 8 tegen is het even flink aan de bak (kan ook geen kwaad af en toe); gelukkig waait het niet zo vaak zo hard. Mijn woonwerk ritje is ook maar 15 (soms 20 voor een andere locatie) km, dat scheelt natuurlijk ook. Evengoed 4000+ km in een (normaal) jaar, dus ik heb er geen probleem mee om er wat geld voor uit te geven.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 dec 2021 13:57

Een flatbar kan toch juist prima op die Soma? Zie hier een voorbeeld. Alleen niet singlespeed, meer monstercross gravel. Op deze manier passen er natuurlijk geen spatborden meer bij. Maar alles kan zo ongeveer met die dingen.
Afbeelding

De meeste mtb frames van tegenwoordig worden juist veel te lang om lekker mee op de weg te rijden. Stuurhoek van tegenwoordig doet het op de weg ook niet goed. En dan zit je weer met een lange voorvork om de veerweg te compenseren.

Edit: Maar het resultaat waar ik dan aan denk is meer dit. Hier wel met versnellingsnaaf, maar op t oog hetzelfde.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door thestudent op 20 dec 2021 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Dritty
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 feb 2020 19:48

Gebruikersavatar Dritty 20 dec 2021 13:59

https://nkdbike.com/

Deze lijkt wel heel erg hufter proof en is single speed. Ook goedkoop, dus misschien zelf nog wat te tweaken zodat ie meer aan je eisen voldoet. Overigens zelf geen ervaring met deze fiets.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 dec 2021 14:10

Dat is nou weer het andere uiterste. Dan kan je net zo goed de OV-fiets nemen....

ik zou het bijna oplichting noemen... wat een geld voor die troep
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie