Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

De ultieme commuter??

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 dec 2021 14:25

thestudent schreef: 20 dec 2021 13:57 Een flatbar kan toch juist prima op die Soma? Zie hier een voorbeeld. Alleen niet singlespeed, meer monstercross gravel. Op deze manier passen er natuurlijk geen spatborden meer bij. Maar alles kan zo ongeveer met die dingen.
Afbeelding

De meeste mtb frames van tegenwoordig worden juist veel te lang om lekker mee op de weg te rijden. Stuurhoek van tegenwoordig doet het op de weg ook niet goed. En dan zit je weer met een lange voorvork om de veerweg te compenseren.

Edit: Maar het resultaat waar ik dan aan denk is meer dit. Hier wel met versnellingsnaaf, maar op t oog hetzelfde.
Afbeelding
Voor een frame met krom stuur zijn ze zelfs erg lang. Da moet prima gaan met een flatbar.
Mijn oude RIH is wat dat betreft net een raceframe, 60cm met 58cm bovenbuis en zelfs dat vind ik nog prima gaan.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Dritty
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 feb 2020 19:48

Gebruikersavatar Dritty 20 dec 2021 14:30

thestudent schreef: 20 dec 2021 14:10 Dat is nou weer het andere uiterste. Dan kan je net zo goed de OV-fiets nemen....

ik zou het bijna oplichting noemen... wat een geld voor die troep

:lol: denk dat je gelijk hebt. Misschien niet de beste tip

Gebruikersavatar
Dritty
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 feb 2020 19:48

Gebruikersavatar Dritty 20 dec 2021 14:40

Of iets als de Cube Hyde pro of race?
Is dan weer geen single speed.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 dec 2021 14:46

@thestudent (inmiddels al een tijdje PhD toch? ;-) ): die zwarte Soma komt qua zithouding aardig in de buurt van wat ik zoek. Ik ga me eens goed in dit merk verdiepen, TNX!
@Ernie: goede tip voor wat betreft de voorvork lengte! Had ik even niet bij stil gestaan, maar 100+mm veerweg compenseren met een vaste vork wordt wellicht ook lastig.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 20 dec 2021 14:54

Mijn woon/werk apparaat in winter modus, Bombtrack Outlaw;

Afbeelding

En hieronder in zomer:

Afbeelding

Met standaard bagage rek:

Afbeelding

Spatborden zijn van Portland Design Works en bevallen uitstekend. Even een avondje de tijd nemen om te installeren en daarna heb je er geen omkijken meer naar.

Ik heb de standaard Bombtrack delen inmiddels vervangen door wat lichter / ander materiaal wat ik nog had liggen. Beetje een mix geworden maar dat boeit me niet direct. Het is allemaal zwart uiteindelijk.

- Fizik Antares zadel
- Fizik zadelpen
- Deda Elementi Superleggera stuurpen
- Syntace Vector stuur
- Specialized Pizza bagagerek
- Specialized Pizza tas
- Syntace Titan pedalen

Ik gebruik Exposure Trace voor - en achterlicht onder het motto klein maar fijn. Ik hoef enkel gezien te worden, ik hoef er niet mee te zien.

Wielset en banden zijn standaard spec, banden bevallen goed en de wielen zijn niks bijzonders. Denk als je wat geld uitgeeft aan een knappe wielset dat je het geheel aanzienlijk kan verbeteren.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 dec 2021 15:29

Zoiets zoek ik dus! Van jou had ik eigenlijk niet anders verwacht, gezien je eerder getoonde gevoel voor stijl ;-)

Is zoiets een beetje betaalbaar? Je hebt geen naafdynamo zo te zien?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Royalstar
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 sep 2021 08:57

Royalstar 20 dec 2021 15:33

Heel mooie fiets Memento_Mori, zou ik ook wel willen als commuter.
Benieuwd naar de prijs :)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 dec 2021 15:36

Haha ja klopt 53x11. Ik mag mezelf zelfs Dr noemen. Het account is ook al bijna 11 jaar oud he. Ik kan wel een keer een naamswijziging doorvoeren, maar ik vind het ook wel best zo... NotthatkindofDR kan natuurlijk ook.

trouwens ik deel die bombtrack al op pagina 1. Wel blijven opletten 53x11. Haha voortaan moet ik gewoon meteen plaatjes posten. Dat werkt duidelijk beter.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 20 dec 2021 15:50

53x11 schreef: 20 dec 2021 15:29 Zoiets zoek ik dus! Van jou had ik eigenlijk niet anders verwacht, gezien je eerder getoonde gevoel voor stijl ;-)

Is zoiets een beetje betaalbaar? Je hebt geen naafdynamo zo te zien?
Geen naafdynamo nee.

Ik geloof dat de prijs destijds 1500,- euro was. Volledige fiets exclusief pedalen.

Spatborden waren rond de 125,- meen ik en inmiddels ook met zwarte stays te verkrijgen.

Huidige variant heeft kabelgeleiding in de voorvork voor toepassing van een naafdynamo:

https://www.bombtrack.com/complete-bikes/outlaw

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 dec 2021 20:23

Hoe houdt de belt het bij jou? Op mijn huidige fiets deed ik 2000 km met mijn cdn belt, toen 5000k met cdx, en de huidige cdx lijkt het nu na 4000k goed te doen. Viel me wat tegen eigenlijk, maar ik geef de mogelijk slechte uitlijning van het frame de schuld.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 20 dec 2021 20:42

Tot dusver prima maar heb er nog geen 1000km mee gereden sinds ik hem heb.

Ik verwacht niet dat de uitlijning van het frame te vergelijken valt met b.v. een Santos maar het prijs verschil is er ook naar.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3523
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 20 dec 2021 21:44

Ik vond een belt voor wo we echt ruk. Als je belt eraan is, kun je ook niet meer fietsen. Voor singlespeed zou ik een gewone ketting pakken. Sterker nog, ik heb nog steeds dezelfde Cube, met Nexus, maar belt vervangen voor ketting met chainglider.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie