Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

De ultieme commuter??

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 dec 2021 22:07

Dat klopt in principe wel. En kettingen kosten eigenlijk bijna niks voor singlespeed.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 21 dec 2021 07:57

Klopt, en omgekeerd: die belts vallen nog mee qua kosten maar als je een tandwiel oprijdt omdat je je fiets niet elke dag afspoelt: het lijk wel of ze die tandwielen van goud maken.

Als het werkt vind ik het een prachtig systeem. Als je belt wat tanden gaat missen kun je niet meer fietsen en als je tandwielen en belt moet vervangen ben je echt de sjaak.

Voor wie het geweldig vind, vooral doen, maar ik ben genezen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 dec 2021 08:23

Misschien nog een andere gedachtengang. Als,,.....je voor zo'n mooie Bombtrack gaat, ga je dan met een gerust hart die fiets in de openbare fietsenstalling van de NS pleuren? Met kans op beschadigingen en/of diefstal. Is dat een beetje te verzekeren? Of ben je misschien toch beter af met een minder opvallende en goedkopere fiets?.
Live fast; die young. mijn blog

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 21 dec 2021 08:33

Die gedachtengang is enkel van toepassing wanneer hij daadwerkelijk met het openbaar vervoer reist.

Die van mij staat of thuis in de garage of in een bewaakte fietsenstalling tussen dure racefietsen en gemotoriseerd transport van een Vespa tot Ducati en alles wat er tussen in zit ongeveer.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 dec 2021 09:50

Mijn commuter commute tussen een afgesloten schuur in een afgesloten tuin en een afgesloten fietsenstalling waar deze ook nog eens op slot staat aan een rek :-)

Wat betreft de belt drive: ik ben gecharmeerd van het onderhoudsvrije, en het feit dat deze niet gesmeerd hoeft te worden, maar de slijtage valt me nogal tegen. Nu helpt het niet dat mijn commute door het Amsterdamse bos voert. Weliswaar allemaal asfalt, maar vaak wel erg smerig asfalt. Mijn verwachting was dat een ketting het hier maar heel kort zou volhouden met mijn schoonmaakdiscipline (ik ben best een poetser, maar niet van mijn woon-werk fiets). De vraag is natuurlijk of ik onder deze omstandigheden met een belt nog steeds het beste af zou zijn. Een afgesloten kettingkast zou ideaal zijn, maar combineer dat maar eens met mijn andere wensen...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 21 dec 2021 10:40

Dan klinkt de oplossing van een ketting met chainglider op zich als een goede. Ik geloof dat we een beetje hetzelfde schoonmaakregime erop na houden. Ik ben zuinig op mijn racefiets, atb, en een beetje op mijn crosser. Mijn woonwerkpaard wordt echter of schandelijke wijze mishandeld. Lees: ik maak `m heel weinig schoon.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

hayes

hayes 12 jan 2022 20:17

Omdat ik me wat vrijblijvend aan het oriënteren ben voor een gravel/commuter/randonneur (al dan niet via leasing werkgever), kom ik ook best veel fietsen tegen met een rek vooraan.
Ik vraag me af of dat het stuurgedrag niet behoorlijk beïnvloedt?
Met een tas vol extra kleren, laptop,... zit je snel aan een behoorlijk gewicht.

Het ziet er wel leuker uit dan ene bagagedrager achteraan, maar het praktische moet bij dit soort fietsen toch overheersen.

Plaats reactie