Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe woon-werkfiets

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 20 dec 2021 08:25

M'n huidige woon-werk fiets is aan vervang toe. Ik denk dat ik per maand 75% asfalt rijd en 25% gravel. (En da's dan nog voornamelijk harde paden.. Schelpenpaadjes als met de stichterpad voor de kenners)
Wel rijd ik ook af een toe gravel ritje.
Rijd momenteel op een oude crosser, nog canti remmen, 40mm G-one banden erin en spatborden erop voor de woon-werkritjes. Vind die toch iets te breed en zwaar rollen op asfalt.

Zouden jullie dan kijken naar een gravelbike of naar een gewone disc fiets en daar 35mm bandjes in doen?
(Rijd daarnaast een aeroad in de zomermaanden, dus de sportieve houding is geen probleem. Maar welke fiets zou meest ideaal zijn? Passen op 'normale' disc frames ook 35mm bandjes? Zijn er ander zaken om te overwegen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 dec 2021 08:44

Tja, wat is woon werk voor jou. Wat is je afstand en waar stal je je fiets en wat moet er mee?

Mijn eisen voor woon werk zijn vooral Degelijk en veilig tegen diefstal. Dus ik heb een oude 90s, koga randonneur wat aangepast. Kost dan ook niet veel. Tegelijkertijd fiets ik op deze setup de wereld ook nog wel rond als t moet.

Vooral zo degelijk mogelijk dus 3x8 op downtube shifters, volledige volle lengte spatborden, vaste verlichting ( op dynamo ) en eventueel een achterrek met tas. Mijn woon werk fiets rijdt op 32mm zaffiro pros. Lekrijden op weg naar t werk is altijd vervelend en dat moe je dus niet hebben. Voordeel van dat soort zelfbouw meuk is dat je dat gewoon in t fietsenrek kan pleuren. 26 gem, naar het werk is snel zat voor mij. En ik ga als ik thuis kom mijn woon werk fiets niet poetsen. Hup in de kelderbox volgende dag weer mee.

Iemand anders rijdt op grx di2 naar het werk en kleed daar om en kan douchen.

Gewoon je oude crosser van verse onderdelen voorzien en andere banden en doorrijden dus.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 20 dec 2021 09:15

Is inderdaad heel persoonlijk. Mijn voorbeeld. Ik rijd 20 km enkel dus 40 km totaal. Wel volledig verhard. Altijd op racer gedaan, 6 jaar geleden Diverge (gravelbike) gekocht voor woon werk, Begonnen met 35 mm, binnen weken naar 28 mm en die zijn er niet meer vanaf gegaan, Vorige week tijdens ritje op de weg is de fiets overleden (wat een k==bedrijf dat specialized, maar dat terzijde). Reed er in het weekend op de 28mm banden ook gravelritjes op, wel alleen op hardere paden, niet op mtb routes. Nu als vervaging (want die garantie van Specialized is wel heel bedroevend) weer een racer aangeschaft, wel geschikt voor 28 mm bandjes en spatborden. Voor mij is de conclusie ondertussen dat mijn eisen heel kort samen te vatten zijn; een zo snel mogelijke fiets met spatborden en 28 mm banden (en 25 zou eigenlijk ook nog wel gaan). Wel nu weer bewust vooraluminium gekozen, ivm plaatsing in fietsenstalling op het werk, vind ik carbon toch wel wat link, ondanks dat het 6 jaar goed is gegaan met de Diverge.
Ach, ik zeg ook maar wat

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 20 dec 2021 09:30

Fiets staat gewoon veilig. Maar echt voor 4X pw naar werk fietsen. Dus wordt niet dagelijks/wekelijks gepoetst. Gebruiksvoorwerp.
Maar ook voor een paar keer per maand een ritje over de Hilversumse heide of fietspaden en brandgang bospaden op de uhr.
Gaat me inderdaad vooral om de afweging gravel vs 'normale' fiets net iets bredere banden. Denk zelf dat er weinig verschil merkbaar zal zijn, maar ben benieuwd naar de mening van anderen. Wie weet is er wel een goede reden om een specifieke crosser/gravel te pakken ipv racer.
Dus de ervaring van ophetkantje vind ik fijn om te horen.

Gebruikersavatar
Dritty
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 feb 2020 19:48

Gebruikersavatar Dritty 20 dec 2021 09:31

Ik stond een half jaar geleden voor een soortgelijke keuze, al beschikte ik nog niet over een crosser. Ik had wel al een racefiets voor de weekend asfaltritten, maar die wil ik niet op mijn werk stallen.

Uiteindelijk gekozen voor een aluminium gravelbike en voorzien van spatborden en bagagedrager. Deze heb ik nu ook al een paar keer met veel plezier gebruikt voor mooie gravelritjes rondom Hilversum.
20211021_125251.jpg

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 dec 2021 09:42

Mijn woon-werk fiets, hier toevallig met een boel bagage eraan tijdens mijn lange fiets vakantie in Spanje:
Afbeelding
Een Trek hybride met een 10 speed Tiagra. Goed genoeg om voor die 6 km over verharde wegen en het heeft ook weinig onderhoud nodig. Schuur in en klaar. Ik denk dat de TS wat preciezer moet defineren wat er precies gezocht wordt. Nu kunnen we nog alle kanten op met heel uiteenlopende suggesties
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 20 dec 2021 09:44

ik heb nog vaak heimwee naar de woon werk ritten, heb het 10jaar aan een stuk mogen doen,
nu is een enkeltje 80km dat is iets lastiger. tja, keuzes.

ik zou als ik jou was wel een rollende band nemen en zonder profiel, schelpen paadjes gaat prima met een ~28mm, denk aan de druk... als je iets meer weegt of als dat schelpenpad je laat ploegen. misschien iets breder.

mijn laatste ontdekking, panaracer gravelking slick 26x700 die zijn er in meerdere versies, de meest gladde lijkt erg veel op de open pave, misschien iets stugger in de wang. ik rijd nu al mijn limburgse herfst ritjes ermee.

ja kan er eenkiezen die gelijk je weekend gravel ritjes kan vordoen zoals:
35cx700 semi slick
Afbeelding
of wil je gewoon graag een nieuwe fiets?
wat is er mis met je crosser?

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 20 dec 2021 09:48

Ik pendel dagelijks op een trek checkpoint al 4, 32mm bandjes, maar wel alles verhard. Als ik een nieuwe zou kopen, dan zou ik op dit moment twijfelen tussen een canyon endurace AL 7.0, een grail al 7 en een ribble CGR 725 enthousiast. Die zitten allemaal rond de 1700euro (= +- een jaar fietsvergoeding voor mij). Veel meer zou ik er niet aan uitgeven. Belangrijk voor mij zijn:
- geen carbon kader ivm schade in fietsenstalling, maar ook vallen als het glad ligt in de winter
- schijfremmen + voldoende ruimte voor minstens 30mm banden+spatborden
- geen te dure groep er op, zodat ik voor niet te veel geld onderdelen kan vervangen in plaats van elke paar avonden nog te moeten gaan poetsen om dure dingen te sparen.
- endurance geometrie. 50km per dag tikt wel aan, dus dan liever iets comfortabeler dan iets sneller. Neem daar dan nog bij dat jaar rond pendelen toch betekent dat je minstens 3maanden voorzichtigheid moet inbouwen in plaats van extra snelheid te zoeken.

Alles verandert (in mijn ogen) als je enkel bij goed weer zou pendelen, dan zou ik misschien ook meer gaan focussen op hier en daar nog wat procentjes snelheid meenemen.

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 20 dec 2021 09:59

Waarom een racefiets of MTB voor woon-werk. Heb je zoeen niet al in de schuur staan? Mijn keuze lijkt sterk op die van rob74: een ongeveerde hybride met spatborden, verlichting en drager. Aanpassingen: racecassette, platte stuurpen. Zeker in deze tijd zie ik veel voordelen: naafdynamo voorkomt gedoe met accu’s of batterijen, lekbestendige banden, werkspullen in waterdichte tassen, goedkope vervangingsonderdelen, en je kunt er mee op fietsvakantie. Ik train er zelfs op als de wegen zo vies zijn als nu.
En nu ben ik fietsen.

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 20 dec 2021 10:14

Reden voor vervang.. Huidige fiets (frame) is minimaal 15 jaar oud. Alle schakel onderdelen zijn aan minimaal een keert vervanger. De velgen zijn zo ingesleten dat er nieuwe wielen in moeten, de trapas toe is aan vervang, alle kabels ed wel weer toe zijn aan.
Alles bij elkaar veel werk en gewoon toe aan vervang. Daarom tijd voor iets nieuws.
Ik fiets al 5 jaar, 12 maanden per jaar heen en terug. Dus hoef, hoe goed bedoelt ook, geen advies over andere soorten fietsen etc.. Wil een racer of crosser/gravel.
Budget zal inderdaad rond de 1500 liggen. 105 of grx. Voorkeur voor 11 spd ivm compatibiliteit met andere fietsen in huis. Hoeven geen tassen op. Komen wel spatbord op (sks raceblades dus geen oogjes nodig)
Zag een sensa romagna gravel voorbij komen, was daar even verder in een het kijken qua aanbod, prijzen, modellen en toen kwam ik voor mezelf met de vraag.. een gravel bike of een racer met wat bredere banden met eventueel heel klein profiel.
Vooral dat laatste is dus eigenlijk m'n vraag.. Wat zou reden zijn om te kiezen voor specifieke gravel bike of toch gewoon een racer. De keuze/aanbod in gravel is toch nog schaarser dan gewone racers. En ga je in Nederland het verschil merken??

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 20 dec 2021 10:19

Ik werk in de zorg. Heb daar een bak met kleding, een wasmachine, en douche etc. Dus hoef niets mee te nemen.
Rijd woon werk. Soms een ommetje over de weg, soms door het bos. In de zomer ga ik op m'n aeroad, in de regen en in herfst/winter/voorjaar de crosser.
Rijd af en toe een tochtje van tussen 60 en 100km over de gravelroutes rond lage vuursche, Hilversumse en bussumse heide. Veel recht toe, harde schelpenpaadjes en witte grindpaadjes

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 20 dec 2021 10:45

Is een Giant Contend AR1 een optie? Rond de 1500,-. Er passen 40mm banden in mocht ie ooit als gravelaar moeten dienen, verder een bijna volledige 105 afmontage met schijfremmen (RS510 crankstel). Niet te agressieve geometrie. Spatborden en rekje kan er ook op indien gewenst.
Dit is een beetje een alleskunner, iets tussen racer en gravel fiets.

Plaats reactie