Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Rohloff + Gates op een MTB frame

LVteS
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2021 22:41

LVteS 18 dec 2021 18:40

Ik zie steeds meer Rohloff (en Pinion trouwens) bij mtb's. Bij een toerframe snap ik het gebruik van een Gates met Rohloff, maar bij een mtb? Is dit niet en zwaar en lastig schakelen, omdat je geen kracht kan zetten op het schakelmoment?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 dec 2021 20:13

Veel van dat soort dure fietsen worden door rijke ouderen met veel geld gekocht. Die nemen die fietsen nooit mee naar plekken waar ze voor bedoeld zijn. Dus dan merk je dat soort beperkingen helemaal niet.

guzzi
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 feb 2018 21:22

guzzi 19 dec 2021 22:05

Dan heb je ook geen last van die rijke ouderen. Wel van die wielrenners die altijd in "treintjes" over de vaste routes rijden. Je kan ze of niet inhalen of ze moeten met 10 man langs.. Groeten kunnen ze ook niet.

Zelf zou ik best zo`n Pinion willen proberen. Schijnt veel minder onderhoudsgevoelig te zijn en het weegt iets meer maar ideaal in de wintermaanden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 dec 2021 22:23

Rohloffs doen het prima in het terrein hoor beetje anticiperen. Je kan dan wel weer schakelen als je niet trapt en in een beweging een hoop verzetten lichter zitten. Zitten in ieder geval nooit vol modder of sneeuw. Ik verkies dan in dit geval wel gewoon een ketting. Dat gevoel is toch directer. Uiteindelijk zijn de riemen bij hard en vies gebruik helemaal niet zo onderhoudsvrij als wordt beweerd. En singlespeed kettingen kosten geen drol en slijten vrij langzaam. Voor de prijs van 1 zo'n riem kan je toch zeker vijf singlespeed kettingen afraggen. En die kan je veel verder afraggen dan je met derailleurs gewoon bent. Kettingen vervangen is een no issue voor mij. Belt drives vervangen is bewerkelijker.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie