Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Sigma Sport Rox 11.1evo

tiejo
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2022 14:21

tiejo 02 feb 2022 17:34

havana schreef: 02 feb 2022 15:15 Het werkt ook zonder telefoon, maar dan heb je geen aanwijzingen.

BTW, als je gewone GPX inlaadt heb je ook geen aanwijzingen.
Helder, dank! Persoonlijk vind ik dat niet zo erg.

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 02 feb 2022 19:35

Werkt dat kruimelspooer volgen een beetje? Is het helder wanneer je moet afslaan, zonder aanwijzingen? En zonder kennisgeving van hoeveel meter nog tot een afslag?

Lijkt mij lastig inschatten. In reviews of youtube beelden zie ik daar weinig over.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 04 feb 2022 13:32

Ik heb dat ook nog niet getest. Als ik er dan weer aan denk dan sta ik al klaar om te vertrekken. En dan is het dus gewoon weg en rijden. Maar ik heb in mijn Sigma Data Center wel een aantal routes staan. Laat ik eens proberen mijn beste beentje voor te zetten en het daadwerkelijk te testen ergens volgende week. Eerder kom ik er helaas niet aan toe.

Vooralsnog bevalt de ROX erg goed. Klein maar fijn. Koppeling met de telefoon werkt ook goed. Alleen jammer dat alleen het eerste appje kunt lezen waarbij daarna alleen in het scherm komt te staan dat je 2, 3 of whatever hoeveel berichten hebt. Dus dan moet je alsnog even stoppen als wil lezen wat er is gestuurd. Niet dat ik dat doe, thuisfront weet dat ik niet stop dus dat als ze mij per se moeten hebben dat ze moeten bellen.
Ride bikes, not tanks!

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 09 feb 2022 10:55

Zijn er nog updates wat betreft gebruik? Ik zie weinig reviews online van het echt gebruik onderweg.

Ben vooral benieuwd naar het volgen van het kruimelspoor. Hoe makkelijk gaat dat? Heb nu de rox 12...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 feb 2022 12:06

Ik heb het getest. Het werkt maar het is niet ideaal.

Het navigeren moet je echt zien als: het kan maar het is niet bedoeld voor dagelijks gebruik.

Eigenlijk zie ik het toestel als de moderne versie van de ouderwetse fietscomputer die alleen de basisfuncties had. Maar dan met navi als optie voor mensen die dit maximaal 5x per jaar gebruiken. En natuurlijk automatische Strava-integratie enz.

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 09 feb 2022 13:04

havana schreef: 09 feb 2022 12:06 Ik heb het getest. Het werkt maar het is niet ideaal.

Het navigeren moet je echt zien als: het kan maar het is niet bedoeld voor dagelijks gebruik.

Eigenlijk zie ik het toestel als de moderne versie van de ouderwetse fietscomputer die alleen de basisfuncties had. Maar dan met navi als optie voor mensen die dit maximaal 5x per jaar gebruiken. En natuurlijk automatische Strava-integratie enz.
Dank voor de update. Ik gebruik het toch wel vaak op mijn rox 12. Aan de andere kant, vroeger deed ik ook zonder.. de rox 12.1 of rox 13.0 zal het dan uiteindelijk worden.

De batterij van mij 12 is nu nog wel aardig. 10% per uur in de winter met navi, hartslag, cadans en speed. Maae hoor ik ook dat hij snel slechter wordt na een jaar gebruik.

Dacht eerst dat de 11.1 een mooie vervanger zou zijn met het kruimelspoor. Maar ben dus bang van niet.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 13 mar 2022 18:41

Ik heb vandaag voor het eerst 'genavigeerd' Ik zet het even tussen haakjes omdat ik een eerder gereden route vanuit de Ride-app naar de ROX heb overgezet en daarna het spoor ben gaan volgen. De ROX heeft mij niet verteld waar ik heen moet rijden dus. Uiteraard weet ik de route maar dit was dus even een test. En het 'kruimelspoor' als het zo heet is eigenlijk prima te volgen als je deze op het scherm zet. Maar zoals gezegd, ik ken de route. Als je van de route afraakt begint de ROX wel te piepen dat je afdwaalt.

Ik denk dat als je zelf een route maakt met waypoints dat de ROX wel de richting aangeeft maar dat moet ik nog eens testen of nog een keer kijken hoe het zit via de telefoon / Komoot.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 13 mar 2022 20:53

Het was even zoeken naar de connectie tussen Komoot en de ROX. Maar de sleutel is eerst de ride app open zetten en dan verbinding zoeken met Komoot. Morgen (zover alles volgens plan loopt) maar eens testen.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 14 mar 2022 19:49

Navigeren via Komoot met een connectie via de telefoon werkt prima! Je hebt een specifiek scherm voor Komoot. 4 van de 6 blokjes zijn dat vast voor navigeren (en dus niet te wijzigen). Je ziet dan een pijl en de afstand tot het volgende punt inclusief de naam van de weg waar je heen moet De andere twee blokjes op je scherm kun je zelf kiezen. In mijn geval cadans en hartslag.

Als je een ander scherm selecteert dan het Komoot scherm dan krijg je vooraf een piepje en een aanwijzing. Als je het scherm van Komoot selecteert dus geen piepjes. Zelfs bij opzettelijk fout rijden piept er niets maar de ROX geeft dan aan hoe je weer op de route komt. Perfect wat mij betreft. Ik word altijd gek van dat gepiep.

Alleen als je echt afwijkt van de route dan vraagt ie om om te keren.

Enige punt van kritiek is dat als je snel gaat de ROX het niet bij kan benen. Of misschien moet ik zeggen het GPS. Dus op snelheid staat er bijvoorbeeld nog 10 meter in het scherm terwijl je al bij een splitsing bent aanbeland. Ik heb geprobeerd langzamer te rijden en dan werkt het wel precies. Maar goed, omdat je niet op elke splitsing 4 wegen hebt kan ik er prima mee uit de voeten zo.
Bijlagen
IMG_20220314_170803656_HDR.jpg
Ride bikes, not tanks!

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 14 mar 2022 22:50

Thanks voor de info! Ziet er prima uit. Vreet je tel batterij doordat komoot open staat?

Ben nog wel benieuwd naar kruimel en waypoints. Je bent n held!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 mar 2022 07:54

Ik heb er niets van gemerkt. Het scherm van de telefoon staat uit en volgens mij is dat de grote verbruiker van de accu.

Wat wil je zien van het kruimelspoor? Het scherm van de ROX?

Voor wat betreft waypoints, ik heb de route van gisteren zelf in Komoot samengesteld. En het aantal meters dat aftelt in het scherm zijn dus de meters naar de punten die ik op de kaart heb aangeklikt om de route te maken. En dat kan vast efficienter aangezien ik niet heel veel ervaring heb. Als ik een voor mij onlogische route voorgeschoteld krijg dan komen er vaak waypoints bij om de door mij gewenste route vast te leggen. Ik heb Komoot nog te weinig gebruikt om te kijken of daar andere manieren zijn om een route om te leggen zonder meteen een bos waypoints te gebruiken.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 22 mar 2022 08:26

Ik schrok van de week even....nog 40% accu. Normaal meer dan voldoende om even twee uurtjes te rijden. Na een half uur....nog 20%.... Dus ja, je rekent dat over nog een half uur de computer de geest geeft. Maar niets van dat. Na twee uur weer thuis met een werkende computer. Wat schetst mijn verbazing...aan de lader gelegd en dan verschijnt de laadstatus op het scherm: 20%...

Ondertussen wel de achtergrondverlichting van het scherm naar 1 gezet. Stond bij mij op 7/10. Nu staat ie op 5/10. De afleesbaarheid van het scherm is trouwens wel heel goed. Veel beter dan de Rox 12. Vooral in volle zon.

Daarnaast heb ik een speedsensor die batterijen vreet. Zeg maar 1 per week ondertussen. Contact gehad met Sigma en ik krijg een nieuwe opgestuurd. Ik moet zeggen dat ik daar bij Sigma toch echt tevreden over ben. Het woord service kennen ze daar wel. Afwikkeling altijd supersnel en ongecompliceerd (ook in het geval dat ik gewoon een vraag heb en ongevraagd een onderdeel krijg toegestuurd - dus niet altijd garantie zeg maar).
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie