Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

gravel bike

zeddleppelin
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 17 okt 2018 09:16

zeddleppelin 14 dec 2021 13:55

verhto schreef: 14 dec 2021 11:52
Is dit een carbon frame ? . Aluminium reageert toch weer anders . Maar het blijkt dat de achterbrug toch afziet, dat dan weer wel .
Is alu en inderdaad de voet heeft voor een zwak punt gezorgd, maar als ik je zeg dat er met vrij veel kracht op duwen met de hand/voet amper tot geen beweging op die plek kwam voor de breuk, was ik toch wel verbaasd van de impact van de rollen...

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 14 dec 2021 16:23

maar dus: een canyon ultimate en dikke banden eronder, kan dit doorgaan als gravelbike, of is dat kader totaal niet geschikt?

chris80
Forum-lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 14 dec 2021 21:09

Ik zou dan eerder voor een Canyon Endurance gaan..

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 dec 2021 09:21

Een racefiets met wat bredere banden is natuurlijk geen gravelbike.

Gravel begint bij 38mm met voldoende clearance voor modder en steentjes.

Met de racefiets over een zandpad wordt al meer dan honderd jaar gedaan. Ik doe het nu soms ook nog met 23mm bandjes.

Zorg dat je goed weet wat je nu echt wil. Voor onverharde fietspaden hoef je niks aan te passen maar is een paar mm extra wel lekker. Wil wat meer avontuur en heb je geen zin om het halve bos (of b.v. een zandpad dat om de hoek verandert in een modderpoel) door te lopen op raceschoenen, dan neem je een echte gravelbike.
Campagnolo Ultra Dork

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 15 dec 2021 09:38

ok thx!

Ed073
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 mei 2021 09:30

Ed073 16 dec 2021 11:40

Dank allen voor jullie tips en ervaringen. Het wordt toch een Scott Addict 10 2022 met een extra wielset, daarnaast een marktplaats fiets voor op de Kickr.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 17 dec 2021 08:20

Over de vergelijking gravel bike met een wegfiets: GCN heeft een geinige vergelijking gedaan tussen een gravel bike en een all-road bike van Wilier op een traject bestaande uit gravel paden en gewone geasfalteerde wegen. Leuk om te kijken. De gravel bike komt sneller uit de test, Ik vind het resultaat niet erg relevant. Teveel variabelen die verdisconteerd moeten worden.




Overigens sta ik wel te kijken van de reacties in dit topic. Ik ga beduidend trager op mijn gravel bike op de weg. Ik wijt dit voornamelijk aan de rolweerstand van de banden. Op mijn gravel bike liggen 42 mm off-road banden en op mijn racer 25 mm racebandjes (Daarnaast gebruik ik de gravel bike meer voor de pure ontspanning en herstelritjes. Heb het gevoel nooit met dezelfde inspanning gereden te hebben als ik normaal op mijn racer geneigd ben te doen. Zou ook dolgraag de wattages vergelijken die ik er gemiddeld uitstamp, maar dan zou ik ook op de gravel bike ook een vermogensmeter moeten installeren. Helaas kan ik die investering mbt het doel van de bike niet rechtvaardigen voor mezelf)

Mercier Bleu
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2022 20:25

Mercier Bleu 04 jan 2022 20:37

De Agree Pro 2022 heb ik sinds enkele weken in bezit. Er passen 32 mm banden in, heb conti 5000 in die maat erop. Rijd prettig met een lage druk, doet geen enkele concessie aan snelheid en toch veel grip. De geometrie zit tussen een echte endurance en aero frame in naar mijn ervaring ook met een endurance frame van Cube. De afmontage is gewoon prima en doet het gewoon goed zonder gedoe. Heb wel mijn oude wielset erop gezet, de fulcrums met bijgeleverde cassette bewaar ik voor in de bergen.

Mijn oude fiets, een cube attain sl disc staat nu op gravel banden, er passen ook 32 mm bandjes op. Voor een 10-tje bij de decathlon, wat wil je nog meer…

Kortom, als ik het geld zou hebben om een nuroad erbij aan te schaffen zou ik het niet laten. Zeker als je de Agree een mooiere fiets vindt. Hoe mooi is dat, new bike day in het kwadraat!

Plaats reactie