Hi,
Ik zit met een dilemma.
Ik heb een Cube C:62 Agree Pro 2022 en een Cube Nuroad Race 2022 besteld. De gedachte hierachter: De Agree voor het betere weer in NL/BE en de alpenritten (2x jaar) en de Nuroad voor de mindere dagen en op de fietstrainer.
Nu komt een praktische gedachte in mij op; voldoet de Nuroad in beide situaties. M.a.w., is het verschil in snelheid tussen beide fietsen dermate groot dat mijn originele gedachte hout snijdt. Het verschil in gewicht tussen beide fietsen
Even wat info mbt mijn fysieke/competenties:
40+, 88kg
rijd +/- 200 tot 300 km/week
gem snelheid op een rit van 100km is 32km/uur op een 9kg carbon fiets
Wanneer het enige verschil zou aankomen op 2-3 km/uur op een rit van 100km overweeg ik om voor nu alleen de Nuroad (is maar 1 kg zwaarder dan de Agree) aan te schaffen.
Is er iemand die voor dezelfde keuze heeft gestaan of zowel een gravelbike en racefiets heeft die hier iets zinnigs over kan zeggen? Op het interwebz en bij de dealers hoor/ lees ik veel tegenstrijdige verhalen.
Dank,
Ed
Agree pro: https://www.mantel.com/cube-agree-c62-p ... complete=1
Nuroad: https://www.mantel.com/cube-nuroad-race ... gxEALw_wcB
gravel bike
Bedoel je de Nuroad Carbon versie?
Ikzelf heb de Nuroad alu versie. Daarnaast heb ik nog een racefiets.
Het gewichtsverschil is wel meer dan 1 kg.
Als ik ritjes maak met de Nuroad ben ik toch geneigd om onverhard op te zoeken. Dat is toch leuker.
Ik leg er soms wegbanden op, maar dat bolt toch niet zo goed als mijn racefiets. Is de gemiddelde snelheid lager? Ja. Hoeveel? Geen idee.
Ikzelf heb de Nuroad alu versie. Daarnaast heb ik nog een racefiets.
Het gewichtsverschil is wel meer dan 1 kg.
Als ik ritjes maak met de Nuroad ben ik toch geneigd om onverhard op te zoeken. Dat is toch leuker.
Ik leg er soms wegbanden op, maar dat bolt toch niet zo goed als mijn racefiets. Is de gemiddelde snelheid lager? Ja. Hoeveel? Geen idee.
Ik kan je alleen maar mijn data geven: ik ben op kruissnelheid misschien 5% trager met mijn gravelfiets (en 40mm gravelbandjes) dan met mijn aero racefiets, op de weg, solo, met een zowat even diepe zitpositie en eenzelfde vermogen. Allemaal ongeveer natuurlijk.
De gravelfiets voelt wel een stuk minder reactief aan, zowel qua acceleratie als qua stuurgedrag.
De gravelfiets voelt wel een stuk minder reactief aan, zowel qua acceleratie als qua stuurgedrag.
Ik heb een Cannondale SuperSix carbon racer en een Cannondale Topstone Carbon gravelbike. En beide rijden ze geweldig, maar de gravelbike is merkbaar trager.
Ik rij vaak woon-werk en kan goed vergelijken, op een rit van 25km is de gravelbike 5-6 minuten trager. Met de racer doe ik er 48-49 minuten over, gravelbike ongeveer 55 minuten. Dus scheelt 10% zowat (reken ik dat correct uit?).
Voor mij is er weinig overlap tussen beide fietsen, de racer vind ik geweldig en de gravelbike, tsja, dat is een hele robuuste, comfortabele fiets met een race-achtige geometrie. Persoonlijk zou ik niet een van beide fietsen willen wegdoen. Hooguit een extra wielset, beetje robuuster, voor de racer met iets bredere bandjes met profiel en dan zou ik de racer ook voor slechter weer kunnen gebruiken. Heeft niet de voorkeur want velgremmen. Op een droog weer racer zou ik liever geen schijfremmen hebben.
Ik rij vaak woon-werk en kan goed vergelijken, op een rit van 25km is de gravelbike 5-6 minuten trager. Met de racer doe ik er 48-49 minuten over, gravelbike ongeveer 55 minuten. Dus scheelt 10% zowat (reken ik dat correct uit?).
Voor mij is er weinig overlap tussen beide fietsen, de racer vind ik geweldig en de gravelbike, tsja, dat is een hele robuuste, comfortabele fiets met een race-achtige geometrie. Persoonlijk zou ik niet een van beide fietsen willen wegdoen. Hooguit een extra wielset, beetje robuuster, voor de racer met iets bredere bandjes met profiel en dan zou ik de racer ook voor slechter weer kunnen gebruiken. Heeft niet de voorkeur want velgremmen. Op een droog weer racer zou ik liever geen schijfremmen hebben.
Dogma F
Ik heb ook beiden, in de winter gebruik ik de gravelfiets ook met wegbanden. Het is niet zo heel veel trager denk ik maar het voelt veel trager. Optrekken duurt wat langer en sturen gaat wat luier. Spurten voelt helemaal trager aan.
Gewoon lange duurtraining is perfect te doen.
Vorige week 150km gereden (in de regen maar met spatborden) aan 29km/u gemiddeld, met de BMC zou dat dan rond de 30km/u gemiddeld zijn.
Gewoon lange duurtraining is perfect te doen.
Vorige week 150km gereden (in de regen maar met spatborden) aan 29km/u gemiddeld, met de BMC zou dat dan rond de 30km/u gemiddeld zijn.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Mijn cyclocrosser is niet veel trager dan de racer wanneer ik er wegwielen in steek.
Ik doe dan nu mijn ritjes over de weg met de cyclocrosser met 37mm brede banden.
Zo kan ik ook onverharde paden nemen en blijft de racer schoon in de garage....
Gewicht tussen beide is bijna gelijk, zo'n 7,5kg voor de racer en 7,8kg voor de cyclocrosser met 1x11.
Ik doe dan nu mijn ritjes over de weg met de cyclocrosser met 37mm brede banden.
Zo kan ik ook onverharde paden nemen en blijft de racer schoon in de garage....
Gewicht tussen beide is bijna gelijk, zo'n 7,5kg voor de racer en 7,8kg voor de cyclocrosser met 1x11.
Ik fiets (zowel pendelen als recreatieve tochten) op een trek checkpoint AL4, gravelbike dus. Ik ben vrij zeker dat die trager en lomper in de bochten is, maar heb me daar ondertussen wel over gezet. Ik zit nu in een "ach, het gaat hem om de inspanning niet om de absolute snelheid"-gedachtengang en dat heeft me eigenlijk al veel extra fietsgenot opgeleverd.
Ik plan mijn tochten eerder op basis van tijdsduur in plaats van afstand, dus in de praktijk "win" ik weinig met een paar km/u extra.
Ik plan mijn tochten eerder op basis van tijdsduur in plaats van afstand, dus in de praktijk "win" ik weinig met een paar km/u extra.
Dank voor alle reacties. De nuroad heeft een 2x 11 speed met voldoende bereik. Een 2e wielset met wegbanden zou dan een mooie aanvulling zijn. Een carbon fiets op een fietstrainer zetten wordt overal afgeraden (de garantie vervalt dan ook), dus dat is geen optie.
Ben geen sprinter, doel is kortere en langere tochten (wel graag op >30 kmh) op de weg en lichte gravelpaden. Echt offroad zal niet voorkomen.
Ben geen sprinter, doel is kortere en langere tochten (wel graag op >30 kmh) op de weg en lichte gravelpaden. Echt offroad zal niet voorkomen.