Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wel of geen nieuwe band.

Joost1985
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:03

Joost1985 09 dec 2021 21:23

In op mijn racefiets word een nieuwe wielset gezet.
Van de oude set is 1 wiel niet goed meer.

Van de huidige set zijn de banden nog niet versleten.
Wel is de voorband nog nooit vervangen.
De achterband is half jaar oud en 3000 km gebruikt. En nog niet versleten.
Continental grand prix 5000.

Daarom wilde ik op de nieuwe set deze band op t voorwiel zetten en achter een nieuwe. Continental grand prix 5000

Of zal ik deze nog goede band niet overzetten en op de nieuwe wielset en 2 nieuwe banden zetten?

De wielset is een goedkopere goede set velgen omdat het een instap racefiets betreft. Misschien handig om dat te vermelden.

Wat zouden jullie doen met de banden?

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 09 dec 2021 21:26

Ik zou de nieuwe band vóór leggen. Als de achterband versleten is doe je de voorband achter en koop je een nieuwe band voor voor. Een vierkante band voor rijdt niet lekker.
Niet zijken maar reiden !

Joost1985
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:03

Joost1985 09 dec 2021 22:28

Ja dat is waar ook.
Ik denk dat ik 2 nieuwe banden erop leg.
Dan heb ik er nog 1 liggen voor nood. ( de oude dus)

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 10 dec 2021 12:06

pino schreef: 09 dec 2021 21:26 Ik zou de nieuwe band vóór leggen. Als de achterband versleten is doe je de voorband achter en koop je een nieuwe band voor voor. Een vierkante band voor rijdt niet lekker.
Grappig dat zou ik juist niet doen. Tenzij je heel veel fietst. Als ik dit doe is voor behoorlijk uitgedroogd en minder soepel, terwijl het loopvlak nog lang niet verleten is. Daarom zou ik juist de oude band voor leggen en een nieuwe achter. Ook omdat daar meer druk op komt en ik daar wat meer profijt ervaar van een nieuwe band.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 dec 2021 14:33

Dat uitdrogen van banden valt met de huidige banden best mee.
Dan ga ik er even vanuit dat je toch wel binnen een jaar of 2 een band vervangt, en vaak sneller (voor sommige banden/rijders is het na 2500km al op, andere zullen misschien de grens bij 5, 6 of 8.000km hebben liggen, afhankelijk van heel veel factoren).

Maar punt van slijtage bij racefietsbanden is vaak dat het loopvlak slijt - en de band daarmee wat vierkant wordt.
dat komt het stuurgedrag gewoon niet ten goede. En met het stuur maak je je controle. Als je voorkant niet stabiel is, heb je een probleem. Terwijl een achterkant die een wiebel geeft, of een keer wat weg schuift, kan je wel ondervangen. Dat wegschuiven is niet per se aan de orde met half versleten banden. Maar het illustreert wel dat je aan de achterkant veel vergevingsgezinder bent dan aan de voorkant.

Dus waarom zou je dan je oudere band "oprijden" aan de voorkant, met minder goed stuurgedragd tot gevolg?

Volgens mij is het een beetje zo, dat als je met 2 nieuwe banden begint. Achter op een gegeven moment versleten is, voor nog niet. Dan gooi je voor naar achteren, voorop een nieuwe. etc.
Maar je gaat nooit hebben dat je voorband dan eerder versleten is dan je achterband en je dus de oude van achter naar voor gaat leggen.

Mate van vierkant worden en slijtage verschil wel behoorlijk per band/uitvoering overigens. Dus hoeveel last je hebt van ander stuurgedrag, zal zeker verschillen per persoon en per band.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

el_loco
Forum-lid
Berichten: 969
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 10 dec 2021 14:37

Volgens mij is het een beetje zo, dat als je met 2 nieuwe banden begint. Achter op een gegeven moment versleten is, voor nog niet. Dan gooi je voor naar achteren, voorop een nieuwe. etc.
Maar je gaat nooit hebben dat je voorband dan eerder versleten is dan je achterband en je dus de oude van achter naar voor gaat leggen.
Misschien een beetje aan de luie kant, maar de band blijft bij mij gewoon zitten tot ie versleten is en dan gaat er een nieuwe op. Dat gewissel kost een hoop tijd, terwijl het effect nauwelijks merkbaar is.

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 10 dec 2021 16:15

Mocht je af en toe bergaf rijden, dan is het prettig om te beseffen dat de beste band voor ligt. Lekrijden voor op snelheid is niet leuk.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 dec 2021 16:28

Na 3000 km is een band niet echt nieuw meer.
Als een band niet versleten is kan je er nog even mee verder, in het andere geval ben je beter af dat je deze wel vervangt.
Er zijn mensen die sneller de beslissing nemen om een nieuwe fiets te kopen dan dat anderen nadenken over wel of niet een andere band.
I know myself like no one else
Nothing to defend

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 10 dec 2021 17:29

@Joost1985, je hebt een PB.

Plaats reactie