(Kleine) schoonmaak racefiets na ritje.
Wil mijn racefiets indien nodig in een wasbox bij een carwash met hogedruk-spuit even schoonspuiten na een ritje. Las dat dat op zich kan, maar dat je iig de lagers moet ontzien. Maar waar zitten die dingen eigenlijk overal Weet dat er in de assen van de wielen lagers zitten en in het balhoofd. Ergens anders nog? In de trapas?
Tips nog voor een snelle schoonmaak na een ritje in een wasbox? Ketting ook na iedere kliederrit schoonspuiten en thuis droogmaken en smeren?
Tips nog voor een snelle schoonmaak na een ritje in een wasbox? Ketting ook na iedere kliederrit schoonspuiten en thuis droogmaken en smeren?
Wielen, bottom bracket, balhoofd. Dat zijn de belangrijkste.
Met het huidige weer blijf je bezig is mijn ervaring. Ik laat mijn fiets gewoon vies en beperk me tot de draaiende delen en de remmen.
Met het huidige weer blijf je bezig is mijn ervaring. Ik laat mijn fiets gewoon vies en beperk me tot de draaiende delen en de remmen.
Hangt sterk van de mate van vervuiling af. In het beste geval zet ik de compressor erop en haal ik de ketting door een doek en smeer ik niet bij.
In het slechtste geval gaat de ketting door de kettingwasstraat en smeer ik alles opnieuw.
Het is buitengewoon lastig om direct op de lagers te spuiten. Alleen het onderste balhoofdlager kan ik met een Kärcher raken.
Laat dat nu net het meest gevoelige zijn en lastig te vervangen zijn bij de moderne racefiets.
Laat dat nu net het meest gevoelige zijn en lastig te vervangen zijn bij de moderne racefiets.
Niet zijken maar reiden !
Na een modder rit door het bos, wilde ik wel eens de fiets schoonspuiten bij de 'car wash'. Dat was toch vlakbij bij mijn eigen huis. Ik spoot wel van een redelijke afstand zodat de lagers gespaard bleven. En daarna thuis even de ketting opnieuw smeren
Live fast; die young. mijn blog
Dit is al meer besproken. De lagers op een racer zijn echt niet zo hogedrukproof. Met een MTB gaat het al wat beter.
Maar als je een beetje goed mikt, dan gaat dit gewoon prima. Ik vind een hogedruk ook fijn. Er zit een wasstraat bij mij om de hoek, en ik spuit mijn fiets met dit weer ook altijd ff snel af. Het water is warm en ik pak dan het programma met een beetje wax. Bij thuiskomst blaas ik de ketting ed even droog met de compressor, doekje erover en wat vet op de ketting.
Maar als je een beetje goed mikt, dan gaat dit gewoon prima. Ik vind een hogedruk ook fijn. Er zit een wasstraat bij mij om de hoek, en ik spuit mijn fiets met dit weer ook altijd ff snel af. Het water is warm en ik pak dan het programma met een beetje wax. Bij thuiskomst blaas ik de ketting ed even droog met de compressor, doekje erover en wat vet op de ketting.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Het meeste vuil direct bij thuiskomst weg met de tuinslang. Dan met een microvezel handschoen de fiets poetsen. Afspoelen, vlug afdrogen. De ketting en de tandwielen ook afdrogen. Dan een douche, een tas koffie. En dan nog eens de ketting en de tandwielen bewerken. Veel werk en tijd kruipt dar niet in.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6058
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dat risico van hogedruk is toch ook maar net hoe je er mee om gaat? Ga je een cm van je fiets af staan is het niet al te best. Maar pak je 1 of desnoods 2 meter. why not?
En uiteraard kan je het dan net zo goed met een tuinslang doen. Zeker als het direct na een rit is, dan is er nog niets aangekoekt.
En uiteraard kan je het dan net zo goed met een tuinslang doen. Zeker als het direct na een rit is, dan is er nog niets aangekoekt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Waarom zou dat bij een MTB 'beter' zijn ?
Zijn meestal zelfde lagers.
Maar mijn ervaring is dat het afspuiten echt niet zo snel je lagers sloopt.
Door troep fietsen sloopt je lagers/ketting/tandwielen veel sneller.
Ik maak mijn fietsen ook regelmatig schoon bij een wasbox.
Zit hier ook een wasbox om de hoek waar 2 soorten spuitlansen staan, waarvan 1 met wat lagere druk.
Vanaf 2 meter afstand gaan spuiten is er naar mijn idee best wel groot risico dat je je fiets omver blaastMarkVeenstra schreef: ↑09 dec 2021 12:37 Dat risico van hogedruk is toch ook maar net hoe je er mee om gaat? Ga je een cm van je fiets af staan is het niet al te best. Maar pak je 1 of desnoods 2 meter. why not?