Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Overschoenen tegen kou. (En andere tips tegen koude voeten)

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 11 dec 2021 17:13

Kogel door de kerk gejaagd en winterschoenen aangeschaft (Northwave Celsius R Arctic GTX). Eerste ritje is een beetje een mixed feeling ritje geweest. Overall comfortabel warm, aan het einde toch nog koude tenen. Bij het uittrekken van de schoenen bleken de sokken goed vochtig te zijn, wat volgens mij uiteindelijk tot de koude tenen heeft geleid. Geen idee of mijn sokken nu nat zijn geworden door zweet of door het opspattende water. De schoenen waren aan de buitenkant bijzonder nat (minder deftig: zeiknat) geworden.

Gegeven een temperatuur van 6 graden was dit niet wat ik verwachtte. Ik had van de week met dezelfde temperatuur en iets meer gure wind een beter resultaat met mijn Pioggia’s met daaronder extra teenstukken. Daarentegen wel een beter resultaat met de winterschoenen dan een rit laatst met ongeveer dezelfde temperatuur en alleen de Pioggia’s.

Maar goed, het zou het opspattend water geweest kunnen zijn.

Wat hoe dan ook wel een pluspunt van de winterschoenen is is dat ik vanwege iets meer ruimte er eventueel dikkere sokken in kan dragen en er toch nog een overschoen overheen kan doen. Gegeven de huidige resultaten verwacht ik zeker dat ik met deze winterschoenen nog een veel groter bereik aan kou kan trotseren..

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 dec 2021 18:48

Wat hoe dan ook wel een pluspunt van de winterschoenen is is dat ik vanwege iets meer ruimte er eventueel dikkere sokken in kan dragen en er toch nog een overschoen overheen kan doen. Gegeven de huidige resultaten verwacht ik zeker dat ik met deze winterschoenen nog een veel groter bereik aan kou kan trotseren..

Min 10°C moet dan zeker lukken. :roll: ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 dec 2021 19:43

Sommige mensen hebben het nu eenmaal sneller koud dan anderen.

Vorige week was het een graad of 4 en nat (meestal motregen, vooral de eerste 2 uur)
Ik had dunne sokken en winterschoenen aan, mijn maat had dikke sokken en dezelfde winterschoenen aan.
We hadden beiden dezelfde handschoenen van Sealskinz aan. Ik had een dunne vest met lange mouwen en een warm, winddicht onderhemd aan, mijn maat een dikkere vest en een dun regenjasje erover. Hij had het heel de rit koud en na een uur ijsklompen als handen en voeten. Zo erg dat hij op den duur niet meer kon eten of drinken zonder hulp.
Ik had het heel de rit goed, niet te warm en niet te koud.

Ongeveer hetzelfde aangekleed en toch niet hetzelfde gevoel. Iedereen is anders en het is soms te vinden wat voor jouw goed werkt. Vooral niet naar een ander kijken.
Afbeelding

i-mac

i-mac 11 dec 2021 19:58

Het is idd zoeken. Vandaag probeerde ik de combinatie van gewone MTB schoen met extra inlegzool (wol en alu), merino sokken en de Spatzwear Gravlr. Pas na bijna 3u30 voelde ik mijn voeten wat kouder krijgen. Bij thuiskomst voleden mijn voeten echter niet koud aan. Maar de sok was wel behoorlijk nat. Die lange overschoen heeft op de voorkant ook extra thermische voering, en dat voel je toch goed.

Ik ga deze week ook ens een testrit doen met de winterschoenen met de inlegzool en de merino sokken. Een kijken (of beter : voelen) wat dit zal geven. Al zag ik net het weerbericht dat iets warmer (en droog) zal worden volgende week.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2148
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 12 dec 2021 00:17

Wat ook veel helpt: schoenen warm aantrekken. Gisteren de schoendroger erin gelegd (10 watt verwarming) en vanochtend lekker warme schoenen. Scheelt veel met afkoelen van de voeten als je in koude schoenen stapt.
Dogma F

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 12 dec 2021 07:35

TL@ schreef: 11 dec 2021 19:43 Sommige mensen hebben het nu eenmaal sneller koud dan anderen.

Vorige week was het een graad of 4 en nat (meestal motregen, vooral de eerste 2 uur)
Ik had dunne sokken en winterschoenen aan, mijn maat had dikke sokken en dezelfde winterschoenen aan.
We hadden beiden dezelfde handschoenen van Sealskinz aan. Ik had een dunne vest met lange mouwen en een warm, winddicht onderhemd aan, mijn maat een dikkere vest en een dun regenjasje erover. Hij had het heel de rit koud en na een uur ijsklompen als handen en voeten. Zo erg dat hij op den duur niet meer kon eten of drinken zonder hulp.
Ik had het heel de rit goed, niet te warm en niet te koud.

Ongeveer hetzelfde aangekleed en toch niet hetzelfde gevoel. Iedereen is anders en het is soms te vinden wat voor jouw goed werkt. Vooral niet naar een ander kijken.
Ja, bijzonder die verschillen in hoe het lichaam reageert op kou. Niettemin, vind het interessant dat je maat dikke sokken aan had en jij dunne. Kan me voorstellen dat precies dat in winterschoenen onder bepaalde omstandigheden een verschil kan uitmaken. Zweet is nekkend. Ga zelf eens experimenteren met in de ene schoen een dunne sok en in de andere een dikke.

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 12 dec 2021 07:51

Mijn eigen ervaring is dat je een sok moet nemen die geen/weinig vocht opneemt. Dikke sokken nemen soms ook veel vocht op, dat geeft afkoeling.
Mijn manier (zeer snel koude voeten): DeFeet aireater synthetische sokken, warmhoudplaatje met accu of pleister van decathlon, normaal ruim vallende fietsschoenen en neopreen overschoen die aan de buitenkant glad is.
Van alles verder geprobeerd, winterschoenen van twee merken, deze weer verkocht, want bovenstaande methode werkt voor mij het beste.
Natuurlijk start ook ik met warme schoenen, deze staan in een stookruimte.

hayes

hayes 17 dec 2021 20:32

Sowieso is dat een vereiste voor fietskleding, dat ze geen vocht opnemen.
Dus bv ook nooit katoenen kousen/sokken.

IK heb een pakketje van Rogelli op komst met oa. hun merino sokken. Aan 7 of 8 euro een mooie prijs. benieuwd of ze een duidelijk verschil betekenen tov gewone kousen.

meuk
Forum-lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 18 dec 2021 11:16

Weet iemand toevallig welke van de 2 Spatz overschoenen het warmste is? De roadman 3 of de Pro 2. Had ze eerder deze weel gemaild, maar geen reactie nog. Zie https://www.spatzwear.com/collections/spatz-overshoes

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 19 dec 2021 11:05

Ik heb een paar overschoenen van de Decathlon gekocht. Van die gladde neopreen dingen zonder rits. Beetje gedoe om aan te trekken maar behoorlijk droge voeten, 2mm variant trouwens.

Nou zag ik wassen op de hand. Is er iemand die die dingen gewoon in de wasmachine pleurt? Gaat dat goed?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 dec 2021 14:54

Als je goed kan mikken en het juiste programma kiest misschien wel. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 19 dec 2021 15:08

En het juiste programma dat mijn overschoenen niet vernaggelt is?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie