Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Overschoenen tegen kou. (En andere tips tegen koude voeten)

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 07 dec 2021 22:05

Hallo,

Ben op zoek naar goede overschoenen tegen de kou. Rijd momenteel rond met Castelli Pioggia 3.. Die voldoen nog redelijk onder de huidige omstandigheden (gevoelstemp < 5 graden), maar toch trekt de kou er geleidelijk doorheen. Welke zijn aan te bevelen voor een gevoelstemperatuur die richting de 0 graden en lager gaat?

Tevens op zoek naar wat extra tips om koude voeten te voorkomen. ( Zoals bijv. aluminiumfolie over de sokken over voorste deel van de voet of voeten insmeren met crème die wordt gebruikt om de spieren op te warmen. Laatste tip heb ik zelf nog niet geprobeerd)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 dec 2021 22:11

Aluminiumfolie moet je niet gaan doen, dat gaat uit elkaar vallen ed.
Jaren geleden wel eens geprobeerd.

Merino sokken zitten lekker warm en als ze wat vochtig worden ook niet heel ongemakkelijk.
En winterschoenen zijn ideaal.
Lekker makkelijk aantrekken en zitten ook goed warm.
Prima tegen vuile wegen of modder (zelfs handig dat je gewoon in modder kan stappen, voeten blijven gewoon droog)
Maar als je echt uren door de regen gaat fietsen niet ideaal omdat water er vanaf boven inloopt (uit te stellen met gaiters, maar loopt er uiteindelijk toch in)

Kwa overschoenen heb ik recent de sockeleon neoeprene overschoenen gekocht.
Erg stevig en lekker hoog dus geen geklooi met lage overschoenen die net boven sokken ofzo uitkomen ;

https://www.sockeloen.nl/nl/sokken/overschoenen/

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 dec 2021 22:23

DDX schreef: 07 dec 2021 22:11
Kwa overschoenen heb ik recent de sockeleon neoeprene overschoenen gekocht.
Erg stevig en lekker hoog dus geen geklooi met lage overschoenen die net boven sokken ofzo uitkomen ;

https://www.sockeloen.nl/nl/sokken/overschoenen/
Zit er ook een handleiding bij hoe je die dingen aan kunt trekken? :geek:

Kun je ze ook met SPD schoenen gebruiken denk je?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 dec 2021 22:31

Handleiding is niet echt nodig, eerst aantrekken en omhoog doen.
Dan schoenen aan en overschoenen daarna over je schoenen doen/klittenband dicht doen aan onderkant.

Is gewoon dik rubber(neoprene) en trek je niet zo snel kapot.
En ja werkt bij mij prima met spd schoenen. (al 3 keer aangehad voor strandritje)

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54

Gebruikersavatar CampaYolo 07 dec 2021 23:14

Trek je veters, of wat voor systeem dan ook, niet te strak aan.
Van een slechte doorbloeding krijg je zeker geen warmere voeten.
Boerke van buut'n

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 08 dec 2021 06:03

Ik heb altijd het gevoel dat SPD pedalen (de MTB variant dus) als een enorme heatsink de warmte uit je voeten trekken. Mijn. Northwave Arctic heb ik daarom voorzien van een extra inlegzool van felt, met tussen deze zool en de originele zool nog een stukje reflecterende folie van een reddingsdeken.

Bij lange ritten in de kou heb ik nog steeds koude voeten, maar ietsje minder ;)

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 08 dec 2021 07:53

JazzHands schreef: 07 dec 2021 22:05 De voeten insmeren met crème die wordt gebruikt om de spieren op te warmen. Laatste tip heb ik zelf nog niet geprobeerd)
Dit heb ik zelf wel verschillende keren in het verleden toegepast bij lange en koude regenritten. Je moet wel oppassen wat je gebruikt, anders heb je het idee dat je voeten in brand staan. Ik heb goede ervaringen met Sportsbalm rubdown gel mild.

Fabrikant geeft zelf ook aan dat het geschikt is voor de voeten.

https://www.framo.nl/massage-olie/sport ... 00-ml.html

Bij regenritten wreef ik nadat ik de rubdown had aangebracht nog een extra laag vaseline aan, bij een zeer natte en koude Otztaler werkte dit voor mij prima.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 dec 2021 08:02

Toevallig vorige week nog eens de proef op de som genomen en een rit met zomerschoen en overschoenen gemaakt (ik rijd in de winter altijd met winterschoenen).

Wat een verschil. Winterschoenen zijn zoveel warmer. Niet over nadenken, gewoon aanschaffen. Eén van mijn beste aankopen, de mijne gaan al bijna 10 jaar mee (Northwave). En als het écht koud is, kun je er nog overschoenen overheen doen (vrijwel nooit nodig voor mij in het Nederlandse klimaat).

Qua sokken: nothing beats wollen sokken. Kosten ook nog eens geen deuk. Kocht laatst 6 paar voor 20 euro op Amazon, maar bij de Welkoop of op de markt koop je ze ook voor weinig.

Verder belangrijk: warme benen! Immers het bloed gaat via je benen naar je voeten.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 dec 2021 08:49

^wat hij zegt.

Jarenlang lopen k*tten met dikke sokken en overschoenen, om telkens weer met ijsklompjes aan m'n voeten terug te komen. Heb toen de warmste winterschoenen die er waren gekocht (ook NW, arctic nogwat), kost een paar centen, maar elke cent dubbel waard. Had ik jaren eerder moeten doen.
Ik draag er meestal (merino)wollen wandel/hike sokken in. Je zou evt nog zijden ondersokken kunnen overwegen (nooit geprobeerd, maar sinds ik zijden onderhandschoenen onder mijn gewone handschoenen draag heb ik nooit meer koude vingers)

Enige minpuntje (wat DDX ook al een beetje aangeeft): vocht gaat er nauwelijks uit. Koop een schoendroger, dat scheelt (ook in de luchtjes ;-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 dec 2021 09:03

Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 dec 2021 09:30

Veel fietsen in de winter en er aan wennen. Leer de kou te negeren: het is maar kou. Maw je houding tov het leed kan veel schelen. (Tevens levensles)

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 08 dec 2021 09:51

Welke overschoen je ook gebruikt, al heb je een UGG's voering etc. zolang jouw schoenen "open" zijn aan de onderkant, zal de kou jouw schoen binnenkomen.
Je hebt een metalen verbinding tussen schoenplaat en pedaal en deze moet je isoleren.
Dit kan je doen door jouw schoen aan de binnenkant af te plakken met aluminium tape en een isolerende zool te gebruiken, echter zullen je voeten nog steeds koud worden.
Zoals al door meerdere geopperd, investeer in een paar winterschoenen.
Keer op keer als beste uit de test: Northwave Celcius of de Celsius Artic.
Deze schoenen hebben een dichte onderkant en hierdoor is de schoen geïsoleerd.
Ze zijn zo dicht dat je zonder pardon door plassen water kan rijden etc.
Heb ze nu een paar jaar en wil niet zonder.
En qua kosten: Als je een paar serieuze overschoenen koopt dan ben je al een aardig eind op weg qua kosten van een paar Northwave's :winkthumb:

Plaats reactie