Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Tacx foutieve cassette??

Pjro
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2021 13:56

Pjro 03 dec 2021 14:16

Goedemiddag mede fietsfanaten,

Laatst dan eindelijk de knoop doorgehakt en een Tacx Flux s aangeschaft om komende winterperiode weer eens goed in vorm te raken.

Als redelijk onervaren fietser heb ik mij zo goed mogelijk laten informeren en op advies van de zaak waar ik eerder mijn racefiets heb gekocht een Shimano 105 11 speed cassette aangeschaft. Enige voorwaarde volgens hen was 11 speed en maximaal 32 tanden.

Op mijn racefiets zit een Shimano ultegra 11s 50-34 ms. Op het eerste gezicht dacht ik al te zien dat deze een stuk kleiner was maar toch een poging gewaagd. Tijdens mijn testrit een hoop gekraak, voor schakelen naar het grote tandwiel lukt niet en achter pakt hij de twee grootste tandwielen ook niet. Ben ik verkeerd ingelicht en heb ik nu een foutieve cassette in gebruik? Hoop dat ik de boel niet sloop op deze manier…

Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen zodat ik eindelijk van start kan.

Alvast dank!

Ps. Foto’s uploaden lukt niet, indien nodig zal ik hier nog extra achteraan gaan.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 03 dec 2021 17:08

Hoi, ik schat in dat je de zogenaamde b-schroef van je achterderailleur even moet afstellen. Weet je welke cassette je nu op je fiets hebt, ofwel hoeveel tandjes heeft de grootste ring van je cassette? En welke verhouding heeft de cassette die je nu op de trainer hebt gemonteerd?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 03 dec 2021 17:11

Ten eerste snap ik het advies niet om tot 32 tanden te gaan. Als je in Zwift de trainerdifficulty op 50% zit moet het al bar zijn wil je met 34 28 of 34 30 boven komen,
Ik denk dat het aan de afstelling van de derailleur ligt en/of aan het soort derailleur dat je hebt. Heb je een derailleur met een korte kooi, dan kunnen 32 tanden weleens het probleem zijn. Bij een lange kooi moet 32 kunnen.
Kortom je cassette ruilen of de achterderailleur afstellen. Over dat laatste kun je genoeg vinden op internet.
Inderdaad zoals in het eerdere bericht met de b-schroef, Probeer dit met halve slagen.
prj

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 03 dec 2021 18:25

Dus op je fiets heb je Ultegra 11 speed, met dus een 11 speed tandwiel achter? Welke cassette heb je daarvoor op je wiel? Als die tot 25 gaat, dan zal je derailleur verkeerd staan. (Als die al 32 aankan) verder heb je kans dat er wel of geen ring achter de cassette gemonteerd dient te worden.
Kortom indien je dit zelf niet weet, dan is het verstandig om even langs te gaan bij de dealer van de fiets of trainer.
Of exact aangeven welke spullen je nu hebt, zodat hier een juist advies gegeven kan worden. Anders heb je kans dat je aan zaken gaat prutsen, die niet van belang zijn.

Plaats reactie