Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aeroad. Situatie 2021/22: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 04 dec 2021 00:50

TKMP schreef: 04 dec 2021 00:18 Uiteindelijk gaat get om de drie contactpunten, met zoals hierboven al aan gegeven de stack reach en stuurpen lengte ter spraken is gekomen.

En het is een goede start, maar je stuur en de positie hiervan doen ook mee, en bij je huidige fiets staat het niet helemaal als een juiste start. Kijk je natuurlijke houding is met je handen op de shifters bepaald de totale reach en stack.
Je stuur in on modern lang en je stuur staat ver naar je toe gekanteld, je shifter lijkt dan weer redelijk horizontaal te staan. Goed het is even puzzelen om een juiste keuze te maken.

Ik doe ook een duik in het merken aanbod.
De ridley noah 61 is gelijk aan je venge,
Een basso diamante kan je ook passend krijgen van de sv is er dan ook nog in een grotere 63, het voordeel is dat iedere cm gekozen kan worden.

Of een pinarello prince fx in die mooie blauwe kleur.
Helpende link om tot je totale stack en reach te komen.
https://www.velogicfit.com/frame-comparison/
Erg gave site! ga ik morgen mee rekenen, Merk wel dat er wat info mist voor de Aeroad.
Afbeelding


De Ridley Noah heb ik ook overwogen Net als de SL7, Scott Foil, Trek Madone, Cannondale System six, Giant Propel en Isaac Meson. Allemaal mooie aero modellen.

de basso Diamante ken ik niet! ziet er ook strak uit, minder aero uiterlijk dat wel. Is dit het merk van Ivan Basso?

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 04 dec 2021 01:07

TKMP schreef: 04 dec 2021 00:18 En het is een goede start, maar je stuur en de positie hiervan doen ook mee, en bij je huidige fiets staat het niet helemaal als een juiste start. Kijk je natuurlijke houding is met je handen op de shifters bepaald de totale reach en stack.
Je stuur in on modern lang en je stuur staat ver naar je toe gekanteld, je shifter lijkt dan weer redelijk horizontaal te staan.
Wat bedoel je hier precies mee? Mijn shifters staan namelijk in 1 lijn met de bovenkant van het stuur. Miss gaf de foto een vertekend beeld? Zie onderstaande fotos:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 dec 2021 08:57

Dat is een stuur waar de onderkant horizontaal moet staan, het is dus veel te veel gekanteld

Zo dus:
Afbeelding

Ik heb ook nog zo rond gereden, je zet het stuur het zo makkelijk mogelijk voor je lichaam en je weet niet beter.

Bijna iedereen is eigenlijk beter af met een modern, compact stuur.
Zoiets dus:
Afbeelding
Afbeelding

Robber77
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 apr 2019 13:47

Robber77 04 dec 2021 09:13

linkeballen schreef: 04 dec 2021 00:50
TKMP schreef: 04 dec 2021 00:18 Uiteindelijk gaat get om de drie contactpunten, met zoals hierboven al aan gegeven de stack reach en stuurpen lengte ter spraken is gekomen.

En het is een goede start, maar je stuur en de positie hiervan doen ook mee, en bij je huidige fiets staat het niet helemaal als een juiste start. Kijk je natuurlijke houding is met je handen op de shifters bepaald de totale reach en stack.
Je stuur in on modern lang en je stuur staat ver naar je toe gekanteld, je shifter lijkt dan weer redelijk horizontaal te staan. Goed het is even puzzelen om een juiste keuze te maken.

Ik doe ook een duik in het merken aanbod.
De ridley noah 61 is gelijk aan je venge,
Een basso diamante kan je ook passend krijgen van de sv is er dan ook nog in een grotere 63, het voordeel is dat iedere cm gekozen kan worden.

Of een pinarello prince fx in die mooie blauwe kleur.
Helpende link om tot je totale stack en reach te komen.
https://www.velogicfit.com/frame-comparison/
Erg gave site! ga ik morgen mee rekenen, Merk wel dat er wat info mist voor de Aeroad.
Afbeelding


De Ridley Noah heb ik ook overwogen Net als de SL7, Scott Foil, Trek Madone, Cannondale System six, Giant Propel en Isaac Meson. Allemaal mooie aero modellen.

de basso Diamante ken ik niet! ziet er ook strak uit, minder aero uiterlijk dat wel. Is dit het merk van Ivan Basso?
Van oud wereldkampioen Marino Basso z'n jongere broer regelt het daar.
Ivan Basso heeft samen met Contador AURUM.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 04 dec 2021 10:49

De x-y-coördinaten van je zadeldek (C-T) achter het BB zijn een ‘vast’ gegeven. Tenzij je problemen ervaart of een fietsmeting anders uitwijst moet je daarvan afblijven. En dus niet gebruiken om verschil in reach te ‘corrigeren’. Daarom zijn stack en reach in principe alles wat je moet weten om te bepalen of je een frame passend kunt krijgen.*

Als de ingevulde gegevens kloppen staan je shifters op de Aeroad 2XL bijna 4cm verder weg. Dat is mijns inziens een no-go.

* Mits je je zadel dus op dezelfde x-y-positie achter je BB kunt krijgen. Andere geometrie-specs, zoals de wielbasis en de hoek van de zit- en balhoofdbuis, zijn bijvoorbeeld wel relevant voor het rijgedrag.
t.a.f.k.a.e.h.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 04 dec 2021 14:00

Maar zoals als het stuur/shifters op de foto staan heb je op dat stuur nu nog wat extra reach tov getallen ?
Lijkt me ook niet heel prettig fietsen onderin de beugels.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 04 dec 2021 16:44

Ik denk dat TS zijn stuur gevoelsmatig zo gedraaid heeft om de shifters wat omhoog te brengen. Er is nu al een hele grote drop in verhouding tot het zadel. Als je het stuur in de "gewone" positie zet gaan de shifters nog dieper uitkomen.
De vraag is dan ook of TS nu wel zo goed op de fiets zit en of je de huidige maten zonder meer moet kopiëren naar een nieuwe fiets ?

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 04 dec 2021 18:12

evilhomer schreef: 04 dec 2021 10:49 Als de ingevulde gegevens kloppen staan je shifters op de Aeroad 2XL bijna 4cm verder weg. Dat is mijns inziens een no-go.
Bedoelde je vanwege die 502 vs 541mm die uit die site komt rollen? Dat klopt wel ongeveer weet alleen de hoek niet van beide pennen niet.

Maarja de site neemt sws geen rekening met de reach van het stuur toch? Hier win ik ook 3cm mee.

Het is inderdaad maar de vraag of ik nu wel helemaal goed zit. Wat ik wel kan zeggen is dat ik vele fietsen en sturen heb geprobeerd. Met mijn handen op de shifters / in de beugels zitten voelt goed. Bovendien ziet het er ook natuurlijk/ in proportie uit.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 04 dec 2021 18:19

linkeballen schreef: 04 dec 2021 18:12
evilhomer schreef: 04 dec 2021 10:49 Als de ingevulde gegevens kloppen staan je shifters op de Aeroad 2XL bijna 4cm verder weg. Dat is mijns inziens een no-go.
Bedoelde je vanwege die 502 vs 541mm die uit die site komt rollen? Dat klopt wel ongeveer weet alleen de hoek niet van beide pennen niet.

Maarja de site neemt sws geen rekening met de reach van het stuur toch? Hier win ik ook 3cm mee.
Als je bij vegolicfit iets naar beneden scrollt kun je ook een stuur invullen en dan rekent die door met de reach vh stuur. Ik weet alleen niet of de juiste sturen voor jou er bij staan. Maar je kan die 3cm er inderdaad aftrekken, mits de reach nu ook 10cm is (je hebt het stuur nl anders staan dan "officieel" hoort

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 04 dec 2021 20:23

Ja klopt. Mijn stuur staat er inderdaad niet bij, die van Canyon ook niet.

Bij het opnieuw invullen kom ik hier op uit.
Venge vs Aeroad
Bar X 507 539
Bar Y 657 669

Ik heb bij spacers en hoek dezelfde getallen van mijn Venge genomen dit keer omdat ik niet weet wat de situatie bij de aeroad is. Hier moet dus waarschijnlijk 30mm vanaf als mijn stuur-reach nu inderdaad 100mm is. Dit zou dus precies overeen moeten komen

Zie hieronder overige info
Afbeelding
Afbeelding

Pff wel lastig dit. Ook jammer dat je niet even een Aeroad kan testen ofzo.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 04 dec 2021 21:17

Het is misschien wat werk, maar wat je kan proberen is ergens een compact stuur en stuurpen op de kop proberen te tikken en zo je huidige fiets ombouwen naar dezelfde maten als de Canyon. Kost wellicht een paar tientjes, maar kan je een hoop ellende (lees geld/miskoop) besparen.

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 04 dec 2021 23:29

Best een goed idee eigenlijk! Ik verkoop mijn Venge ook beter met een normaal compact stuur denk ik. bovendien heb ik nog een zeer lange stuurpen liggen (volgens mij >12cm).

Plaats reactie