Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aeroad. Situatie 2021/22: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 02 dec 2021 22:05

Om mijn Venge uit 2014 (maat 61cm) te vervangen ben ik op zoek naar een moderne aero fiets. Met elektronische groep en schrijfremmen.

Ik weet dat het lastig is om überhaupt een fiets te kunnen bemachtigen nu, maar na een lange zoektocht waarin ik ongeveer 10 modellen heb overwogen, is het de Aeroad CF SLX 8 Disc Di2 geworden. https://www.canyon.com/nl-nl/road-bikes ... be=BK%2FBK
Afbeelding

Ik ben 1.98m lang en heb een binnenbeen-lengte van 98cm. Op dit moment hebben mijn racefietsen een bovenbuis van 600mm in combinatie met een 110mm stuurpen. Dit werkt voor mij perfect. Verder over mij: ik rij wedstrijden, zit vaak behoorlijk diep..

Zoals te zien is in de onderstaande tabel kom ik dus op een XL maat uit. Deze fiets heeft ongeveer dezelfde bovenbuis-lengte en wordt ook nog eens geleverd met een 110mm "stuurpen" (stuur met pen eraan vast). Dit is precies wat ik nu heb! De de XXL is met zijn 613mm bovenbuis + 120mm "pen" te lang.

Afbeelding

Het probleem is echter dat ik bij de XL het zadel niet hoger kan doen dan 854mm. Mijn zadel staat nu namelijk op 880mm.

stel dat de fietsen ooit leverbaar zijn heb ik dus de volgende opties:
- Optie 1: XL frame 598mm + 110 = 708mm = perfect
maar voor deze optie heb ik een 30mm langere zadelpen nodig.

- Optie 2: XXL frame 613 + 120 = 733 = te lang
Voor deze optie heb ik een 2 centimeter kortere stuurpen nodig. Omdat deze tegenwoordig vast zit aan het stuur heb ik een hele nieuwe cockpit nodig in feite.

Mijn vraag is dus wat beste optie is. Ik neig naar een XL maar misschien zie ik wel iets over het hoofd... En kan ik beter voor het grotere kader gaan, dit raadt de tabel van Canyon ook aan (voor iemand van >1,96m), maar iedereen weet dat dit absoluut met een korrel zout genomen dient te worden.
Laatst gewijzigd door linkeballen op 26 jul 2022 11:01, 6 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 dec 2021 07:22

Bij dit frame kan je niet een andere zadelpen krijgen en je kan beter de stack en reach vergelijken.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 dec 2021 07:54

Of je zadelpen te kort is heeft ook met het type zadel wat je erop zet te maken. De zadelrails zijn niet allemaal even hoog. Maar drie cm is normaal gesproken wat veel.

Ik vind trouwens dat je hoog zit voor de aangeven binnenbeenlengte. Waarschijnlijk rij je met weinig zadel setback?

Inderdaad naar stack en reach kijken. Want bij alleen bovenbuislengte spelen ook nog zadel als zitbuishoek mee.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 dec 2021 08:40

1.98 m en 94 cm bbl korte beentjes gezien je lengte.Cannondale al gekeken?
Idd bbl 94cm dan denk ik aan 84cm zadelhoogte hart crank-bovenzijde zadel.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 03 dec 2021 09:15

Alvast bedankt voor de reacties! Dus misschien heb ik geen keuze en moet ik wel voor de XXL gaan omdat er geen grotere zadelpen in de XL past.
thestudent schreef: 03 dec 2021 07:54 Maar drie cm is normaal gesproken wat veel.
ja dat is lastig te compenseren denk ik!

Ik heb trouwens mijn binnenbeenlengte even goed gemeten en die is ruim 98cm. Dit is een getal dat mij beter bekend staan (je moet het boek of lineaal behoorlijk tegen je kruis drukken, was ik even vergeten :) )

Wat betreft de Reach en Stack:

Oude Venge 61:
Reach: 407
Stack: 614

Nieuwe Aeroad XL:
Reach: 419
Stack: 606

Nieuwe Aeroad XXL:
Reach: 429
Stack: 624

Het lijkt erop dat de Canyon qua reach voor beide maten groter is! Qua stack zit de Venge een beetje tussen de XL en XXL van Canyon in.. wat dit precies over mijn keuze zegt!?

Goed punt dat het ook aan het zadel/ rails Mijn zadel zit behoorlijk in het midden. @thestudent ik rij met een beetje setback zo te zien. Die Canyon lijkt amper setback te hebben. Zie mijn fotos:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 dec 2021 10:49

Nee mijn opmerking tov de setback was als je met 94 op 88 cm kan rijden dan moet je om nog te kunnen fietsen in feite heel ver naar voren staan. Met 98cm is het een ander verhaal.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 03 dec 2021 11:14

Qua frame zou ik altijd voor de 2XL gaan. Als de standaard stuurpen dan te lang is moet die maar aangepast worden. Dat het gecompliceerd is om te wisselen is een zaak die zeker is, dat is nu eenmaal zo als je alle kabels verstopt en stuur/ stuurpen uit één stuk maakt.
Tegenwoordig moet de fietser zich blijkbaar aanpassen aan de fiets, het omgekeerde was toch beter.

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 03 dec 2021 11:29

dwangarbeider schreef: 03 dec 2021 11:14 Qua frame zou ik altijd voor de 2XL gaan. Als de standaard stuurpen dan te lang is moet die maar aangepast worden. Dat het gecompliceerd is om te wisselen is een zaak die zeker is, dat is nu eenmaal zo als je alle kabels verstopt en stuur/ stuurpen uit één stuk maakt.
Tegenwoordig moet de fietser zich blijkbaar aanpassen aan de fiets, het omgekeerde was toch beter.
Grappig dat je dat zegt! zie hier de chat die ik had met een Canyon medewerker:

...Dus mijn opties zijn: een XL met een langere zadelpen. Of ik kan voor een XXL gaan met een kortere cockpit (100mm ipv 120mm “stuurpen”)
Beide opties zijn onmogelijk vrees ik. De zadelpen van de Aeroad bestaat maar in 1 maat. Daarnaast is het niet mogelijk aan andere maat cockpit te kiezen helaas.
De Aeroad heeft een hele specifieke zadelpen die maar in 1 maat uitgevoerd is, daar kan niet zomaar een aftermarket zadelpen in gezet worden
Daarnaast hebben we maar een zeer krappe voorraad van de cockpits. Die cockpits worden ingekocht op basis van de productieplanning. Elke maat cockpit is dus gereserveerd voor een bepaalde maat fiets. Wanneer hier onderling in gewisseld gaat worden komen we ergens anders in de problemen


Oh meen je dat is jammer. Mensen zijn er uiteraard in vele maten maar jullie leveren maar 7 opties (XXS tot XXL) zonder dat er iets aangepast kan worden vanwege problemen met beschikbaarheid?
We hadden dit natuurlijk graag anders gezien, in het verleden hebben we de mogelijkheid om cockpits in te wisselen ook aangeboden, maar dat is op dit moment helaas niet mogelijk in verband met de wereldwijde tekorten

Dus een andere cockpit erbij kopen (100mm ipv 120mm) kan ook niet?
Bij deze fiets wordt de bekabeling intern verwerkt, dit kan met dit balhoofd alleen in combinatie met de cockpit die hier op zit.
Een andere uitvoering cockpit is dus niet mogelijk
Een andere maat is ook niet mogelijk vanwege de hiervoor genoemde reden, namelijk het te kort aan cockpits en het feit dat elke maat cockpit is gereserveerd voor de productie van fietsen van de bijbehorende maat
Wij gebruiken een 1 1/4e vorkbuis. Dat is atypisch voor racefietsen dus de meeste aftermarket cockpits zullen hierdoor niet passend zijn op de Aeroad



`dus een vergelijkbare cockpit maar dan een maat kleiner qua stuurpen moet gewoon passen toch? Maar ze zijn alleen niet te leveren dus?
Nee een andere maat van dezelfde cockpit zou uiteraard wel passen, maar die hebben we helaas niet beschikbaar.
Alle andere cockpits die wij te koop hebben zouden ook niet passen ivm de interne bekabeling


Wat raad je mij aan qua maat, zadelhoogte 88cm een probleem?
verder lijkt de XL perfect namelijk.

Als jouw zadelhoogte inderdaad 88 cm is dan is de 2XL je enige optie
Daarnaast moet je ook weten dat de Aeroad een fiets is die jou als rijder in een aerodynamische houding zal 'dwingen', de langere en lagere houding is daarom een karaktereigenschap van de fiets
Ik weet niet wat voor fiets je nu hebt, maar misschien is het niet terecht deze te vergelijken met de Aeroad


Ja dat is uiteraard waar. Maar uiteindelijk moet je wel bij je stuur kunnen. Ik zit nu al best diep en ver. Dus 600mm + 110 is de max ongeveer. De earoad is 613 + 120 . dus mn stuur zit (bij dezelfde setback) 23mm verder!! Ik heb nu een Venge.. ook een aero fiets trouwens.
Ja dat is best veel inderdaad. In dat geval vrees ik dat het erg lastig wordt deze fiets passend te maken

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 03 dec 2021 12:26

Echt niet normaal, eerst kunnen ze al bijna een heel jaar geen fietsen meer leveren en nu kun je dus niet eens meer de lengte van de stuurpen kiezen.
En als je dan naar de prijzen kijkt, die kunnen ze blijkbaar nog wel aanpassen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 dec 2021 12:45

Bizar. Voor mijn een reden om geen Canyon Aeroad te kopen.

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 03 dec 2021 12:54

Ja goed punt! Maar bij Specialized is de prijs-kwaliteitverhouding al helemaal ver te zoeken. De Venge is niet meer te koop en de SL7 met dezelfde afmontage (Di2) kost 7700 euro. Dit is niet eens de S-Works he!

Gekkenwerk is het..

De Systemsix vind ik ook mooi maar helaas alleen in schreeuwende kleuren te verkrijgen. Giant propel heb ik niets mee.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 03 dec 2021 13:08

Los van dat alles zit er wellicht ook een kern van waarheid in dat deze fiets qua geo niet jouw ding is. Als ik het goed begrijp ben je veroordeeld tot de 2XL i.v.m. de proprietary zadelpen. Dan vind ik die 22mm verschil in reach wel veel (stack los je wel op door te 'slammen' of een stuurpen met een andere hoek).

Zo te zien rijd je nu met een 110mm stuurpen (ik kan er 10mm naast zitten). Wil je echt naar een 90mm (of zelfs 80mm) stuurpen bij een frame in zo'n grote maat? Daarbij moet je ook de handlebar reach in ogenschouw nemen. Wellicht is die bij zo'n Canyon cockpit ook weer groter.
t.a.f.k.a.e.h.

Plaats reactie