Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wat heb je voor het laatst geknutseld?

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 29 nov 2021 19:50

Voor een proof of (the) concept......

Bij het lokale Hemaatje een paar knutselvellen rubberschuim gehaald (EUR 1,75).
IMG_1842.jpeg
Adhv de bestaande binnenzool en een beetje passen en meten een mal gemaakt van karton en uit het schuim voor links en rechts elk 2 uitgeknipt.
IMG_1846.jpeg
Vervolgens ingespoten met contactlijm en een schuim-alufolie-schuim sandwich gemaakt. 1 links, 1 rechts.
IMG_1849.jpeg
IMG_1850.jpeg
Dat als nieuw binnenzooltjes. Wel hopen dat de gebruikte lijm (3M Photomount, had ik gewoon nog staan) niet het schuim opvreet, voorzichtig pielen aan een restje laat zien dat de hechting wel best behoorlijk is.

De aanleiding laat zich raden: koude tenen. Op zich niet verwonderlijk. Overschoenen zijn van onder open, kou trekt van onder uiteindelijk op. Daarbij helpt het niet dat de originele binnenzool geperforeerd is. Ventilatie gaten onder de schoen had ik al afgeplakt maar zool en binnenzool zijn dun en de kou trekt er snel doorheen.

Dus nu eens proberen met deze extra barrière of het koude tenen krijgen nog wat langer uitgesteld kan worden.

Overigens geen nieuw concept of zo, deze constructie zie je bij veel thermo binnenzolen/schoenen.

Binnenkort dan eens testen en als het bevalt dan of er een paar kopen (meestal dan nog voorzien van een wollige/vilten toplaag of deze nog eens maken maar uit een betere kwaliteit EVA schuim (hogere densiteit).

Of dan toch maar aan de verwarmde....

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 29 nov 2021 21:56

Ik heb eens zooltjes uit een stuk vloerisolatiefolie geknipt (alu+piepschuim). Dat werkte prima. Ik merk wel dat ik het de laatste twee jaar minder snel koud heb. Verbeterde bloedsomloop denk ik.

kasper
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 29 nov 2021 23:28

Leuk topic en interesant projectje, Ook goed te weten dat de HEMA van die rubber schuim platen verkoopt (voor een eventueel project).

Ik heb al heel wat ketting spanners, ketting guides geknutselt. Momenteel maak ik veel bikepacking uitrusting. Bijvoorbeeld tassen. Iederkeer als ik terug kom van een one-nighter heb ik weer nieuw idee of verbetering. Je kun prima tassen maken van die blauwe dekzeilen (bouwmarkt).

De 3d printer draait hier sommige avonden ook overuren. Aerobar raiser of een bidon dropper support op bestelling voor mijn broer. Fietslampje naar hoofdlamp ombouw. Cassette spacers met ingebouwde ketting guide voor singlespeeder. Gasblike support pootjes..

En dan nog de zoveelste kettingzweep, fiets gereedschap kist 3.0 en essential pouch versie 5.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 30 nov 2021 07:46

Klinkt als een hardcore knutselaar. Paar foto's van je werk. Altijd leuk.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 nov 2021 08:54

Leuk topic, VOLG. Knutselen is een behoorlijk hobby van me dus ga zeker ook regelmatig iets posten.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 nov 2021 09:22

Ik heb net meteen een setje gesneden van een stukje verwarmingsisolatie folie wat er nog lag. Is ook aluminium folie met een heel dun laagje schuim. Dunner dan jij daar hebt. Deze heb ik nu onder de gewone zooltjes gelegd. Eens kijken of het verschil maakt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 30 nov 2021 10:31

Gister mijn BBB fietsophang haak met oude bandjes omwikkelt om krassen op mn frame te voorkomen

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 16 dec 2021 20:06

Zojuist een spaakspanning meter calibrator/validator van oude stukken hout, koperen leiding en een plaatje aluminium wat nog rond slingerde in de garage gemaakt.
De hangweegschaal lag ook nog ergens.
Op deze manier kan ik de parktool TM-1 spaakspanningsmeter controleren en valideren.
Plaatje aluminium moet ik nog een iets dikker stukje van zoeken, deze is wat slap.
Bij 950nm begon de spaakkop al aardig er doorheen te vreten.
BFA91534-1AFE-4D33-8ADB-7F7DBC6FD1D6.jpeg

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 16 dec 2021 20:46

Leuk! Wat voor weegschaal gebruik je?
Niet zijken maar reiden !

kasper
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 07 aug 2022 19:26

Ik heb vandaag een tooltje gemaakt om een baconstrip in een band te duwen. Het tooltje dat ik had heeft een onhandige vorm om mee te nemen in mijn (ook zelfgemaakte) tasje voor biba, inbus edz.
Dit tooltje is plat en werkt prima.
Ik heb een oude spaak genomen en het uiteinde plat gemaakt met een hamer en er een zaagsnede in gemaakt. De zaagsnede met een sleutel vijltje wat breder gemaakt. Mooi oog eraan gebogen und fertig.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door kasper op 10 aug 2022 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

kasper
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 07 aug 2022 19:42

Vooruit nog één.
Gisteren een nieuw tasje gemaakt voor mijn telefoon. Het oude tasje dat gemaakt had was kapot aan het gaan en ik had een nieuw idee. Dit tasje moet mijn telefoon beschermen tijdens het fietsen en zit in een van mijn shirt zakken. Beschermen tegen zweet en regen.
Ik vind het altijd leuk om materialen te recyclen. Dit tasje is gemaakt van de kapotte fietstas van mijn vriendin. Daarom dit vrolijke bloemetjes motief.
Klittenband erop genaaid en de rest met secondelijm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 aug 2022 19:11

Wat en waarvoor is een "bakingstrip"?

Plaats reactie