Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Krachttraining / Core stability voor wielrenners

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 5501
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 dec 2021 15:53

Dan de vraag:
Moet je trainen op je zwakke punten, omdat die zwak zijn?
Of kan je beter trainen op je sterke punten, omdat je daarin het verschil maakt - je kennelijk meer aanleg hebt - en waarschijnlijk dat ook leuker is om te doen?

Of moet je hier een tussenvorm in zoeken..,
train je zwakke punten tot ze ten minste een voldoende zijn. En vanaf dat punt vooral uitbouwen op je sterke vlakken?

En gaat het om voorkomen van problemen, of het oplossen van problemen? Moet je iets fixen wat (nog) niet stuk is? Of wederom, zorgen dat je een bepaald basisniveau hebt en houdt, dan is het al goed.

(je kan hier alles invullen natuurlijk. Algeheel gezondheid/lenigheid/bewegelijkheid.., maar ook sportspecifiek, bijv sprinten, klimmen, stayeren, koersinzicht, tactiek, ploegenspel).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10419
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 dec 2021 16:50

indobesar schreef: 17 dec 2021 19:11 Ik verbaas mij bijvoorbeeld dat tegenwoordig weinig volwassenen een “deep squat hold” kunnen:
Afbeelding
Wat heb je eraan om dat te kunnen? ;)

Als je het niet kunt is de beperkende factor waarschijnlijk de dorsaalflexie die je in je enkel kunt maken waardoor je achterover lazert.

Maar in welke andere situatie heb je zoveel dorsaalflexie in de enkel nodig?
Laatst gewijzigd door scepticus op 24 dec 2021 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
"Everybody bought a new bike!"

bartdr
Forum-lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 24 dec 2021 10:35

@Mark, ik denk dat je daar het onderscheid moet maken tussen wat de basis is en waarmee je in competitie het verschil zou maken. Ik zou zeggen als een eigenschap eerder in de brede basis valt, dan lijkt het mij vooral werken op zwakke punten versterken. Als een eigenschap eerder bij die laatste 10% voor competitie valt, dan werken op sterktes.
Iets als: je moet een topspurter niet gaan leren klimmen ten koste van zijn spurtcapaciteit, maar die spurter kan op vlak van basis stabiliteit, flexibiliteit,... misschien net wel beter focussen op al die facetten op een deftig niveau brengen.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 24 dec 2021 12:37

scepticus schreef: 23 dec 2021 16:50 Als je het niet kunt is de beperkte factor waarschijnlijk de dorsaalflexie die je in je enkel kunt maken waardoor je achterover lazert. Maar in welke andere situatie heb je zoveel dorsaalflexie in de enkel nodig?
Precies. Met hoge hakken kan bijna iedereen dit. Uiteindelijk komt 't erop neer dat ieder mens een leven zoveel mogelijk zonder beperkingen nastreeft. Een beetje fietsen en dagelijks (?) wat lenigheids- en krachtsoefeningen passen daar uitstekend bij. Persoonlijk bevind ik me ergens tussen Wim Hof en het kasplantje (alles om te voorkomen dat 't 'n geranium of stijve hark wordt).

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1232
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 27 dec 2021 20:46

In het verleden heb ik al wel sporadisch wat core gedaan, maar nu met 2 maand gratis wahoo systm gekregen te hebben ben ik daar hun filmpjes aan het volgen. Op 1 november gestart en opgebouwd tot 2 a 2u30 core per week. In tegenstelling tot het verleden hou ik het (voorlopig) wél vol. Matje neerleggen en terwijl naar de cross kijken, zo moeilijk is het tenslotte niet.
Vooral lunges en squads om mijn zwakke rechterknie aan te pakken. Voor de rest een grote variatie aan oefeningen voor de buikspieren en rug. Ik merk goed dat mijn romp steviger geworden. Vroeger had ik weleens last van mijn rug na te lang voor de pc zitten, dat lijkt nu verleden tijd. Hopelijk verteer ik de marathons op de mtb ook beter op deze manier.

Wahoo heeft trouwens een aantal filmpjes online staan:

https://www.youtube.com/watch?v=1qfX9nxtFAI&t=390s

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 28 dec 2021 12:32

MarkVeenstra schreef: 23 dec 2021 15:53 Dan de vraag:
Moet je trainen op je zwakke punten, omdat die zwak zijn?
Of kan je beter trainen op je sterke punten, omdat je daarin het verschil maakt - je kennelijk meer aanleg hebt - en waarschijnlijk dat ook leuker is om te doen?
Wat mij betreft hangt dat ervan af of je core stability traint voor je eerstvolgende fietsprestatie of voor je leven lang lekker kunnen fietsen. In het eerste geval gaat dat van je sterke punten wel op. In het tweede geval heb je baat bij het werken aan je zwakke punten. Dikke kans dat die bij het ouder worden tegen je gaan werken namelijk, en dan kun je er op den duur ook beperkingen door gaan ondervinden bij het fietsen en in het dagelijks leven.

Belangrijkste voorbeeld is verkortingen van spieren en pezen doordat je gewrichten bij fietsen nooit in hun uiterste stand komen. Op je 30e als wedstrijdrenner is dat - tot op zekere hoogte - functioneel. Maar als je het niet tegengaat, word je uiteindelijk langzaam-maar-zeker steeds strammer. Dan kun je er last van gaan krijgen.

Ik (55) wil graag blijven fietsen tot m'n laatste snik, en alleen al daarom maak ik werk van rek- en lenigheidsoefeningen. Juist ook de niet-leuke, ja. Merkbare progressie maakt ze een stuk leuker trouwens.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie