Pagina 2 van 3

Re: Trillende voorvork bij remmen

Geplaatst: 30 nov 2021 17:05
door rikkert
300 euro? Dat is geen fietsenmaker maar een fietsenjuwelier denk ik. Eerste hit in google: https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... lever-rem/

Kost 50 euro voor een paar nette canti's. Kabels erbij, beetje arbeidsloon. Dan kom ik niet aan 300 euro. Ik denk dat ie er gewoon geen zin in had :-)

EDIT: Philippos was me voor :like:

Moet het resultaat van de toe-in zijn dat het voorste deel van het blokje wat dichter op de velg staat dan het achterste stuk? Ook ik worstel altijd met de afstelling van die krengen. En meestal klooi ik gewoon een beetje en op het gegeven moment trilt ie niet meer. Maar meer trial and error. Als dit de truuk is.....

Re: Trillende voorvork bij remmen

Geplaatst: 30 nov 2021 17:34
door thestudent
Ik heb 100% nog een paar nieuwe tektro oryx cantilever remmen liggen ( in de doos ). Dus als je die wilt overnemen stuur maar een pm. ( goedkoper )

Re: Trillende voorvork bij remmen

Geplaatst: 30 nov 2021 18:50
door rikkert
Ah, Google is m'n vrind:

Cantilever brake pads should be set so that the front of the pad touches the rim before the rear when you pull the brakes. This is called 'toe-in', and it prevents squealing when you use them. It's a bit tricky to set up, so you may have to re-tighten the pads several times before it is correct.

Re: Trillende voorvork bij remmen

Geplaatst: 30 nov 2021 19:37
door Philippos
rikkert schreef: 30 nov 2021 18:50 Ah, Google is m'n vrind:

Cantilever brake pads should be set so that the front of the pad touches the rim before the rear when you pull the brakes. This is called 'toe-in', and it prevents squealing when you use them. It's a bit tricky to set up, so you may have to re-tighten the pads several times before it is correct.
Geldt voor alle velgremmen, niet alleen voor cantis

Re: Trillende voorvork bij remmen

Geplaatst: 30 nov 2021 19:41
door jbams
Philippos schreef: 30 nov 2021 17:04 Zijn de nokken of de remmen zelf versleten?

Indien de remmen, koop gewoon een stel mini v brakes, ben je van het gezeik af. En de fietsenmaker die 300,- vraagt voor zo'n klus schaar ik onder twee groepen
- oplichter
- geen zin in zo'n klus

Je moet echt mini v brakes hebben en geen gewone v brakes. De gewone zijn voor rechte sturen met mtb achtige remhendels. De mini v's zijn geschikt voor racefiets remhendels.
Dankjewel.
Passen alle mini V brakes 'gewoon' op een standaard crosser met cantilever?

Re: Trillende voorvork bij remmen

Geplaatst: 30 nov 2021 21:12
door Philippos
Je bent altijd een beetje afhankelijk van hoe laag de bevestigingspunten zitten op je vork en achterbrug.
Hoe hoger hoe beter, omdat je dan meer ruimte overhoudt voor een bredere/hogere band (anders zit je tegen dat verbindingsstuk aan met je band).

Re: Trillende voorvork bij remmen

Geplaatst: 30 nov 2021 22:31
door pino
De remnokjes op het frame voor cantilevers en V-brakes zitten op dezelfde hoogte. De geometrie van de armpjes bepaalt hoe groot de band is die past.

Je kunt geen « normale » V-brakes gebruiken met je raceremgrepen omdat de cablepull van de remgreep onvoldoende is. Je zou je remblokjes superstrak op de velg moeten zetten. Een mini V-brake heeft armen die korter zijn waardoor je met minder cablepull nodig hebt. Maar de verbindende remkabel kan zo laag zitten dat je band niet te groot mag zijn.

Re: Trillende voorvork bij remmen

Geplaatst: 01 dec 2021 07:31
door rikkert
Philippos schreef: 30 nov 2021 19:37
rikkert schreef: 30 nov 2021 18:50 Ah, Google is m'n vrind:

Cantilever brake pads should be set so that the front of the pad touches the rim before the rear when you pull the brakes. This is called 'toe-in', and it prevents squealing when you use them. It's a bit tricky to set up, so you may have to re-tighten the pads several times before it is correct.
Geldt voor alle velgremmen, niet alleen voor cantis
Serieus? ik heb er echt nooit op gelet en alleen met de crosser het probleem gehad. Met de velgremmen van mijn race-fietsen de afgelopen 32 jaar nog nooit een probleem gehad. En echt nooit op een toe-in gelet, sterker nog, ik weet sinds gister wat dat is. Maybe I was lucky?

Re: Trillende voorvork bij remmen

Geplaatst: 01 dec 2021 08:01
door scepticus
jbams schreef: 26 nov 2021 19:59 Dit systeem (tektro cr 520) lijkt vooral te 'zweven', zit vast op het stuur en uiteraard de armen aan de vork. Dat driehoekje waar de kabelssplitsing hangt gewoon, misschien dat daar de oorzaak zit.
Hier wordt erg makkelijk overheen gelezen. Als je vork naar achteren buigt door het remmen, wordt er aan de remkabel getroken en dat versterkt het trillen natuurlijk!

Heeft je vorkkroon een oogje om een armpje aan te monteren waaraan je de buitenkabel kunt bevestigen?

Kun je anders eens een foto van het geheel plaatsen?

Re: Trillende voorvork bij remmen

Geplaatst: 02 dec 2021 18:45
door jbams
scepticus schreef: 01 dec 2021 08:01
jbams schreef: 26 nov 2021 19:59 Dit systeem (tektro cr 520) lijkt vooral te 'zweven', zit vast op het stuur en uiteraard de armen aan de vork. Dat driehoekje waar de kabelssplitsing hangt gewoon, misschien dat daar de oorzaak zit.
Hier wordt erg makkelijk overheen gelezen. Als je vork naar achteren buigt door het remmen, wordt er aan de remkabel getroken en dat versterkt het trillen natuurlijk!

Heeft je vorkkroon een oogje om een armpje aan te monteren waaraan je de buitenkabel kunt bevestigen?

Kun je anders eens een foto van het geheel plaatsen?
Dat is best een plausibel verhaal. De vorkkroon heeft inderdaad een oogje. Het ontwerp van dit (en volgens mij de meeste) cantilever systeem laat wel expres de boel zweven.
20211202_183947.jpg
20211202_183957.jpg

Re: Trillende voorvork bij remmen

Geplaatst: 02 dec 2021 19:04
door pino
Er zit een gat in je voorvork waardoor je daar mogelijk een stuitnok voor de buitenkabel van je rem kunt monteren. Dan heb je kans dat trillen minder wordt.

Re: Trillende voorvork bij remmen

Geplaatst: 05 dec 2021 19:55
door jbams
Update: het is gelukt!

Een attent forumlid heeft me zijn oude cantilevers verkocht, die inderdaad geen speling hadden en veel beter instelbaar zijn.

Nu ik toch de boel open had heb ik ook de kabenhanger aan het stuur vervangen voor een aan de voorvorkkroon, bedankt voor de tip Scepticus.

Lastig te zeggen welke precieze aanpassen nu de grootste doorslag heeft gegeven. Maar voor een paar tientjes* ben ik nu van een angstige remweg naar een heerlijk en veilig gevoel gegaan. Bedankt voor jullie hulp.


*en vrij veel uur sleutelen, maar dat vond ik leuk.