Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Deuk in frame

Rijen88
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 aug 2021 10:55

Rijen88 25 nov 2021 13:28

Hallo heren/dames,

Helaas is mijn fiets gevallen waarbij het stuur tegen de bovenbuis geklapt is.
Hier zit nu een naar mijn inziens significante duik in, zie foto.

Zouden jullie hier nog op durven fietsen?
Met andere woorden, denken jullie dat dit kan verergeren en uiteindelijk kan knikken bij een ongunstige klap?

"Uitdeuken" zie ik zelf niet gebeuren, of vergis ik mij hierin?

Ter info: Het gaat hierbij om een Cannondale Caad 10 (aluminium dus)
Bijlagen
thumbnail_IMG_0078.jpg

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 nov 2021 13:38

Er zit een duidelijk vouw in het midden van deze deuk. Dat kan een punt zijn voor een barst om op te ontstaan. Dat moet je goed in de gaten houden. Het materiaal van de caad10 is jammer genoeg nogal dun. De vorm van de buis heeft hier dus de meeste invloed op de stijfheid van de buis. Met een deuk zijn ze wel degelijk minder sterk. Als er enig signaal is dat de deuk van vorm veranderd groter wordt of er anders uit ziet, niet meer op fietsen.

Ik verwacht verder niet dat hij op korte termijn uit elkaar valt. Dus je kan er nog wel op fietsen. Uitdeuken is lastig. Daar is het materiaal nogal dun voor.

zie ook hier, waar zelfs een precies goed vallende paardenkastanje een deuk veroorzaakte in een caad12.

https://weightweenies.starbike.com/foru ... 3&t=147445
Laatst gewijzigd door thestudent op 25 nov 2021 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 25 nov 2021 13:57

Ook als de lak loslaat op de vouwen en/of gaat bubbelen: dumpen.
Misschien heeft Cannondale wel een leuke coulanceregeling voor je.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 nov 2021 17:23

Ik ben er vrij zeker van dat je daar, als je dat zou willen, nog jaren probleemloos mee kan rijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 nov 2021 17:40

Voor een of andere Bulls of instap Cube zou ik dat ook zeker zeggen. Die hebben een stuk meer marge, maar die Caad frames gaan best nogal eens kapot hoor. Gaat zeker nog een tijd goed, maar hij kan ook zomaar daar stukgaan als je eens een stoeprand afspringt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 nov 2021 18:03

Misschien dat een autoschadebedrijf die deuk eruit kan krijgen met een "slotentrekker".
Dan lijmen ze een houdertje op de deuk, pakken een slotentrekker die ze vastzetten op dat houdertje en trekken zo de deuk eruit.
Tenminste bij auto's....

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 nov 2021 18:16

Wordt de verzwakking alleen maar erger van. Tenzij je een nieuwe hittebehandeling op t frame zou doen. Lekker zo laten, nog op gewoon op fietsen en goed in de gaten houden.

Kan lang goed gaan en kan ook binnen drie maanden erger worden. Of te gebruiken als trainerfiets natuurlijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Rijen88
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 aug 2021 10:55

Rijen88 26 nov 2021 09:04

De kwestie ligt nu bij mijn verzekering, maar in deze overspannen markt ga ik voor het eventueel uit te keren bedrag niet zo maar een nieuwe fiets vinden ben ik bang.
Dus dan wordt het voorlopig doorrijden op deze. Op het moment dat ik een nieuwe vind gaat deze met een trainer de zolder op.

Freek1986
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2012 10:43

Freek1986 26 nov 2021 09:08

Volgens mij hebben ze bij unlimited colors een tijdje terug een CAAD13 hersteld na een ongeval, zou ze eens aanschrijven.
Cannondale Caad13

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 26 nov 2021 11:42

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij komen er maar weinig krachten op dat deel van de bovenbuis. Dat is ook de reden dat het daar alu daar zo dun is. Lijkt me redelijk veilig om door te fietsen.

Maar ik vind het wel een behoorlijk naar deukje....
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Rijen88
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 aug 2021 10:55

Rijen88 26 nov 2021 16:28

Dat deel van de bovenbuis lijkt mij juist het meest gevoelig voor knik. Uiteindelijk haalt een buis zijn stevigheid uit zijn vorm, hier zit nu een vouw/deuk in.

Vergelijk het met een drankblikje, hier kun je op gaan staan en zolang de vorm intakt is kan hij je dragen. Maak je hier nu een vergelijkbare deuk als deze in zakt hij al in elkaar als je je dikke teen erop zet.

Nu zal er inderdaad geen of weinig drukbelasting op komen bij gewoon fietsen. Maar bij stoeprandjes afspringen, wildroosters ietwat lomp benaderen, kuilen in de weg etc… kan dit geloof ik wel gebeuren

En het is idd een naar deukje, doet elke keer weer pijn als ik ernaar kijk 😥

Plaats reactie