Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Verwachting voorraad 2022

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 mar 2022 14:25

Jans schreef: 21 mar 2022 11:21
Het zal aan mij liggen, maar nog steeds wordt mijn bankrekening er lichter van als ik 5000 euro er van af haal. En als je een huis van 500.000 koopt met geleend geld, dan zul je iedere maand toch een flink bedrag terug moeten betalen. Als je zegt dat lenen "gratis" was dan is het voor mij een ander verhaal. Maar geld is niet gratis.

500.000 lenen voor een huis is dus veel meer dan 1000 euro netto. Alleen het terugbetalen is al 1400 per maand. Je kunt dan betogen dat het "sparen" is, maar je hebt geen idee hoeveel dat huis over 20 jaar waard is.
Dat is dus precies die maffia die weer de kop opsteekt. Je hoeft het weer niet terug te betalen bij een aantal constructies.
Ja natuurlijk wel aan het eind maar niet de eerste 20 of 30 jaar en dus kan je weer makkelijk 5 ton lenen voor 1000 euro per maand. Weer tonnen aflossingsvrij zijn mogelijk.

Ik heb mijn eigen hypotheek wat anders ingericht en betaal ook veel meer per maand om straks veel minder te betalen.
Maar daarvan is 30% rente en de rest gewoon sparen. Ik zie elke maand mijn hypotheek zakken.

En geen idee wat je huis over 20 jaar waard is, dat klopt, maar de kans dat het minder is dan nu is historische gezien 0.
Dat het in deze tijd echt anders kan lopen ben ik de eerste die daar volmondig ja op zegt.
Maar dat risico is gewoon klein (over 5 tot 10 jaar is dat anders natuurlijk.
Mijn hypotheek is weg over 20 jaar, in het geval dat mijn huis 0 euro waard is heb ik nog goedkoop gewoond in dit huis, dat is het allerergste wat er kan gebeuren, nou hehe. Als je huurt ben je het zeker kwijt en je bouwt niets op.

Net wat Daniel1975 zegt mijn Neefje 21 TU afgestudeerd met vriendin met een redelijk baan verdienen op die leeftijd samen meer dan 5000 bruto per maand, kunnen niets normaals kopen als pa en ma niet bijleggen. Dat is toch niet normaal!

/Onderstaande staat los van het post van Jans, maar gewoon algemeen/

De accijnsverlaging op brandstof is natuurlijk echt kansloos!
Doe dan het hele bedrag op gas en stroom en/of BTW op voeding, dan zorg je voor de primaire levensbehoefte of minimaal de eerste secondaire.

Ik ben nooit van energie leveranciers gewisseld, interesseert mij dat 10 voor al die rompslomp. Wie doen dat wel, de minima, en die zitten met een rekening x 3 of 4 nu. En ik met mijn drie jaar contractje voor 88 cent per m3 merk er niets van.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 mar 2022 14:34

wasbeer2006 schreef: 21 mar 2022 14:25
Jans schreef: 21 mar 2022 11:21
Het zal aan mij liggen, maar nog steeds wordt mijn bankrekening er lichter van als ik 5000 euro er van af haal. En als je een huis van 500.000 koopt met geleend geld, dan zul je iedere maand toch een flink bedrag terug moeten betalen. Als je zegt dat lenen "gratis" was dan is het voor mij een ander verhaal. Maar geld is niet gratis.

500.000 lenen voor een huis is dus veel meer dan 1000 euro netto. Alleen het terugbetalen is al 1400 per maand. Je kunt dan betogen dat het "sparen" is, maar je hebt geen idee hoeveel dat huis over 20 jaar waard is.
Dat is dus precies die maffia die weer de kop opsteekt. Je hoeft het weer niet terug te betalen bij een aantal constructies.
Ja natuurlijk wel aan het eind maar niet de eerste 20 of 30 jaar en dus kan je weer makkelijk 5 ton lenen voor 1000 euro per maand. Weer tonnen aflossingsvrij zijn mogelijk.

Ik heb mijn eigen hypotheek wat anders ingericht en betaal ook veel meer per maand om straks veel minder te betalen.
Maar daarvan is 30% rente en de rest gewoon sparen. Ik zie elke maand mijn hypotheek zakken.

En geen idee wat je huis over 20 jaar waard is, dat klopt, maar de kans dat het minder is dan nu is historische gezien 0.
Dat het in deze tijd echt anders kan lopen ben ik de eerste die daar volmondig ja op zegt.
Maar dat risico is gewoon klein (over 5 tot 10 jaar is dat anders natuurlijk.
Dat is hetzelfde als met beleggen. Wij leggen maandelijks een bedrag in een ETF. Dat doen we sinds 2017 en zitten op gemiddeld 8% per jaar incl de Corona en Oekraïne dip (alhoewel de Oekraïne dip amper te zien is). Het kan over 10 jaar wel 1% of lager zijn rendement zijn, maar over 30 jaar is gewoon erg groot dat er meer rendement wordt gemaakt dan de huidige spaarrekening. Tijdens de Corona dip extra bijgekocht. Resultaten uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8289
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 mar 2022 16:35

We hebben het maar twee keer meegemaakt dat ons huis minder waard was dan het een jaar of twee daarvoor was. En ons laatst verkochte huis hebben we met verlies verkocht. We hoeven geen medelijden, maar we zijn echt niet de enigen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 mar 2022 16:39

Hoe langer je op dezelfde plek blijft des te kleiner de risicos natuurlijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 mar 2022 17:49

En als je tijdens een dip een nog duurder huis terug koopt ga je er per saldo dus op vooruit.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8289
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 mar 2022 17:51

15 jaar en 25 jaar, dat lijkt me lang genoeg. Maar als je op enig moment besluit iets te gaan bouwen dan moet je maar zien hoe de huizenprijs twee jaar later is.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 mar 2022 19:21

Misschien langzaam tijd om weer in topic te gaan?

Omdat mijn fiets nog altijd niet in zicht is heb ik afgelopen weekend weer eens internet afgezocht.
Het viel me op dat alle maten nog wel vindbaar zijn behalve de grootste maat.
Net als bij de uitverkoop van kleding is er voor iedereen iets te vinden behalve voor de lange man.
Behalve de Trek die kom ik op meerdere plekken tegen in de grootste maat. Heeft Trek een betere productie of zijn de fietsen niet zo populair meer?
Ook de grijze cube agree is nog verkrijgbaar. Maar dat komt imho door de kleur. Ik vind m gewoon echt niet mooi.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5214
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 21 mar 2022 20:24

bakboord1 schreef: 21 mar 2022 19:21 Misschien langzaam tijd om weer in topic te gaan?

Omdat mijn fiets nog altijd niet in zicht is heb ik afgelopen weekend weer eens internet afgezocht.
Het viel me op dat alle maten nog wel vindbaar zijn behalve de grootste maat.
Net als bij de uitverkoop van kleding is er voor iedereen iets te vinden behalve voor de lange man.
Behalve de Trek die kom ik op meerdere plekken tegen in de grootste maat. Heeft Trek een betere productie of zijn de fietsen niet zo populair meer?
Ook de grijze cube agree is nog verkrijgbaar. Maar dat komt imho door de kleur. Ik vind m gewoon echt niet mooi.
Ik heb vorige week een proefritje op de grijze agree gemaakt. Het is mijn fiets niet. Erg zwaar. Ik weet niet welke je op het oog hebt?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 mar 2022 20:39

Een witte agree c:62 van 8,5kg.
Maar dat is niet zo heel zwaar voor dit geld lijkt me.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 mar 2022 21:05

Ik zat gisteren te webwinkelen bij bike-components. Een cassette in het mandje, ketting erbij, allebei op voorraad. Daarna nog eens wat verder zoeken naar ander spul. Nu toch aan het bestellen ben, wat had ik ook nog heeeeeel erg nodig of zo,.....

Goed een kwartier verder en er zat nog wat klein spul in het mandje. Dan even de afwas doen. Ik maak die bestelling zo wel af. Half uurtje verder en ik wil gaan betalen. Heeft plots de cassette een levertijd van drie maanden. :shock:

gevalletje grrrrrr,......
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5214
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 21 mar 2022 21:07

bakboord1 schreef: 21 mar 2022 20:39 Een witte agree c:62 van 8,5kg.
Maar dat is niet zo heel zwaar voor dit geld lijkt me.
Ik reed op een maat 60 en die ging wel boven de 10. Ik heb hem niet gewogen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 mar 2022 21:07

Lol, dat misgrijpen heb ik tijdje terug gehad met atb cassette. De eerst volgende keer dat ik die online zag direct gekocht.
Less is bore

Plaats reactie