Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Verwachting voorraad 2022

hopjes
Forum-lid
Berichten: 772
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 24 nov 2021 08:48

De black friday deals omtrent de fiets-onderdelen vallen wederom wat tegen, dat is uiteraard gerelateerd aan de tekorten die er afgelopen jaar waren.

Wat is echter de verwachting voor volgend jaar, zijn dan de tekorten ingelopen en is er weer voldoende voorraad?! Anders misschien toch maar wat scoren, beter duur op voorraad in de kast dan niets. Met de huidige aanwas van nieuwe fietsers en stijgende grondstof-prijzen zie ik het niet snel zakken...

Iemand die hier wat meer informatie over heeft?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5860
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 nov 2021 08:58

Ik heb geen inside info, maar logischerwijs gaan de hoge prijzen en onbeschikbaarheid nog wel even duren. Fabrieken in China hebben maanden stil gelegen en draaien nu weer. De vraag naar fietsonderdelen is echter gegroeid en met nieuwe lockdowns in het vooruitzicht zal de populariteit van sportieve fietsen alleen maar groeien. Er zal dus meer gefabriceerd moeten gaan worden. En volgens mij stamp je niet zomaar een aantal fabrieken uit de grond.

Het enige positieve is dat er door veel mensen nu gehamsterd is aan fietsonderdelen voor op de plank in de schuur. Die groep is heeft nu geen koop ziekte meer.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2843
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 nov 2021 09:37

Veel artikelen staan bij verschillende importeurs op dit moment met een levertijd van zomer 2022 of begin 2023. Levertijden op spaken van Sapim om maar een voorbeeld te noemen, is bijna een jaar. Fietsfabrikanten hebben 2022 soort van afgeschreven en focussen met hun strategie op 2023. De situatie zoals deze nu is, zal aanblijven het komend jaar.

Het is maar net wat je nodig hebt en of je dan misgrijpt. Groot inkopen is er nu niet bij, fabrikanten en leveranciers willen niet dat één partij alles in een keer opkoopt en hebben maxima ingesteld per kwartaal.
ChrisKing bijvoorbeeld heeft ingesteld dat je als importeur ieder kwartaal aan max xxxxxx dollar aan spullen mag bestellen. Hoe je dat verdeelt over de verschillende onderdelen die CK aanbiedt mag je zelf weten. Dat limiet is echt niet hoog op dit moment.

Spullen zullen blijven komen, maar mondjesmaat en verdeeld over de verschillende verkoopkanalen. Liever iedereen een klein beetje voorzien, dan een partij voortrekken. Dit zal niet ten goede komen aan eventuele aanbiedingen.

In principe kun je blijven rijden als je niet per se dat ene onderdeel van dat ene merk wilt hebben. Ik hoor mensen om mij heen klagen dat banden ook al op raken. Er zijn genoeg banden om op te rijden aangezien er veel fabrikanten en modellen beschikbaar zijn. Als jouw favoriete band er niet is, kun je kiezen of je je fiets opbergt of een keer ook wat anders probeert.
Hetzelfde geldt ook voor een ketting, een cassette etc.
Vervelender wordt het natuurlijk als je shifter of derailleur kapot gaat. Daar zijn ook oplossingen voor maar zo'n onderdeel vervangen is iets meer werk en doe je het liefst een keer goed. Maar ook hier zal de keus zijn, ik rijd niet meer of neem een 105 derailleur ipv een Ultegra als de derrie stuk is etc.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 nov 2021 16:59

Eens....
Sommige merken kan je al niets eens meer (bepaalde) 2022 bestellen

Andere kant is ook dat er genoeg is als je je wat aanpast en wat opties hebt.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5560
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 24 nov 2021 17:48

Ik vind het toch wel heel frusterend dat zoiets al een sram 10-speed cassette al bijna niet te vinden, natuurlijk kan je uitwijken naar andere opties! Maar toch, nog niet eerder mee gemaakt in de 30 jaar dat ik al fiets.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5338
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 nov 2021 18:10

Luister anders eens de fiets podcast #24 in de banner hiernaast. Ergens halverwege wordt verteld dat het zeker niet beter is in 2022 en dat Salden nu al de 105 di2 groep in bestelling heeft staan voor nu halverwege 2023. En die is nog niet eens geintroduceerd! Shimano verwacht dan zelf pas weer medio 2024 zover te zijn dat zo ver vooruit bestellen niet meer nodig is.

Maargoed je moet tegenwoordig in ieder geval heel creatief shoppen. En soms heb je vier of vijf verschillende aanbieders nodig om bij elkaar te puzzelen wat je zoekt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1033
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 24 nov 2021 18:29

Specialized Benelux verwacht dat het in 2024 weer wordt als vroeger.
Als de prijsstijging aan hetzelfde ritme doorgaan,
Kost een Tarmac s-works met Dura-ace tegen dan 16.000€.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1033
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 24 nov 2021 18:35

Misschien wel meer, want die kost nu al 14.ooo€.
En dat vind ik niet zo erg.
Maar een gewone Tarmac met Ultegra of Force zal mee opschuiven en 10.000 € kosten.

pino
Forum-lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 24 nov 2021 19:13

Niet alleen de prijzen blijven stijgen, er zal ook minder korting worden gegeven dan vroeguh. Waarom zou je als verkoper? Er zitten wel veel fietsen in de pijpleiding. De fabrikanten schalen ook niet graag erg veel op. Ze zien nu al hoe afwijkende afmontages minder op prijs worden gesteld. Wil je het precies op jouw manier, sluit dan achteraan aan.
Niet zijken maar reiden !

hopjes
Forum-lid
Berichten: 772
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 24 nov 2021 19:32

Heb vanmiddag contact gehad met de lokale dealer(geen kleintje) m.b.t. tubeless banden. Hij krijgt deze week een flinke hoeveelheid binnen echter minder dan gewenst. De levertijd voor zijn volgende reeds bestelde order bedraagt 20-22 weken.

Ik ga (nog wat extra) hamsteren...

0475
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 24 nov 2021 21:05

Naast productie is de logistiek ook een bron. Teveel lege containers aan deze kant van de wereld en te weinig in Azië. Lege containers van hier naar daar brengen schijnt niemand aan te willen beginnen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 24 nov 2021 21:38

0475 schreef: 24 nov 2021 21:05 Lege containers van hier naar daar brengen schijnt niemand aan te willen beginnen.
We hebben nog wel wat stikstof en virusjes die we kwijt willen.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie