Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Verwachting voorraad 2022

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 21 mar 2022 10:14

Accijns verlagen voor de rijken? Je brengt het alsof het een vooropgezet plannetje is om de rijken te bevoordelen. Zijn dat diezelfde ‘rijken’ die al gesubsidieerd zijn met de EV? Die tanken toch helemaal niet?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 mar 2022 10:34

Het is gewoon een feit dat de rijken en meer van profiteren dan de armen. Het is dus wel een voorbeeld van geld dat eigenlijk op de verkeerde plaats terecht komt.
Met een EV zit dat anders. Dat is een subsidie voor het milieu en je kunt de minima wel 3000€ subsidie geven op een nieuwe auto maar die kopen er dan nog steeds geen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 mar 2022 10:46

Ach die accijnsverlaging zet ook echt geen zoden aan de dijk om wezenlijk iets aan de huidige situtatie te veranderen. Omdat ik weinig rijdt doen hogere benzineprijzen niet eens erg veel op het geheel. Klinkt leuk hier en daar wat besparen, maar daar liggen de echte problemen niet. Je moet in dit land gewoon tweeverdiener zijn met beide een 2xmodaal salaris. Het verschil in relatieve lasten tussen een een tweeverdieners is ook schrikbarend. Hoe dan ook fietsen vind ik geen goedkope hobby.

Wil je de woonlasten daadwerkelijk verlagen dan zal er gewoon werk gemaakt moeten worden van het verbeteren van al die woningen. Je kan ze nu wel energiesubsidie en korting geven, maar de investering om te verduurzamen kunnen die gezinnen alsnog niet maken. Ze komen hiermee nog steeds boven de kosten die ze al hadden. De praktijk is ook weerbarstiger, omdat het of om huurwoningen of ouder appartementen zal gaan.

Echt verduurzamen moet bij mij ook via de onze VVE en dat is gewoon traag, uitermate inefficient en heel lastig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen op de vergadering. Gelukkig gaat het hier de goede kant uit. Mits we een VVE lening kunnen krijgen binnenkort.
Laatst gewijzigd door thestudent op 21 mar 2022 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 mar 2022 10:58

wasbeer2006 schreef: 21 mar 2022 09:49 Een huis kopen van 5 ton is met een deel van de huidige financiële mafia nog geen 1000 euro netto per maand. Niets geleerd dus van 2007
Wij hebben heel even gekeken naar een andere woning, maar stond ook verbaasd te kijken naar de netto maandlasten. Ruim 2 ton hogere hypotheek deed slechts minimaal pijn in de maandbudgetten.
Alleen de markt is nu zo overspannen, ze zoeken het maar uit. Op maandag gebeld voor een huis wat vrijdag online was gekomen. Beide kijkdagen zaten al vol en er was een wachtlijst. Praat je over een huis van 7 ton...... En ik vertik het om met gezond verstand op te gaan bieden tegen idioten die all-in gaan.

Van mij mag de rente naar 4-5%, eens zien of iedereen het dan nog zo leuk vindt.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 mar 2022 11:21

wasbeer2006 schreef: 21 mar 2022 09:49 Als je amper rente betaald voor geld is het gratis (het gaat nu gelukkig weer iets omhoog). Dan is het systeem naar de vaantjes.
Dus als je een beetje salaris hebt is het veel te makkelijk te krijgen. Dat drijft momenteel overal de prijzen en dus de inflatie extreem op.
Het zal aan mij liggen, maar nog steeds wordt mijn bankrekening er lichter van als ik 5000 euro er van af haal. En als je een huis van 500.000 koopt met geleend geld, dan zul je iedere maand toch een flink bedrag terug moeten betalen. Als je zegt dat lenen "gratis" was dan is het voor mij een ander verhaal. Maar geld is niet gratis.

500.000 lenen voor een huis is dus veel meer dan 1000 euro netto. Alleen het terugbetalen is al 1400 per maand. Je kunt dan betogen dat het "sparen" is, maar je hebt geen idee hoeveel dat huis over 20 jaar waard is.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 mar 2022 11:26

Dat is de grap nu net; voor het huur-maandbedrag van een appartementje in de stad koop je nu ook een serieus rijtjeshuis (of meer). En doordat mensen van de overheid zich tot over de neus in de schulden mogen steken qua hypotheek is die markt helemaal verpest.
En dan komt de verhoogde OZB, reinigingslasten, energie die minimaal gaat verdubbelen, etc......
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 mar 2022 11:29

Het probleem is wel dat je om met die gekken mee te kunnen overbieden wel een aardig zakcentje moet hebben staan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 21 mar 2022 11:32

daniel1975 schreef: 21 mar 2022 10:58 Wij hebben heel even gekeken naar een andere woning, maar stond ook verbaasd te kijken naar de netto maandlasten. Ruim 2 ton hogere hypotheek deed slechts minimaal pijn in de maandbudgetten.
Alleen de markt is nu zo overspannen, ze zoeken het maar uit. Op maandag gebeld voor een huis wat vrijdag online was gekomen. Beide kijkdagen zaten al vol en er was een wachtlijst. Praat je over een huis van 7 ton...... En ik vertik het om met gezond verstand op te gaan bieden tegen idioten die all-in gaan.

Van mij mag de rente naar 4-5%, eens zien of iedereen het dan nog zo leuk vindt.
Herkenbaar, wij staan aan de vooravond van een verbouwing (uitbouw) maar werden door bijna iedereen voor gek versleten omdat we beter ons huis (gekocht begin 2014) met zoveel overwaarde zouden kunnen verkopen dat we zonder probleem naar een huis van rond de 8,5 ton konden kijken. Klinkt idd heel leuk, maar voor dat geld kopen we geen huis dat ook maar enigszins vergelijkbaar is met wat we nu hebben plus dat ook wij het vertikken om tot 8,5 ton neer te leggen over een zwaar overgewaardeerd huis.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 mar 2022 11:44

thestudent schreef: 21 mar 2022 11:29 Het probleem is wel dat je om met die gekken mee te kunnen overbieden wel een aardig zakcentje moet hebben staan.
Overwaarde op bestaande woning, deel hypotheek afgelost; hoefde letterlijk NUL euro uit eigen vermogen bij. Zelfs de belasting, makelaarskosten, etc kun je uit die overwaarde betalen. Voor mij met wat opgebouwd kapitaal natuurlijk erg lekker, maar als starter is het godsonmogelijk om daar tussen te komen.
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 mar 2022 11:46

Als je al een woning met overwaarde hebt niet nee....
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 mar 2022 12:00

Dat dus..... nu kunnen de "rijke kindjes" nog een huis kopen met de belastingvrij ton die ze kunnen krijgen van hun ouders, maar dat gaat er als het goed is over een jaar ook af. Collega van mij, 23, HBO, bovengemiddeld goed in haar werk, ruim bovengemiddeld salaris voor haar leeftijd kan gewoon niks nu.
Heel benieuwd wanneer deze idiote huizenbubbel barst.
Less is bore

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 21 mar 2022 12:44

De jongere generaties zullen samen moeten wonen en allebei een dubbele baan er na op moeten houden willen ze hier een huisje kunnen kopen of huren.
Het serieuze alternatief is dat zij massaal naar het buitenland uit gaan wijken om daar een toekomst op te bouwen zonder er 2 banen op na te moeten houden voor een minimaal bestaan.
Er zijn nu al regio's in de EU die hier op inspelen en talent wel een woning met toekomst kunnen bieden en die regio's gaan steeds actiever werven.
Dat voorspelde ik ergens in 2005 al dat dat zou gaan gebeuren, en ook in 2005, dat we in 2025 weer mensen gaan krijgen die in hutten in de bossen moeten wonen.

Brainport begint een soort Sillicon Valley te worden waar er geen betaalbare woningen meer beschikbaar zijn.
Dus die buzz die daar gecreëerd is moet je zeker niet als voorbeeld nemen voor de rest van Nederland.

Het vertrek van vooral hoog opgeleiden zal hier een flink gat achterlaten en zal onder andere het sociale stelsel in laten storten.
Ik denk dat er over 10 jaar niet genoeg geld is voor bijvoorbeeld de AOW of de gezondheidszorg.

En dat allemaal dankzij en door bestuurders en hun lobbyclubs die uit zijn op snel geld en niet investeren voor de lange termijn (7 generaties model).
Zowel de coronacrisis als de Ruslandcrisis doet nog geen enkele bestuurder inzien dat het huidige systeem gesaneerd moet worden.

Anyways, wat heeft dit met voorraden te maken.
Volgens mij is dat veel te goedkope geld er tevens de reden van dat we steeds meer magazijnen in het landschap krijgen. Geld is immers zo goedkoop dat voorraad houden in eens weer wel in de excel past. Het is pure speculatie maar zodra het geld weer duurder wordt dan zou het mij niet verbazen als er ineens een heleboel van deze lelijke dozen leeg komen te staan.
Dat we hier meer zelf moeten maken lijkt iedereen alweer vergeten te zijn.

Plaats reactie