Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schoonmaken na een nat-wegdek-rit

svdveen
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 26 mar 2008 12:20

svdveen 21 nov 2021 23:49

Hallo allemaal.
Ik ben een mooi-weer-fietser maar heb mezelf voorgenomen om in het najaar en de winter vaker naar buiten te gaan in plaats van op Zwift te fietsen.
Sinds mei rijd ik op m'n nieuwe fiets en ik vind het wel enorm zonde van m'n fiets om ermee buiten te rijden in die natte omstandigheden. Het liefst hang ik 'm ongebruikt op in de woonkamer, maar dan rijd ik er zelf niet op en heb ik ruzie met m'n vrouw...
Maar goed, mijn vraag is hoe ik het beste m'n fiets kan schoonmaken als ik weer thuis ben? En moet dat echt in je bezwete kloffie terwijl je het koud krijgt?
Wat zijn jullie tips en tricks in deze?
Dank jullie wel alvast.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 22 nov 2021 07:02

Ligt eraan hoe jouw situatie is wat mogelijk is. Zelf spuit ik de fiets af met lauw water, neem een sopje met auto shampoo, sop de fiets in en spuit hem vervolgens af. Ga zelf douchen en laat de fiets uitdruppelen. Na het douchen gaat de fiets de garage in en wordt deze met een doek droog gemaakt en evt. Ketting “ behandeld”.
Zorg er wel voor dat de ruimte waar de fiets wordt gestald verwarmd is, anders krijg je op veel plaatsen oxidatie. Dus niet in een schuurtje zetten wat niet verwarmd is.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 nov 2021 07:39

Nee,.... je hoeft niet in je fiets kloffie je fietsen te poetsen. Het hoeft ook niet direct. Zoiets kan makkelijk een uur wachten, twee uur ook. En als je geen zin hebt, is een dag later ook goed. Een uitzondering,.... na een ijzel rit, spoel je wel liefst zo snel mogelijk je fiets schoon.

En je fiets schoobhouden is vooral iets voor het oog. Voor de levensloop van de de draaiende onderdelen, is het beter om wel te poetsen. Schurend zand in de ketting is slecht voor de slijtage, modder op je frame is alleen lelijk voor de aanschouwer, maar kan uiteraard geen kwaad. Zo lang de ketting maar weer schoon is, voor je aan je volgende rit begint, dan is het schoonmaak-technisch goed zat.

Ik vind een net gepoetst fiets echter ook mooier en ik poets de fiets na een vieze rit meestal nog dezelfde dag. Soms ben ik lui en dan pas de volgende dag.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 nov 2021 07:47

Er is nu nog niet zoveel aan de hand. Pas als er echt veel pekel ligt moet je wel. Sommige mensen kunnen ook te veel poetsen. Het is maar een fiets. Ketting even afnemen en dan kan je best om de twee keer of meer poetsen. Alleen vieze fietsen hang je natuurlijk niet in de woonkamer.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 22 nov 2021 07:51

Ik spoel na een nat-wegdek-rit mijn fiets af met een tuinslang die standaard aangesloten staat. 1 minuut werk, Daarna veeg ik de ketting schoon en vet m een beetje opnieuw, 2 minuut en dan droog ik m nog even, 2 min. Dus 5 minuten werk. Ik doe dat altijd voor het douchen, hoef ik ook niet bang te zijn dat ikzelf vies wordt. En als ik wacht tot erna blijft het bij mij altijd langer staan, Mijn ervaring is ook hoe eerder je het doet, hoe makkelijk je de rotzooi eraf spoelt, dus hoe minder werk.

Zullen we ruilen van vrouw :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2335
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 nov 2021 09:38

Ik spuit mijn fiets altijd gelijk even af na een natte rit. Alles is dan nog nat en spoelt er zo af. Ik heb een compressor waarmee ik slecht bereikbare plaatsen droogblaas. Ik zet mijn fiets dan in de WD-40, zodat na een volgende natte rit het vuil er weer makkelijk afspoelt.

Verder is een poetsbeurtje in feite alleen maar cosmetisch. Als je veel in slechte omstandigheden rijdt, moet je meer aandacht besteden aan je aandrijving en plekken waar water met zand gemakkelijk in kan lopen (naven, zadelpen, headset, etc). Mijn zadel kraakt na een 10-tal of zo natte ritten ook altijd een beetje, idem mijn snelspanners. Dat is wellicht een beetje fietsspecifiek. Ik heb er altijd wel weer lol in om mijn racer dan weer eens een goede schoonmaakbeurt te geven.

Zodra er pekel ligt, ga ik 100% over naar de Kickr.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 nov 2021 10:35

Idd meteen afspuiten na een natte rit, dan gaat het vuil het snelst ervanaf.
Tevens met gebruik van autoborstel.
Laten drogen terwijl je een douche neemt, daarna ketting, cassette en tandbladen droogmaken.
Evt opnieuw waxen met Squirt Lube.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 nov 2021 16:25

Na het wassen laat ik de fiets van 5-10cm hoogte stuiteren dan vallen de druppels er af,of even op het achterwiel stuiteren daarna ketting droogmaken en klaar is kees.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 nov 2021 17:52

Eerst koffie maken. Daarna gelijk de fiets schoonmaken: tuinslang, water, emmer, zeep, vaatdoek, afwasborstel.
Daarna douchen. Ketting droogt vanzelf (meestal). Daarna weer koffie. Daarna de ketting nog droger maken. Ketting druppelen. Rijklaar voor de volgende rit

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 22 nov 2021 19:56

Nee_Nee schreef: 22 nov 2021 17:52 Eerst koffie maken.
Eerst een warme chocomelk.
😋

hayes

hayes 23 nov 2021 09:00

Wordt er echt na elke natte rit gepoetst??
Ik zorg voor de aandrijflijn, maar de rest is nutteloos werk. Met veel woonwerk (wel vanaf deze week dus niet meer :roll: ) is hij de dag nadien gewoon weer vuil.

Daarom ook wel specifiek een winterfiets gekocht met Tiagra. Dan is stukken vervangen minder kostelijk.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 23 nov 2021 10:15

... en dan heeft kostelijk in NL een andere betekenis dan in BE :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Plaats reactie