Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Warme handschoenen

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3365
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 12 dec 2022 10:26

Mijn 2 oplossingen:

- zomerschoenen met 2 paar sokken en heatpads in de schoen (bij droog weer/ondergrond) of
- zomerschoenen met 2 paar sokken en Spatz overschoenen bij nat weer/natte ondergrond

Werkt tot -5°, en bij lagere temp blijf ik wel binnen.
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 12 dec 2022 12:57

Ik vind het knap als je dikke sokken, of 2 paar aan kunt in je schoenen. Daar zijn mijn schoenen echt te krap voor. Schoenen die daar wel geschikt voor zijn, die zitten dan in de zomer te los.
Qua handschoenen, ik heb een stel sealskins en dat werkt voor mij. Als het echt koud is inderdaad met een stel dunne merino liners. En wat ook helpt bij mij, is een merino balaclava. De meeste warmte verlies je namelijk via het hoofd en als die warm blijft, dan is de doorbloeding van de rest van het lichaam ook beter.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2130
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 12 dec 2022 13:46

Vanalles en nog wat geprobeerd, Pearl Izumi, GripGrab, Shimano, North Face. Zaterdag paar Roeckl Rocca GTX handschoenen gekocht.
Eindelijk "warme" vingers. Handschoenen geven net genoeg warmte om geen bevroren vingers te krijgen.
Dogma F

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 dec 2022 13:53

Ik heb super goede overschoenen van Gore. Helaas worden deze niet meer gemaakt.
Zelfs afgelopen weekend na 4u nog geen koude voeten.

https://www.futurumshop.nl/gore-wear-ro ... isex.phtml

i-mac

i-mac 12 dec 2022 16:27

scottwilko schreef: 12 dec 2022 12:57 Ik vind het knap als je dikke sokken, of 2 paar aan kunt in je schoenen. Daar zijn mijn schoenen echt te krap voor. Schoenen die daar wel geschikt voor zijn, die zitten dan in de zomer te los.
Qua handschoenen, ik heb een stel sealskins en dat werkt voor mij. Als het echt koud is inderdaad met een stel dunne merino liners. En wat ook helpt bij mij, is een merino balaclava. De meeste warmte verlies je namelijk via het hoofd en als die warm blijft, dan is de doorbloeding van de rest van het lichaam ook beter.
Ik heb vorig jaar Northwave Magma XC winterschoenen gekocht. Ik heb die bewust 2 maten te groot gekocht. Ik heb ook sokken in alpaca wol gekocht en Spatz Gravlr overschoenen. Alles samen een pittige investering, maar sindsdien geen koude voeten meer. Vandaag ± 2u30 gefietst in de vrieskou, en bij thuiskomst nog steeds warme voeten. Aangezien ik tijdens de winter toch veel blijf fietsen, is die dure investering zijn geld meer dan waard.

Ook mijn handschoenen heb ik iets te ruim gekocht. Maar ook hier weer met succes. Geen koude handen meer.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8515
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 dec 2022 16:37

Rolandos schreef: 12 dec 2022 10:25 Ik gebruik die Voetwarmers 30 stuks van Decathlon, die plak je op je sokken. Ook erg fijn, normale MTB schoenen, dikke wintersokken + die voetwarmers en dikke overschoenen. Dat lost mijn koude voeten wel op. Wil ook nog wel eens investeren in winterschoenen, want die zijn ook waterdicht etc.
Ik heb Sidi winter schoenen maar zijn niet waterdicht,wedzes voetwarmars zijn ideaal in deze vries periode.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

leon1
Forum-lid
Berichten: 2964
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 12 dec 2022 16:41

Ik heb een paar softshell handschoenen van Pearl Izumi. Die komen maar een paar keer per jaar uit de lade. Alleen als het onder nul is. Anders veel te warm. Ik heb ze al jaren. Geen idee of ze nog te kopen zijn. Voor de voeten willen sokken en Northwave winterschoenen. Dan moet ik echt langer dan twee uur buiten zijn om koude voeten te krijgen.
Ride bikes, not tanks!

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 12 dec 2022 21:07

Als koude handen echt een probleem blijven, dan kan je ook 'bar mitts' overwegen. Je kan dan niet meer (in de mitts) van positie wisselen, maar van vrienden uit het buitenland -die in koudere omstandigheden rijden dan we hier doorgaans krijgen- hoor ik dat dat echt dé oplossing is.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 13 dec 2022 14:10

Krijg de Sealskinz wanten vandaag aan en zal ze waarschijnlijk donderdag testen. Vandaag nog even op de Tacx :)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 13 dec 2022 14:11

Ik heb de Giro Sector mtb schoenen en daar heb ik een paar Bertschat verwarmde zooltjes in, icm overschoenen heb ik nu warme voeten.
Heb de Northwave Artic en de Magma XC winterschoenen maar die zijn beide niet toereikend, de Magma XC gebruik ik alleen in het najaar tot 5gr met overschoenen.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 16 dec 2022 10:46

serbak schreef: 13 dec 2022 14:10 Krijg de Sealskinz wanten vandaag aan en zal ze waarschijnlijk donderdag testen. Vandaag nog even op de Tacx :)
Gisteren tweeëneenhalf uur gefietst en bevalt erg goed. Alles is redelijk bedienbaar en wanten zijn voelbaar warmer dan handschoenen. Bij zonsondergang werden m'n vingers wel wat koud maar ik was dan ook rustig aan het peddelen en temperatuur daalde flink. Ze hadden wel een maatje groter gekund want het gaat nu net bij mijn duim. Deze drukt licht tegen de voering en m'n duim voelde dan ook soms even wat koud. Dus ben je ook een koukleum dan zou ik de Sealskinz waterproof extreme cold insulated fusion control zeker aanraden! Wel een maatje grotere bestellen. Ik had het al veel eerder moeten doen iig :)

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 16 dec 2022 11:42

Eergisteren - 9,8 graden. Gripgrab lobster handschoenen aan en geen moment koude handen gehad (ca 45 minuten fiets tijd).
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie