Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Overschoenen blijven achter trappers haken bij het uitklikken

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 18 nov 2021 19:21

Loop (fiets) tegen een bizar probleem aan. Ik had laatst nieuwe overschoenen gekocht, Freeze van BBB. Op zich aardige overschoenen, ware het niet dat die dingen bij het uit de pedalen klikken achter de trapper bleven hangen ter hoogte van het schoenplaatje. Doodeng! Heb mezelf zelfs een keer moeten laten vallen omdat ik gewoon niet meer van de pedalen kwam met mijn voeten.

Dacht dat het probleem zich wellicht alleen met dat model van BBB te maken had. Heb nl. overschoenen van Decathlon gehad waarmee ik nooit een probleem heb gehad. Ook met de toecovers van Rapha en Pearl Izumi heb ik nooit problemen gehad. Had ze daarom geruild voor de Pioggia 3 van Castelli. Helaas. Ook die blijven achter de pedalen hangen bij het uitklikken. Weliswaar veel minder vaak, genoeg echter om ze als een haas weer terug te brengen. Jammer, want de Pioggia 3 is wel een heerlijke overschoen!

Iemand ervaring met dit fenomeen? Zou het aan de pedalen kunnen liggen (Shimano 105) ? Versleten schoenplaatjes? Misschien een kleinere maat overschoenen zodat het onder de schoen wat strakker aansluit?

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 18 nov 2021 19:38

Ik herken het niet , ik heb oversokken van De Feet en overschoenen van Castelli . Bijde zitten wel strak om de schoen . Aan het einde van je post staat dat ze misschien te groot zijn , dat kan het probleem wel eens zijn .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 nov 2021 19:46

Dat gebeurt soms met sommige overschoenen.

Eén van de vele redenen om te investeren in winterschoenen. De mijne gaan nu het 10e jaar in en zijn nog altijd goed.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 18 nov 2021 19:49

Jac schreef: 18 nov 2021 19:38 Ik herken het niet , ik heb oversokken van De Feet en overschoenen van Castelli . Bijde zitten wel strak om de schoen . Aan het einde van je post staat dat ze misschien te groot zijn , dat kan het probleem wel eens zijn .
Ze zijn op zich niet te groot heb ik het idee. Ik heb maat 43,5 (Shimano S-Phyre) en heb maat L van Castelli Pioggia. Dat zou de juiste maat moeten zijn volgens Castelli voor maat 43-44. Of zou zelfs de schoenmaat bij Castelli niet overeenkomen met hun maten…..

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 18 nov 2021 19:50

havana schreef: 18 nov 2021 19:46 Dat gebeurt soms met sommige overschoenen.

Eén van de vele redenen om te investeren in winterschoenen. De mijne gaan nu het 10e jaar in en zijn nog altijd goed.
Tip voor een goede winterschoen?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 nov 2021 19:51

Nog nooit last van gehad en heb er al veel versleten, van BBB tot Castelli en GribGrab.
De overschoenen moeten erg strak zitten en je moet moeite doen om ze aan te krijgen, misschien is dat het probleem.

hayes

hayes 18 nov 2021 19:55

Ik herken het ook niet. Heb BBB's gehad en nu GribGrab en nog nooit dit euvel meegemaakt.
Kan je ze onderaan ook vastmaken met velcro? Is dit goed dicht of hangt er een stuk los die blijft haken?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 nov 2021 19:56

Ik heb de winterschoenen van Northwave, de Celsius Arctic en de Magma XC rock.
Dat zijn beide mtb schoenen.
De Celsius R Arctic GTX Race is de raceversie.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 18 nov 2021 20:01

scottpch schreef: 18 nov 2021 19:51 Nog nooit last van gehad en heb er al veel versleten, van BBB tot Castelli en GribGrab.
De overschoenen moeten erg strak zitten en je moet moeite doen om ze aan te krijgen, misschien is dat het probleem.
Weird. Misschien dat de Shimano S-Phyre schoen een schoen is die klein uitvalt t.o.v de maten die overschoenproducenten opgeven? Heb toch echt van zowel de BBB als Castelli de maat gepakt die zij opgeven voor mijn maat (43,5)

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 18 nov 2021 20:06

hayes schreef: 18 nov 2021 19:55 Ik herken het ook niet. Heb BBB's gehad en nu GribGrab en nog nooit dit euvel meegemaakt.
Kan je ze onderaan ook vastmaken met velcro? Is dit goed dicht of hangt er een stuk los die blijft haken?
De Pioggia 3 ze sluiten helemaal af. Er is slechts een gaatje voor de schoenplaatjes en hakken. De BBB had wel een sluitstrip.
Probleem is de ver reikende punt aan de onderkant of de zijdes langs de plaatjes. Het is daar ergens waar de pedaal achter blijft hangen.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 18 nov 2021 21:23

Door de antwoorden hier en het feit dat overschoenen sinds jaar en dag verkocht worden en ik nooit in een review heb gelezen dat wat ik heb een probleem kan zijn, begin ik toch het vermoeden te krijgen dat er iets in mijn set-up is wat afwijkend is.

Op zich heb ik standaard schoenen, standaard Shimano SPD-SL plaatjes en klik ik ook niet als een volkomen idioot uit. Wat afwijkend is zijn de stand van de plaatjes. Die zijn door een fysio zo ver mogelijk naar buiten gezet om een zwiep beweging uit mijn been te krijgen tijdens het fietsen. Het gevolg hiervan is dat een punt van het plaatje onder mijn schoen uitsteekt. Dit is dermate afwijkend dat daar wellicht de oorzaak gevonden kan worden. Ga daar de komende dagen mee aan de gang.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 nov 2021 21:32

JazzHands schreef: 18 nov 2021 19:50
havana schreef: 18 nov 2021 19:46 Dat gebeurt soms met sommige overschoenen.

Eén van de vele redenen om te investeren in winterschoenen. De mijne gaan nu het 10e jaar in en zijn nog altijd goed.
Tip voor een goede winterschoen?
Ieder merk heeft wel een goede, ik gebruik Northwave om de simpele reden dat ze me goed zitten.

Plaats reactie