Pagina 2 van 3

Re: Geometrie hulp

Geplaatst: 21 nov 2021 10:55
door gene
Dit frame wijkt erg veel af van je ideale maten. Reach verschilt ong 2 cm, het stuur van een gravel heeft meestal ook nog een kleinere reach. De stack is eveneens te hoog en dit is nog moeilijker aan te passen. Kijk je niet beter uit voor een andere fiets?
Heb je ook al eens gekeken naar de levertijden van deze backroad?

Re: Geometrie hulp

Geplaatst: 21 nov 2021 11:07
door raven14
Je bikefit voor een racefiets kan een vertrekpunt zijn voor de juiste geo van een toekomstige gravelfiets, maar doorgaans zit je anders op zo'n fiets, wat hoger en korter. Nu is dit niet voor iedereen zo, dus het is moeilijk advies geven. Als je echt even aggressief op je gravelfiets wil zitten zal je naar een ander frame moeten uitkijken.

Re: Geometrie hulp

Geplaatst: 21 nov 2021 11:59
door korneeldebruyn
Bedankt voor de reacties. Ik ben er me van bewust dat je op een gravelfiets minder sportief zit en dat vind ik ook helemaal oké. Ik wou gewoon via hier eens horen welke framemaat ik dan best neem. Ik neem aan een 53?

Stack is dan 567,5 en die van mijn huidige fiets is 548, maar dat is ook een racefiets. Ik neem aan dat een grotere stack er voor zorgt dat je ook gewoon minder sportief zit? De reach van de rose is bedraagt 368,5 in maat 53. Die van mijn huidige racefiets is 383. Maar in principe kan ik toch een iets langere stuurpen steken? Bv 1 cm langer, dan is het verschil 378,5 vs. 383?

Re: Geometrie hulp

Geplaatst: 21 nov 2021 13:21
door raven14
Ik zou voor de 53 gaan, alles laten zoals het is, en er een paar uur mee op gravel gaan rijden. En dan zien of je inderdaad nog een langere stuurpen nodig hebt.

Ik zit zelf quasi identiek op gravelfiets als op racefiets, maar bij mij is het gebruik eerder Road+ .

Re: Geometrie hulp

Geplaatst: 21 nov 2021 13:22
door korneeldebruyn
raven14 schreef: 21 nov 2021 13:21 Ik zou voor de 53 gaan, alles laten zoals het is, en er een paar uur mee op gravel gaan rijden. En dan zien of je inderdaad nog een langere stuurpen nodig hebt.
Bedankt! Dat ben ik inderdaad van plan :winkthumb:

Re: Geometrie hulp

Geplaatst: 21 nov 2021 16:40
door TL@
Ik verkies (bijna) hetzelfde te zitten op de gravelfiets als op de racefiets.

Op mijn huidige fiets zit ik nu exact even lang (reach) en 0.5 cm hoger en dat bevalt prima. Snel op de weg, snel in het veld/gravel. Alleen als het erg steil naar beneden gaat, is het wat lastiger (maar ook nog te doen)

Re: Geometrie hulp

Geplaatst: 21 nov 2021 20:06
door gene
Mijn gravel heeft dezelfde stack en reach als mijn racefiets maar door de 1 cm kortere stuurpen en de kleinere reach van het stuur geeft dit toch een behoorlijk andere houding Ik heb de gravel nog niet zo lang en wacht nog even om aanpassingen te doen.

Re: Geometrie hulp

Geplaatst: 23 dec 2021 13:27
door Snuf
Naar aanleiding van de originele posting, hierbij het resultaat 🤩 maat XS past prima uiteindelijk.

Afbeelding

M’n vriendin is erg in haar nopjes!

Re: Geometrie hulp

Geplaatst: 23 dec 2021 13:56
door chris80
Mooi!!

Re: Geometrie hulp

Geplaatst: 23 dec 2021 14:05
door Lcsmet
Ziet er goed uit.

Re: Geometrie hulp

Geplaatst: 26 mar 2022 20:13
door LethalP
Ik kaap graag even dit topic.

Interesse in een Cervelo Aspero, maar niet zo bekend met de gravelstandaarden.
Ik begreep dat gravelbikes vaak een wat langere reach hebben, maar ik zie vanalles voorbij komen.

Even de stack en reach van mijn huidige fietsen:
Wilier Zero SLR:
Stack 591
Reach 402

Specials Tarmac SL4:
Stack 612
Reach 408

Canyon Inflite AL:
Stack 609
Reach 402

Voor de Aspero in maat 58:
Stack 605
Reach 406

En in 61:
Stack 630
Reach 415


Doorgaans heb ik met mijn 1,96 de grootste framemaat die er tussenzit, een 58 klinkt gevoelsmatig erg klein, maar obv bovenstaande lijkt het mij wel te kloppen.
Hoe denken jullie erover? Of zie ik voor een gravelbike iets over het hoofd?

Re: Geometrie hulp

Geplaatst: 27 mar 2022 11:26
door nijkie
Je lijkt sowieso wel redelijk kort te zitten.Rij je met 12-13cm stuurpen?
Neem de maten van de fiets waar jij het lekkerst op zit over.