Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vermogen vetverbranding training

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 09 nov 2021 19:22

Enige tijd terug heb ik een test gedaan met resultaat van 175w op punt van maximale vetverbranding.

Hoe verhoog je deze waarde het effectiefste?

Onder deze waarde blijven trainen?
Zoveel mogelijk op deze waarde blijven trainen?
Of net er overheen?

Kan hier erg weinig over vinden op het net..

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 09 nov 2021 21:51

Wat is precies het doel dat je hebt?

Maximale vetverbranding zit vaak zo ongeveer op de grens D2/D3. Een nadeel van die intensiteit is dat het erg vermoeiend is en dus lastig is om uren achter elkaar te doen of meerdere dagen achter elkaar.

Als je doel is om zo hard mogelijk te rijden zonder daarbij teveel suikers te gebruiken, en dus je lange duursnelheid/vermogen te verhogen, dan is het zinniger om lager in vermogen te trainen, omdat je dit veel langer vol kunt houden en vaker kunt trainen.

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 09 nov 2021 22:18

Mijn ftp is 315w, dus dan is het bij mij eerder d1 of zone 2.

Doel is om langere afstanden op een redelijke snelheid te kunnen rijden.
En ook om vanuit een hogere basis conditie de verdere vermogens te kunnen verhogen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 nov 2021 22:33

Deze winter veel lange tochten rijden. Meerdere malen langer dan 5u. Gewoon alleen of met een maat naast elkaar. Groepen zijn veel te energie efficient. Houdt t gewoon D1/D2 laag. Wel eten mee, maar niet per se zoetigheid. Gewoon een broodje. Water met alleen zouten in de bidon en peddelen maar.

Tegen het begin van volgend seizoen sweet spot efforts. Echt er is geen excuus voor meer volume als het aankomt om efficienter omgaan met energie. Af en toe je explosiviteit blijven prikkelen natuurlijk, dus een klimmetje oprammen kan best. De grap is dat je uiteindelijk merkt dat je steeds harder rijdt in D1...
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 nov 2021 22:47

Rvt schreef: 09 nov 2021 19:22 Enige tijd terug heb ik een test gedaan met resultaat van 175w op punt van maximale vetverbranding.

Hoe verhoog je deze waarde het effectiefste?

Onder deze waarde blijven trainen?
Zoveel mogelijk op deze waarde blijven trainen?
Of net er overheen?

Kan hier erg weinig over vinden op het net..
Maximale vetverbranding meet je toch bij hartslag.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 09 nov 2021 23:41

Dit artikel geeft een alternatieve kijk op het aloude principe van slow distance om vetverbranding te stimuleren:
https://happyhealthy.nl/hartslag-vetverbrandingszone/

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 09 nov 2021 23:47

Maximale vetverbranding (aerobe drempel) kun je alleen meten doormiddel van een ademanalyse en of lactaat meting.
Maar er zijn meer manieren om de aerobe drempel te verhogen dan alleen maar lang in het zadel te zitten. De focus zal wel meer moeten liggen om onder de aerobe drempel te trainen. Maar doe daarnaast ook je intervallen boven je ftp (anaerobe drempel). Anders gaat je anaerobe vermogen te veel achteruit dit duurt aanzienlijk langer om dit weer op niveau te krijgen.
Maar het hangt natuurlijk ook af hoeveel tijd je per week kunt en wil trainen.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 10 nov 2021 00:03

patrickvb schreef: 09 nov 2021 23:41 Dit artikel geeft een alternatieve kijk op het aloude principe van slow distance om vetverbranding te stimuleren:
https://happyhealthy.nl/hartslag-vetverbrandingszone/
In principe klopt het wat ze zeggen. Maar het is bij hun gericht om kilo's kwijt te raken. Hier spreken we over het trainen van de energie systemen en dan gaat hun verhaal niet op.

Om het allemaal een beetje te begrijpen zou ik aanraden om je te verdiepen in de modellen van inscyd.

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 10 nov 2021 08:12

Het was inderdaad een test met ademgasanalyse.

Ik train voorlopig binnen via zwift omdat ik in het gips zit met mijn arm.

Een training van 5 uur zit er voorlopig niet in, eerder 2,5 max ( binnen houd ik het minder lang vol)
Vo2 max training doe ik altijd 1 x per week.

Doel is trouwens amstel gold 240km. (Vorige editie 200km gedaan)

Afvallen is niet het doel voor de duidelijkheid.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 nov 2021 12:55

Rvt schreef: 09 nov 2021 22:18 Mijn ftp is 315w, dus dan is het bij mij eerder d1 of zone 2.

Doel is om langere afstanden op een redelijke snelheid te kunnen rijden.
En ook om vanuit een hogere basis conditie de verdere vermogens te kunnen verhogen.
Handig om ook je gewicht erbij te zetten en de vermogen en hartslagzones die je bij de test hebt gekregen.
De waarde van 175 watt staat aan welke inspanning volgens de test.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 nov 2021 13:16

Vetverbranden kan je trainen met fietsen, maar train het vooral naast de fiets, die tijd is namelijk veel langer dan op de fiets.

En als je het naast de fiets traint hoef je er op de fiets veel minder tijd aan te besteden wat je trainings effectiviteit weer vergroot.

Ik eet bv maar 8 uur per dag van 12u tot 20u. Zo train je de vetverbranding al.
's morgens alleen zwarte koffie tot 12u.

Als ik in het weekend in de ochtend op de fiets stap eet ik wel en ook bij late zomeravond ritten eet ik nog na 20u.

Intermittent fastening heet het. Is bij mij ook het enige wat werkt op mijn gewicht op pijl te houden. Nu ben ik met 82 kilo en 185 niet veel te zwaar op dit moment. Maar voor mijn gevoel hoef ik er nu niets voor te doen.

Let op! Het is niet voor iedereen geschikt, zeker voor vrouwen niet.

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 10 nov 2021 13:26

Mijn gewicht is prima 190cm bij 83kg.
Ik zou alleen graag het vermogen op omslagpunt vetverbranding verhogen.
Het gegeven van 175 w op max vverbranding wil ik daar graag voor gebruiken.

Aangezien ik nu in het gips zit en niet kan schakelen train ik nu op zwift in erg. mode.

Ik weet alleen niet echt goed op welke wattage ik hem het beste kan vastzetten voor een goede duurtraining..

Plaats reactie