Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Banden racefiets in de winter

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 08 nov 2021 14:58

Vandaag geprobeerd 30 mm challenge strada bianche op de wielen te krijgen. Om in de winter mee te rijden. Had de reviews al gelezen en dacht dat valt wel mee. Niet dus. Zelfs één kant om de velg krijgen was al problematisch, laat staan een binnenband er in krijgen en dan de band er helemaal op krijgen. Die gaan dus terug.

Zijn er alternatieven voor deze band? Ik wil met 30 mm rijden, in principe alleen op de weg. Maar als het kan en ook een schelpenpad of redelijke hard zandpad kunnen rijden.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 nov 2021 15:12

hayes schreef: 06 nov 2021 15:20
53x11 schreef: 03 nov 2021 13:21 Deze vraag komt vrijwel elk jaar terug, en elk jaar geef ik hetzelfde antwoord: kies vooral iets dat niet te snel lek gaat. Door nattigheid en vuil (steentjes) is de kans op lek rijden een stuk groter, en kou+regen+bandje verwisselen = niet fijn.

(FWIW: op mijn kommjoeter zitten nu Schwalbe marathons. Die gaan al glijden als er 3 druppels regen gevallen zijn en ik de bocht met meer dan 10 km/u neem. Die zou ik dus, ondanks prima lekbestendigheid, NIET nemen)
De vorige eigenaar van m'n winterfiets had er schwalbe maratahon plus op gelegd. Die wegen al 500+ gram per band en rijden echt niet fijn. Ik heb ze er na één ritje afgehaald en Rubino Pro Endurance op gelegd. Scheelde meteen zowat een halve kilo, al zou het maar 250-300 gram mogen zijn (als ik opgegeven gewicht geloof).
Gewicht interesseert me niets op de kommjoeter, maar ik was onaangenaam verrast door het totale gebrek aan grip. Ben benieuwd of anderen ook die ervaring hebben.
Ze zijn wel mega slijtvast. De voorband zit er nu 8k op; als je zou zeggen dat ik er een factor 10 minder op had gereden, dan zou je het ook geloven.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 08 nov 2021 16:00

Ik ben al jaren fan van continental.
En momenteel rij ik met Continental GatorSkin in 32mm.
Super tevreden van.
Heb vroeger ook nog eens tubeless gereden, maar had er geen voordelen mee.
De latex spoot gewoon uit de gereden gaten en de banden waren dan ook nog eens zeer duur en moeilijk te leggen. (schwalbe en hutchinson)

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 08 nov 2021 21:50

asmeets schreef: 08 nov 2021 14:58 Vandaag geprobeerd 30 mm challenge strada bianche op de wielen te krijgen. Om in de winter mee te rijden. Had de reviews al gelezen en dacht dat valt wel mee. Niet dus. Zelfs één kant om de velg krijgen was al problematisch, laat staan een binnenband er in krijgen en dan de band er helemaal op krijgen. Die gaan dus terug.

Zijn er alternatieven voor deze band? Ik wil met 30 mm rijden, in principe alleen op de weg. Maar als het kan en ook een schelpenpad of redelijke hard zandpad kunnen rijden.
Dat had ik net ook met die banden. Ik heb ze er wel helemaal op gekregen maar het is echt geen doen.
Zit dan zo ontzettend strak dat het velglint steeds verschuifd.
Ik heb ze er af gehaald en ga ze ook retour sturen, hoop dat dat gaat.

Ik heb nu de schwalbe pro one tle 30 mm besteld.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 08 nov 2021 21:58

Challenge heeft om deze reden ook zn merknaam gekozen.
Om de ene velg gaan ze makkelijker dan de andere en het is vaker een uitdaging dan een gemakkelijke, het is wel enkel met de eerste montage.

Ik heb nu zelf de panaracer gravelking 26mm die zijn er ook vast in andere maten. Het is een stuggere band;door de iets dikkere wang; die wel makkelijker te monteren is. Rij eigenschappen waren dik in orde na de laatste ritten.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 09 nov 2021 07:33

De Panaracer gravelking heb ik bekeken. Het profiel heeft inderdaad veel weg van de Challenge strada bianche band, Die is alleen niet in 30 mm te krijgen. Of 32 mm gaat passen weet ik niet. Ik wil eerst kijken hoe een 30 mm band valt.

De Schwalbe pro one tle is tubeless en ik merk dat ik nog te veel twijfel of ik wel tubeless wil rijden. Ik lees nog te veel gemengde berichten om het uit te proberen.

Bedankt voor de tips.

Heb nu Schwalbe Pro one addix race evo super race v-guard race besteld in 30 millimeter. Lijkt me minder geschikt voor een schelpenpad, maar we gaan het zien. Als ik dan nog ruimte over heb weet ik dat ik 32 mm gravelkings er op kan leggen.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 09 nov 2021 08:11

Ik heb ook nog de vittoria corsa control TLR 30 mm besteld. Ik denk dat die beter geschikt zijn voor offroad (gravelpaden etc) als de schwalbe one tlr 30 mm.
Kan iemand dat bevestigen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 nov 2021 08:45

Mwah ze hebben nu eenmaal nog wel een dun soepel 320 tpi wand. Die kan nu eenmaal nog wel kapot. Ik vond het toen ik nog wedstrijden reed verreweg de beste band in de regen, tractie bocht uit etc. ( lagere druk, latex binnenband ). Maar ik vond de lekbestendigheid nog tegenvallen. De centrale lopvlak banen pakken nu eenmaal kleine dingetjes op. Gevoelig voor insnijdingen.

De rubino pros G2.0 tubeless 30mm zijn vele malen duurzamer en sterker. Ik rijd nu op twee fietsen met rubino pros 1x met tubeless de andere gewoon in 25mm met binnenbanden. Beiden zijn niet lek te krijgen, ook niet over gravelpaden. Maar dat is ook een heel ander soort band en je betaalt een beetje met de extra rolweerstand. Ze zijn wel duurzaam.

Gek genoeg blijft het imago van alles waar Rubino opstaat slecht. Terwijl ook de oude rubino pro echt een fijne prijs/kwaliteit band was. Alleen toen was de gewone Rubino zo'n 9 euro stugge draadband. Ook de oude Roubaix was zeker lekbestendiger al kan dat ook alleen herinnering zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 09 nov 2021 08:56

thestudent schreef: 09 nov 2021 08:45 ....
Gek genoeg blijft het imago van alles waar Rubino opstaat slecht. Terwijl ook de oude rubino pro echt een fijne prijs/kwaliteit band was. Alleen toen was de gewone Rubino zo'n 9 euro stugge draadband. Ook de oude Roubaix was zeker lekbestendiger al kan dat ook alleen herinnering zijn.
ook mijn ervaring, ik vind de corsa control een heerlijke band, deze is wel zacht en pakt het een en ander op, niet zo'n probleem als je tijdig steentjes uit je band pulkt, heerlijk in ardennen en toch vlot.
de rubino altijd willen herproberen, maar ik vond die eerdere versie ~2008 zo jammer, t is er nooit van gekomen.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2982
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 09 nov 2021 09:18

Ik zweer bij de Rubino. En voor de winter dus de Rubino Pro Control (om on topic te blijven).

En wat voor imago daar aan vastkleeft zal mij echt worst zijn.
Ride bikes, not tanks!

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 09 nov 2021 10:11

thestudent schreef: 09 nov 2021 08:45 Mwah ze hebben nu eenmaal nog wel een dun soepel 320 tpi wand. Die kan nu eenmaal nog wel kapot. Ik vond het toen ik nog wedstrijden reed verreweg de beste band in de regen, tractie bocht uit etc. ( lagere druk, latex binnenband ). Maar ik vond de lekbestendigheid nog tegenvallen. De centrale lopvlak banen pakken nu eenmaal kleine dingetjes op. Gevoelig voor insnijdingen.

De rubino pros G2.0 tubeless 30mm zijn vele malen duurzamer en sterker. Ik rijd nu op twee fietsen met rubino pros 1x met tubeless de andere gewoon in 25mm met binnenbanden. Beiden zijn niet lek te krijgen, ook niet over gravelpaden. Maar dat is ook een heel ander soort band en je betaalt een beetje met de extra rolweerstand. Ze zijn wel duurzaam.

Gek genoeg blijft het imago van alles waar Rubino opstaat slecht. Terwijl ook de oude rubino pro echt een fijne prijs/kwaliteit band was. Alleen toen was de gewone Rubino zo'n 9 euro stugge draadband. Ook de oude Roubaix was zeker lekbestendiger al kan dat ook alleen herinnering zijn.
Thnx! dan ga ik die ook nog bestellen haha. Op voorraad bij van eyck.
Dan kunnen de andere retour.

Met welke bandenspanning rijd je ze?

hayes

hayes 09 nov 2021 13:36

Hier ook Rubino fan.
Je moet echt je best doen om die lek te krijgen.
Die extra rolweerstand valt echt wel best mee. In de winter ga je ook geen Kom's jagen normaal (niet dat ik dat ooit doe).

Plaats reactie