Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wat is het verschil tussen een 10speed en een 11speed achterderailleur?

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 30 okt 2021 20:35

Pitti Carabinieri schreef: 29 okt 2021 10:25 @Christine, als ik jou was zou ik naar de Fietsenmaker gaan en je daar laten helpen.
Is het probleem zo opgelost.
Maandag heb ik mijn fiets terug, dan ga ik precies kijken hoe het werk.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 okt 2021 09:50

Christine schreef: 28 okt 2021 19:54 Ik heb een 10speed achterderailleur, cassette en shifter. Ik wil een andere derailleur (eentje waar een grotere cassette onder past) maar in 10speed is weinig keus meer. De standen worden bepaald door de shifter, dus ik denk dat een 10speed en een 11speed achterderailleur weinig verschillen, en dus uitwisselbaar moeten zijn. Klopt dat?
...
- welke achterderailleur, merk en type heb je nu?
Dat is de start ;-).

Shifter en derailleur bepalen samen hoeveel de derailleur achter per versnelling verspringt.
- shifter heeft een cable pull; per klikje trekt die een bepaalde hoeveelheid kabel. Dat is voor veel types shifter verschillend. En helaas zelf binnen een merk totaal verschillend.
- je derailleur zal per cable pull een bepaalde afstand afleggen. Maar die verhouding is weer voor iedere derailleur mogelijk verschillend.

Enkel bij sram is het heel duidelijk wat samen werkt; zelfs over verschillende speeds heen. Bij de andere merken moet je diep in de documentatie bladeren. En dan nog is het niet altijd duidelijk.

Dus vertel wat er op je fiets staat, welke cassette je wil schakelen en je zal een hele lijst opties krijgen van het forum.


Walter

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 31 okt 2021 10:14

walter- schreef: 31 okt 2021 09:50- welke achterderailleur, merk en type heb je nu?
Dat is de start ;-).
Christine schreef: 29 okt 2021 14:24Ik heb een racefiets (Specialized Tarmac) met een 105 groep, maar een Dura Ace achterderailleur en een Ultegra R8000 crankstel. Alles 10speed. 10 jaar oud.
Vorsprung durch Pedantik

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 okt 2021 10:24

Voila ;-). Nu nog welke cassette ze/je wil schakelen ;-).
Voor zinvol advies zou je ook moeten melden of je met een compact of dubbel rijdt.
Of zich zijn kleinere tandbladen vooraan ook een oplossing. Met kleine sprongen achteraan op de cassette is dat eventueel een meer aangename oplossing dan een cassette met grote stappen.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 31 okt 2021 11:05

Ik weet nu hoe shifter en derailleur werken. In dit filmpje zie ik dat de shifter de kabel naar binnen trekt of weer laat vieren. Net als in het oude systeem met buiscommandeurs waar de shifter niet klikte. Je trekt aan de kabel om op te schakelen, laat de kabel vieren om terug te schakelen. De afstand die de kabel daarbij beweegt wordt bepaald door de shifter, niet door de derailleur. Omdat een 11speed cassette een andere afstand tussen de tandwielen heeft (neem ik dan maar aan) moet een 11speed shifter iets minder kabel intrekken of laten vieren. Verderop in het filmpje kun je zien dat de kabel in de shifter op een wieltje wordt gewonden. Een 11speed shifter maakt daarbij dan kleinere stapjes dan een 10speed shifter.
De derailleur volgt alleen maar, en legt bij een 11speed shifter dus ook een iets kleinere afstand af. Dat betekent dat een 10speed derailleur en een 11speed derailleur hetzelfde zijn, afgezien van de uiterste stand. Maar die kun je beperken met de stelschroeven. Of als je een 10speed shifter hebt met een 11speed cassette, dan kun je gewoon één tandwiel niet gebruiken want je mist een klik.

Ik heb hier nu een 105 deraileur (zie link hierboven, dank daarvoor) en die heeft geen kliks of standen, geen 10speed of 11speed, wat mijn verhaaltje hierboven bevestigt.

Wat ik dus zou moeten kunnen doen is een 11speed shifter rechts monteren, en een 11speed cassette, en dan moet ik met mijn 10speed derailleur gewoon kunnen schakelen.

Ik ga er nu vanuit dat een 10speed cassette en een 11speed cassette even breed (of dik) zijn en dat dus de tandwieltjes bij 11speed iets dunner zijn. Het zou zo kunnen zijn dat de tandwieltjes hetzelfde zijn en dat een 11speed cassette ongeveer 10% dikker is dan een 10speed. Iemand die een 10speed en een 11speed cassette heeft liggen kan dat opmeten.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 okt 2021 11:17

Je uitleg is correct, alleen maken de fabrikanten het niet zo eenvoudig.
De verhouding tussen de cable pull en horizontale verschuiving van de derailleur is voor veel derailleur anders. Je kan veelal wel binnen eenzelfde reeks - zelfde speed van een fabrikant- derailleurs uitwisselen maar ook niet altijd.
Hier is een overzicht wat kan: https://bike.bikegremlin.com/1278/bicyc ... ity/?amp=1



Walter

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 31 okt 2021 11:36

Waar zit de like knop op dit forum?

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 31 okt 2021 11:41

walter- schreef: 31 okt 2021 11:17 alleen maken de fabrikanten het niet zo eenvoudig.
Goed punt. Ik neem dan aan dat derailleurs binnen dezelfde serie van hetzelfde merk compatible zijn. En ik denk dat Shimano 105, Ultegra en Dura Ace ook compatible zijn. Ik gebruik die immers door elkaar en dat gaat prima. En met wat je zegt, daar zal de compatibiliteit wel stoppen.

Wat ik me wel afvraag is het volgende. De shift ratio van Shimano 10speed is 1.7, schrijft Gremlin. Maar de kooi van de derailleur beweegt niet precies lateraal, hij zit aan een arm die om een as beweegt, dus de shift ratio van de derailleur is niet constant voor alle posities van de derailleur. Ik zie in de derailleur niets wat daarvoor compenseert.

Edit:
Ik denk dat dat niet-lineaire in de shifter zit. En dan zou een Ultegra derailleur niet compatible zijn met een 105 derailleur als de arm van de derailleur (het draaiende deel) niet precies even lang is.


En als Shimano 11speed een shift ratio heeft van 1.4, net als de oude Campagnolo derailleurs, dan zou mijn Campagnolo Nuovo Record derailleur op een 11speed Shimano set moeten passen.
Laatst gewijzigd door Christine op 31 okt 2021 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 okt 2021 11:51

Bij 10 speed denk ik dat shimano wel eens beweerd heeft dat het niet kon (misschien ging het hier over een voorderailleur).

Maar eerder schreef al iemand dat je bepaalde 9speed mtb derailleurs perfect kan gebruiken. En dat is zo; ik heb zo een 1x10 cross fiets gebouwd gehad.

Maar zeg welke versnellingen/cassettes je wil gebruiken.

Dan zal wel iemand vertellen welke derailleur je verder helpt.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 31 okt 2021 12:02

Je kunt een hoop door elkaar Frankensteinen, en dat is vooral handig als je óf precies weet wat goed gaat werken, óf leergierig bent, maar niet per sé op je fiets wilt rijden (je gaat dan namelijk nogal eens met een niet-werkende combinatie zitten en toch weer iets moeten bestellen, en dat betekent wachten).

Dus, als je op korte termijn een berijdbare fiets wilt hebben, koop je zoals boven meermaals geadviseerd, een Sora derailleur en een 10v 11-32 cassette, en klaar. Rijden maar. ~20% lichter dan je huidige 27T

Als je daarentegen pas in het voorjaar weer wilt fietse, en liever de hele winter wilt sleutelen en experimenteren, en alle fijne kneepjes wilt leren, dan ga je gewoon eclectische combinaties uitproberen totdat je een naar wens werkende setup gevonden hebt.
Laatst gewijzigd door alien op 31 okt 2021 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 31 okt 2021 12:04

Ik heb nu alles wat ik nodig heb, en het werkt prima samen. Ik wordt gedreven door nieuwsgierigheid. Ik wil in detail weten hoe dingen werken.

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 31 okt 2021 13:21

Ik ben onder de indruk van de analyses van Christine. Goed bezig! Je begrijpt er meer van dan menig fietsenmaker. Om teleurstellingen te voorkomen raad ik haar aan heel voorzichtig te zijn met aannames als “ bij eenzelfde fabrikant zal wel”.
Shimano heeft in haar techdocs wel ergens compatibilty charts, maar wat je vraagt zal er niet of nauwelijks te vinden zijn.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie