Pagina 1 van 1

Crank-as afgebroken

Geplaatst: 19 okt 2021 19:49
door nick1992
Hallo, ik heb een vraag of mijn gebroken crank-as van mijn Wilier GTR. Deze is afgelopen weekend afgebroken, vraag me niet hoe maar had opeens mijn crank aan mijn schoen hangen :roll: .

Nu vroeg ik me af of ik de crank nog kan repareren? is het mogelijk om alleen de crank as te vervangen? Ben zelf niet heel onhandig, sleutel alleen niet vaak aan fietsen.

Anders zal er een nieuwe crank gekocht moeten worden, en aangezien ik sowieso al aan het kijken was naar een andere fiets wil ik deze vooral voor op de tacx gaan gebruiken dus gaat mijn voorkeur uit naar een goedkope set. Zijn er zaken waar ik dan rekening mee moet houden? past elke crankset door de trap-as?

Bij voorbaat dank voor de hulp

Re: Crank-as afgebroken

Geplaatst: 19 okt 2021 19:59
door ronaldi
Lijkt alsof de boutjes te hard zijn aangetrokken, hoeven niet zo heel erg vast. Trapassen gebruikt zijn eenvoudig via marktplaats te vinden. Tandwielen kun je overzetten.

Re: Crank-as afgebroken

Geplaatst: 19 okt 2021 20:04
door Ramon73
Crankstel vervangen, enige oplossing.
Ik denk dat ik een Hollowtech II type as zie, dat zou dan een asdiameter van 24mm zijn. Let op, er is zat in omloop van 30mm. Meet de asdiameter voor de zekerheid even na!

https://www.mantel.com/blog/trapassen-e ... vangen#ch6

Re: Crank-as afgebroken

Geplaatst: 19 okt 2021 21:04
door scepticus
Dit crankstel is einde verhaal.

Dit is geen Shimano crank trouwens, ik gok FSA? Dan waarschijnlijk MegaExo, dan zou een Shimano crank (met 24mm as) wel moeten passen in de huidige lagers als ik het goed heb, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Re: Crank-as afgebroken

Geplaatst: 19 okt 2021 21:16
door scepticus
ronaldi schreef: 19 okt 2021 19:59 Lijkt alsof de boutjes te hard zijn aangetrokken, hoeven niet zo heel erg vast.
De linker crankbout bij een dergelijk FSA crankstel moet met circa 50 Nm aangetrokken worden, dat is vrij hard.

Re: Crank-as afgebroken

Geplaatst: 19 okt 2021 21:28
door Ramon73
scepticus schreef: 19 okt 2021 21:16
ronaldi schreef: 19 okt 2021 19:59 Lijkt alsof de boutjes te hard zijn aangetrokken, hoeven niet zo heel erg vast.
De linker crankbout bij een dergelijk FSA crankstel moet met circa 50 Nm aangetrokken worden, dat is vrij hard.
Denk dat ronaldi de bladboutjes bedoeld. Die moeten niet té vast maar dat merk je vanzelf. Ze draaien door voordat je het weet.

Re: Crank-as afgebroken

Geplaatst: 19 okt 2021 21:34
door thestudent
scepticus schreef: 19 okt 2021 21:04 Dit crankstel is einde verhaal.

Dit is geen Shimano crank trouwens, ik gok FSA? Dan waarschijnlijk MegaExo, dan zou een Shimano crank (met 24mm as) wel moeten passen in de huidige lagers als ik het goed heb, maar dat weet ik niet 100% zeker.
FSA megaexo is wel 24mm maar hanteert een antere passing tolerantie dan shimano. Een FSA megaexo in een shimano bottom bracket komt uiteindelijk compleet vast te zitten. Dat weet ik omdat het me is gebeurd. Gaat om honderdsten milimeters maar toch. Een shimano in een Megaexo bottom bracket is dus ietsje te los qua passing. Dan krijg je mogelijk onderrotatie en dus rotatie van de lagerschaal op de as. Met kraken en snelle slijtage tot gevolg. De enige echte reden waarom FSA bottom brackets altijd gigantisch slechte reviews hebben. Gewoon ook een shimano bottom bracket nemen of een vervanging crank scoren op marktplaats. Er zijn er genoeg in omloop.

Re: Crank-as afgebroken

Geplaatst: 20 okt 2021 07:04
door lugosi
scepticus schreef: 19 okt 2021 21:16

De linker crankbout bij een dergelijk FSA crankstel moet met circa 50 Nm aangetrokken worden, dat is vrij hard.
Dat is wel heel erg vast, bij shimano is dat 12 Nm dacht ik.

Re: Crank-as afgebroken

Geplaatst: 20 okt 2021 07:55
door TL@
Het is dan ook een ander systeem. Geen pinch-boutjes maar slechts 1 grote bout die de as in gaat (de pre-load bij Shimano, bij Shimano is die dan van plastic)

Re: Crank-as afgebroken

Geplaatst: 20 okt 2021 18:43
door buddo
nick1992 schreef: 19 okt 2021 19:49 Hallo, ik heb een vraag of mijn gebroken crank-as van mijn Wilier GTR.
Dat die crank op een Wilier zit is niet zo relevant... Je krijgt meer of betere reacties als je de forumleden op weg helpt met het merken type crank...