Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wie van de drie als nieuwe fiets

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27532
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 okt 2021 12:32

Met SRAM heb je eerder meer opties qua powermeter dan met Shimano dan minder.

Quarq bijvorbeeld, een merk van SRAM en misschien wel de beste PM die op de markt is (en dat zeg ik niet omdat ik er zelf 2 heb).

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 okt 2021 13:07

Vergeet het gewicht van de fiets en koppel dat niet aan het begrip 'high-tech'. In het rijtje prijs, gewicht, high-tech mag je er twee kiezen en dan doe je op de derde concessies: good, cheap, fast: pick two.

Ik zou kiezen voor de fiets die standaard het dichtst bij je wensen qua geometrie past en waar je dus het minste hoeft aan te passen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 13 okt 2021 13:31

De stack is nagenoeg gelijk en scheelt een klein beetje spacer. 15mm voor de Basso en 20mm voor de BMC versus 30mm huidig.
De reach scheelt 6mm bij de BMC en 12,5mm bij de Basso. Maar de stuurpen van de Basso is 120mm versus 110 van de BMC. Mijn huidige fiets heeft een 120mm. Ga ik die 1,25cm echt merken? Ik fiets wisselend met de handen op de shifters en in de beugels.

Cranklengte van de Basso weet ik dus niet omdat deze met een andere groepset wordt geleverd dan standaard op de fiets zit.

Zijn deze verschillen nog noemenswaardig of eigenlijk een pot nat?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 okt 2021 13:45

Die 1.25cm kan al makkelijk 'goed gemaakt' met het stuur (sommige sturen hebben meer/minder reach dan anderen)

De verschillen zijn klein genoeg, je kan met beiden uit de voeten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5890
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 okt 2021 15:43

    Als ik moest kiezen tussen de Basso en de BMC, dan wist ik het wel. 300 euro goedkoper én een kilogram lichter. Die Bassso wint echt dik op punten.
    Live fast; die young. mijn blog

    Gebruikersavatar
    TKMP
    Forum-lid
    Berichten: 1472
    Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

    Gebruikersavatar TKMP 13 okt 2021 16:31

    +1 voor de basso ff een setje fulcrum r3 erin en tadaaaaaa.
    Sram rival22.... volgens mij is dit een crank met een uitwisselbare spider net zoals sram force22.
    Dan is het spider eruit, en voor minder dan 500 euro heb je een power2max.

    Ik heb dit ook zo gedaan op mn force groepset.
    En eenmaal sram in gebruik wil je niet snel terug naar shimano.
    Nu heb ik shimano op mn gravel fiets en stap ik op en af zonder nadenken. Sram was na 2x schakelen een gewoonte, het is geen stap van chineese naar russische raket.

    Gebruikersavatar
    JPAR
    Forum-lid HC
    Berichten: 5292
    Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
    Locatie: Leeuwarden

    Gebruikersavatar JPAR 13 okt 2021 17:36

    Ik heb net zelf de afweging tussen een BMC en Basso mogen maken. Ik ben voor een Basso gegaan, de Astra met Sram. Dus als je het mij vraagt.... :)
    Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

    bakboord1
    Forum-lid
    Berichten: 2024
    Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

    bakboord1 13 okt 2021 20:27

    De Basso trekt me toch het meest merk ik.

    Is het eigenlijk gebruikelijk om een proefrit te maken op een racefiets? En heb je daar eigenlijk iets echt aan? Ik kan hooguit vergelijken met mijn eigen alu racer.

    De fiets staat niet bij me om de hoek dus het zal aankopen zijn en daarna tot nooit meer ziens. Qua korting zal de verkoper niet in me investeren als klant vermoed ik maar de veelal gratis eerste onderhoudsbeurten hoeft hij ook niet te doen. Wat is realistisch om in deze tijd als korting in de vorm van accessoires te verwachten?

    hayes

    hayes 13 okt 2021 20:39

    Korting is idd een stuk moeilijker dan vroeger.
    Ik kreeg gratis pedalen, bidonhouders en bidons, een Garmin out-front houder, en de fiets werd tubeless afgeleverd (niet zo af fabriek)

    Ik vind de Focus trouwens een mooie fiets als enige blijkbaar :mrgreen: Maar alle drie zou ik met alle plezier in de garage parkren.

    Doe wat je stiekem het liefst wil. Ze zijn sowieso aan elkaar gewaagd, dus moet je je hart laten beslissen.

    Gebruikersavatar
    JPAR
    Forum-lid HC
    Berichten: 5292
    Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
    Locatie: Leeuwarden

    Gebruikersavatar JPAR 13 okt 2021 20:40

    Mijn ervaring is dat er weinig mogelijk is qua korting. Fietsen raken ze toch wel kwijt. Een fietsenmaker waar je een relatie mee hebt is makkelijker.

    Als je kunt proeven op een fiets dan zou ik dat zeker doen. En een beetje handelen qua accessoires kan altijd.
    Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

    chris80
    Forum-lid
    Berichten: 1164
    Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

    chris80 13 okt 2021 20:45

    Qua korting zou ik niet teveel verwachten, Met wat accessoires erbij mag je al blij zijn :).

    Een proefrit is leuk, maar zegt ook niet heel veel. Of je moet echt een flinke tocht mogen maken en er onderweg evt aan mogen sleutelen.

    Gebruikersavatar
    Lcsmet
    Forum-lid HC
    Berichten: 15933
    Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
    Locatie: Het Soete Land van Waes

    Gebruikersavatar Lcsmet 13 okt 2021 21:12

    Korting kan nog altijd.
    10-20% afhankelijk van merk en type is zelfs niet uitzonderlijk.
    Deze week zelfs nog een korting van 25% op een Trek model 2022 met Dura Ace 12sp Di2 gezien.
    I know myself like no one else
    Nothing to defend

    Plaats reactie