Pagina 1 van 1
Welke nieuwe fiets?
Geplaatst: 18 mei 2010 23:24
door pietern
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets, maar weet nauwelijks waar te beginnen. Ik rijd jaarlijks een kleine 10.000 kilometer, voornamelijk woon-werk verkeer, maar in mijn vrije tijd ook geregeld tochten tot ongeveer 100 kilometer. Dat laatste wel met een zware rugtas (zo'n 10 kilo). 98% van de tochten gaan over asfalt, maar een grasstrook of zandpad zit er ook wel eens tussen.
Momenteel gebruik ik een gazelle playa cross-hybride, welke op zich best goed bevalt, maar zijn beste tijd wel heeft gehad.
Wat ik belangrijk vind aan een fiets:
* Snelheid, ik wil niet te lang onder weg zijn
* Bij voorkeur mogen slechte wegen (of wegen onder de modder van akkers) geen probleem zijn, maar omdat dit niet vaak gebeurt is snelheid hier niet zo van belang
* Inzetbaar bij weer en wind
* Een regelmatige schoonmaakbeurt is geen probleem, maar toch niet na elke rit
* Spatborden of een kettingscherm moeten te monteren zijn
* Mogelijkheid bagage mee te nemen (ik heb nu een demontabele bagagedrager op mijn gazelle)
* Ik rijd doorgaans met spijkerbroek en gewone schoenen
* Schijfremmen, deze bevallen me erg goed, maar eventueel kan ik zonder
Wat ik niet belangrijk vind:
* Wendbaarheid, zo vaak zal ik het bos niet in gaan
* Vering in de voorvork. Dit heb ik nu wel, maar ik kan best zonder
* Het gewicht. Een alu frame heeft wel de voorkeur, maar om die laatste kilo te besparen kan ik beter zelf wat afvallen...
Het budget is een kleine 1000 euro voor een nieuwe fiets, of ergens rond een goede 500 voor een tweedehands.
Waar kan ik het beste aan beginnen? Een racefiets, een cyclocross fiets of toch weer een cross hybride? Specifieke suggesties zijn natuurlijk ook welkom.
Geplaatst: 19 mei 2010 01:36
door driven
dit klinkt volgens mij een cyclocrosser als ideale fiets
Geplaatst: 19 mei 2010 02:10
door tosoni
Inderdaad lijkt mij een cyclocrosser een goede oplossing. Toevallig zat ik van de week te kijken voor een cyclocrosser. Een Focus Mares Disc heeft schijfremmen. UCI illegaal, maar dat doet er totaaaaaalllll niet toe. Nog onder of net 1000 euro. Hoe het zit met bagage weet ik niet, maar spatbord is altijd te monteren. Al is het via een klemsysteem om je zadelpen o.i.d (zeg maar wat)...
Geplaatst: 19 mei 2010 23:07
door pietern
Wat is het belangrijkste verschil tussen een cyclocrosser en een cross hybride? Hoe zit het met snelheid op de weg (daar zit ik tenslotte 98% van de tijd op)?
Geplaatst: 20 mei 2010 17:06
door tosoni
Cyclocrosser is gebasseerd op een racegeometrie en een crosshybride meer mtb. Daar zit het grootste verschil. Kwa snelheid zal het veel sneller gaan dan een crosshybride. Ik weet niet wat voor banden in je crosshybride zitten, maar in een cyclocrosser zitten over het algemeen smallere banden in die gericht zijn op off-road.
Maar als je 98% van de tijd op de weg zit is het misschien wel waard om die 2% te laten vallen en 100% op de weg te gaan rijden. Dan zou ik namelijk voor een racer gaan. Dan raad ik het alleen niet aan om via de modderweg en akkerlanden te gaan

Geplaatst: 21 mei 2010 01:53
door pietern
Nog een laatste vraag. Hoe zit het met het comfort van een cyclocrosser wanneer ik een zware rugtas op heb?
En de modderwegen waar ik meestal mee te maken heb zijn asfaltwegen die in het voor- en najaar vaak bedekt zijn met flink wat modder doordat tractoren het land op en af gaan en daarbij een deel van de akker op het wegdek achterlaten. Omdat ik de fiets ook wil gebruiken voor woon/werkverkeer kan ik enkele slechte stukken moeilijk vermijden zonder flink om te rijden.
Geplaatst: 21 mei 2010 12:03
door aapje
PieterN schreef:Nog een laatste vraag. Hoe zit het met het comfort van een cyclocrosser wanneer ik een zware rugtas op heb?
Comfort hangt voor een belangrijk deel af van hoe hard je de banden oppompt (of eigenlijk: hoe zacht). Hoe hard je de banden oppompt hangt weer af van je totale gewicht en van het formaat van de banden.
Dus als je meer comfort wilt, kun je grotere banden monteren (zolang dit past in het frame, maar cyclocross fietsen kunnen vrij grote banden aan), al verlies je dan weer snelheid.
Geplaatst: 21 mei 2010 12:09
door pietern
Waar ik me vooral zorgen om maak is dat als je lager zit, het gewicht van de tas een grotere belasting is voor de rug dan wanneer je meer rechtop zit. Aan de andere kant zou de tas ook makkelijker kunnen liggen als het gewicht juist minder aan je schouder strekt. Iemand hier ervaring mee?
Geplaatst: 21 mei 2010 12:32
door aapje
Tosoni schreef:Een Focus Mares Disc heeft schijfremmen. UCI illegaal, maar dat doet er totaaaaaalllll niet toe. Nog onder of net 1000 euro.
+1
Die hebben ze bij Belgafietsen in het 2009 model voor die prijs met een prima afmontage. Anders is de Genesis Croix de Fer ook erg mooi (en staal!), maar net wat duurder.
Hoe het zit met bagage weet ik niet, maar spatbord is altijd te monteren. Al is het via een klemsysteem om je zadelpen o.i.d (zeg maar wat)...
Volgens mij zitten er gaten voor een bagagedrager op en ook voor spatborden. Vraag dat even na.
Geplaatst: 21 mei 2010 12:49
door aapje
PieterN schreef:Waar ik me vooral zorgen om maak is dat als je lager zit, het gewicht van de tas een grotere belasting is voor de rug dan wanneer je meer rechtop zit. Aan de andere kant zou de tas ook makkelijker kunnen liggen als het gewicht juist minder aan je schouder strekt. Iemand hier ervaring mee?
10 kilo is zowiezo erg veel en niet prettig op je rug. Bovendien is zoveel gewicht hoog op de fiets erg vervelend in de bochten. Dus ik zou zeker een bagagedrager met fietstas(sen) op de fiets monteren, onafhankelijk van hoe sportief je houding is.
Geplaatst: 21 mei 2010 16:53
door ridefreeordie
10 kilo is altijd zwaar met lange tochten, of je nu op de racefiets of MTB zit. Ik heb beide gedaan, niet echt leuk zeg maar. Ik zou dus zonder meer kijken naar een fiets waarop je een achterdrager kunt monteren.
Geplaatst: 22 mei 2010 00:03
door pietern
Probleem is dat in die tas een kwetsbare camera + lenzen e.d. zit, wat minder bestand is tegen schokken. Mijn rug is natuurlijk een uitstekende schokdemper (wat zo'n tas nu juist oncomfortabel maakt)