Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2022

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 16 mar 2022 18:56

bartdr schreef: 16 mar 2022 16:16
Theo V schreef: 16 mar 2022 13:53 Maar als Roglic, Vingegaard en Dumoulin Pogacar om de beurt het vuur aan de schenen leggen is er imo een grotere kans op het winnen van de Tour.
Uiteindelijk is zoiets toch vaak gestoeld op hoop. Hier wat redenen waarom dat volgens mij niet werkt:
- Pogacar is doorgaans bedrijviger dan de 3 renners die je opnoemt.
- Dumoulin is volgens mij niet explosief genoeg voor die tactiek.
- Wanneer Pogacar attent reageert, zijn dat eerder tempoversnelling in het wiel van de aanvaller
- Op lange cols komt vaak de beste wel gewoon bovendrijven, ongeacht hoeveel renners er zijn om de topfavoriet te bestoken
- Zo'n tactiek blijkt op een aankomst bergop vooral in theorie te werken, in praktijk heb ik dat nog maar zelden zien werken
Zo zie ik het ook, het is gewoon de realiteit. De wet van de sterkste.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 16 mar 2022 21:13

lugosi schreef: 16 mar 2022 18:51
RKN schreef: 16 mar 2022 09:37 ah, ok
Dus als je verwacht dat je tegenstander weleens iets beter dan jou kan zijn, dan kun je als sportman dus beter de confrontatie uit de weg gaan en een wedstrijd opzoeken waar die persoon niet meedoet?

Weer wat geleerd...
Iets beter? Bekijk het palmares van de drieëntwintigjarige eens en rephrase.
Hangt er vanaf wat je objectief is, als je bereid bent om voor een ereplaats te strijden is dat natuurlijk een mooie instelling. Beetje naïef wel. Nu ja het is allemaal nog nieuw. Over enkele jaren wordt het wel wat duidelijker, zoals met de kannibaal.
Terwijl er ook mooie uitdagingen zijn (die sportief even mooi zijn) waar je wel mee kan strijden voor de overwinning.
Tsja, als de concurrentie zo'n instelling heeft, dan komt dat palmares hem dus verder vanzelf wel aanwaaien :|

Slappe hap, ze moeten hem gewoon het vuur aan de schenen leggen!
Dat geeft alleen maar meer glans aan een overwinning, zowel aan die van Pogacar als die van degene die hem misschien wel een keer verslaat.

En dan wordt de toeschouwer tenminste wat moois voorgeschoteld ;)

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 16 mar 2022 23:16

https://www.ad.nl/wielrennen/wielerploe ... ~a2043fe3/

Jumbo polst Nils van der Poel,…
Waarom ook niet.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 16 mar 2022 23:38

goed idee, die wordt nog beter dan Mathieu. :lol:

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1065
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 17 mar 2022 20:19

bartdr schreef: 03 mar 2022 08:58 Gisteren in extra time koers Adrie VDP die zei dat Mathieu nog zeker 2weken op trainingskamp zal blijven. Direct in datzelfde gesprek merkte je wel dat er best veel verwachtingen waren dat Mathieu toch al sneller in koers zou zijn.
Zaterdag al in MSR?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 mar 2022 21:19

Ik heb de redenatie van Lugosi nog even nagelezen...,

Als iedereen die methode zou volgen, zou niemand aan de start komen te staan.
Dan heb je geen wedstrijd meer, en wint er ook niemand.

Je hebt een peloton nodig om een koers te hebben, als iedereen die niet een fatsoenlijke kans maakt om de nieuwe cannibaal te verslaan - een andere wedstrijd gaat uitzoeken, en dat al geldt voor de nr2 van het moment... wat houd je dan nog over?

En is het ontwijken van tegenstand niet eigenlijk net zo met je tegenstand bezig zijn als hopen dat je hem op een zwakke plek kunt krijgen of betrappen? Terwijl elke sportpsycholoog en elke coach een atleet laat focussen op zichzelf en zijn eigen taken en eigen doelen. Omdat je daarmee het beste uit jezelf haalt... wat dat voor resultaat oplevert hangt af van de tegenstand.
Mag er dan nog een component bij? De sponsort betaald miljoenen voor exposure. Je kunt de tour, en alle kleinere wedstrijden waar pogacar aan de start komt wel gaan mijden. Maar die sponsor krijgt in Nederland toch 90% van zijn exposure in die 3 weken in Frankrijk. Dus als je die bij voorbaat al weg geeft - dan zal ome Jumbo vrij rap het budget wat gaan terugschroeven lijkt me. De schoorsteen moet wel blijven branden, dus ja, zelfs als je realistisch gezien niet verder komt dan podium kan het een betere keuze zijn om van de tour het hoofddoel te maken, dan bij voorbaat al een andere ronde te kiezen.

Maar het lijkt wel wat van de corona wappie versus schapen argumenten ... het zal iedereen wel gaan dagen, over enkele jaren. ;-)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 mar 2022 22:52

Ik vind het wel een mooi betoog hoor! Volgens mij stip je wel een aantal essentiële punten aan die voorbij gaan aan de filosofische en intellectuele kijk op zaken van anderen!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 mar 2022 00:32

verrassend of toch niet omdat het Matthieu betreft? https://www.hln.be/wielrennen/verrassin ... ~a0e2a03d/
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 18 mar 2022 08:43

MarkVeenstra schreef: 17 mar 2022 21:19 Ik heb de redenatie van Lugosi nog even nagelezen...,

Als iedereen die methode zou volgen, zou niemand aan de start komen te staan.
Dan heb je geen wedstrijd meer, en wint er ook niemand.

Je hebt een peloton nodig om een koers te hebben, als iedereen die niet een fatsoenlijke kans maakt om de nieuwe cannibaal te verslaan - een andere wedstrijd gaat uitzoeken, en dat al geldt voor de nr2 van het moment... wat houd je dan nog over?

En is het ontwijken van tegenstand niet eigenlijk net zo met je tegenstand bezig zijn als hopen dat je hem op een zwakke plek kunt krijgen of betrappen? Terwijl elke sportpsycholoog en elke coach een atleet laat focussen op zichzelf en zijn eigen taken en eigen doelen. Omdat je daarmee het beste uit jezelf haalt... wat dat voor resultaat oplevert hangt af van de tegenstand.
Mag er dan nog een component bij? De sponsort betaald miljoenen voor exposure. Je kunt de tour, en alle kleinere wedstrijden waar pogacar aan de start komt wel gaan mijden. Maar die sponsor krijgt in Nederland toch 90% van zijn exposure in die 3 weken in Frankrijk. Dus als je die bij voorbaat al weg geeft - dan zal ome Jumbo vrij rap het budget wat gaan terugschroeven lijkt me. De schoorsteen moet wel blijven branden, dus ja, zelfs als je realistisch gezien niet verder komt dan podium kan het een betere keuze zijn om van de tour het hoofddoel te maken, dan bij voorbaat al een andere ronde te kiezen.

Maar het lijkt wel wat van de corona wappie versus schapen argumenten ... het zal iedereen wel gaan dagen, over enkele jaren. ;-)
Je borduurt verder op iets dat ik niet gezegd heb, je begrijpt mijn redenering dus bewust of onbewust niet (nagelezen?) . Ik heb het over (zo zei ik het) de tweede beste (ronde) renner ter wereld. Als je meent dat te kunnen extrapoleren tot het hele peloton, tja ....
Inductie is geen deductie, voor de rest veel cirkelredenering.

Naïef ook dat je het verschil niet ziet (of wil zien) tussen het sportieve ideaal van de atleet en de (economische) realiteit waarin professionele sport zich afspeelt.

Exposure in de tour haal je niet alleen met een klassement, er zit kwaliteit genoeg bij Jumbo om tijdens de hele tour elke dag die exposure te halen.

Pogie is in eendagskoersen wel bestrijdbaar, mits voldoende talent in de auto.... die mensen lopen niet dik en je vindt ze niet in veel ploegleiderwagens, ook niet bij Jumbo.

Roglic is 32, een Giro op z'n palmares zou mooi naast de Vuelta staan.

Bij de vorige kannibaal duurde het bij sommigen ook erg lang vooraleer het begon te dagen, ik heb het geluk gehad dat nog mogen mee te maken.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 18 mar 2022 08:45

fiedoo schreef: 18 mar 2022 00:32 verrassend of toch niet omdat het Matthieu betreft? https://www.hln.be/wielrennen/verrassin ... ~a0e2a03d/
In zijn geval niet echt verrassend toch?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 mar 2022 10:57

Wie schrijven we op voor morgen Milaan-San Remo .Ik ga voor Van Aert,de Pogio overleefd hij wel.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 mar 2022 11:03

lugosi schreef: 18 mar 2022 08:43
MarkVeenstra schreef: 17 mar 2022 21:19 Ik heb de redenatie van Lugosi nog even nagelezen...,

Als iedereen die methode zou volgen, zou niemand aan de start komen te staan.
Dan heb je geen wedstrijd meer, en wint er ook niemand.

Je hebt een peloton nodig om een koers te hebben, als iedereen die niet een fatsoenlijke kans maakt om de nieuwe cannibaal te verslaan - een andere wedstrijd gaat uitzoeken, en dat al geldt voor de nr2 van het moment... wat houd je dan nog over?

En is het ontwijken van tegenstand niet eigenlijk net zo met je tegenstand bezig zijn als hopen dat je hem op een zwakke plek kunt krijgen of betrappen? Terwijl elke sportpsycholoog en elke coach een atleet laat focussen op zichzelf en zijn eigen taken en eigen doelen. Omdat je daarmee het beste uit jezelf haalt... wat dat voor resultaat oplevert hangt af van de tegenstand.
Mag er dan nog een component bij? De sponsort betaald miljoenen voor exposure. Je kunt de tour, en alle kleinere wedstrijden waar pogacar aan de start komt wel gaan mijden. Maar die sponsor krijgt in Nederland toch 90% van zijn exposure in die 3 weken in Frankrijk. Dus als je die bij voorbaat al weg geeft - dan zal ome Jumbo vrij rap het budget wat gaan terugschroeven lijkt me. De schoorsteen moet wel blijven branden, dus ja, zelfs als je realistisch gezien niet verder komt dan podium kan het een betere keuze zijn om van de tour het hoofddoel te maken, dan bij voorbaat al een andere ronde te kiezen.

Maar het lijkt wel wat van de corona wappie versus schapen argumenten ... het zal iedereen wel gaan dagen, over enkele jaren. ;-)
Je borduurt verder op iets dat ik niet gezegd heb, je begrijpt mijn redenering dus bewust of onbewust niet (nagelezen?) . Ik heb het over (zo zei ik het) de tweede beste (ronde) renner ter wereld. Als je meent dat te kunnen extrapoleren tot het hele peloton, tja ....
Inductie is geen deductie, voor de rest veel cirkelredenering.

Naïef ook dat je het verschil niet ziet (of wil zien) tussen het sportieve ideaal van de atleet en de (economische) realiteit waarin professionele sport zich afspeelt.

Exposure in de tour haal je niet alleen met een klassement, er zit kwaliteit genoeg bij Jumbo om tijdens de hele tour elke dag die exposure te halen.

Pogie is in eendagskoersen wel bestrijdbaar, mits voldoende talent in de auto.... die mensen lopen niet dik en je vindt ze niet in veel ploegleiderwagens, ook niet bij Jumbo.

Roglic is 32, een Giro op z'n palmares zou mooi naast de Vuelta staan.

Bij de vorige kannibaal duurde het bij sommigen ook erg lang vooraleer het begon te dagen, ik heb het geluk gehad dat nog mogen mee te maken.
Volgens jouw redenering had WvA dan de crossen moeten uitkiezen waar MVDP niet aan de start kwam (niet afgelopen jaar maar wel alle jaren daarvoor). Dan had hij toch een aantal WK truien misgelopen volgens mij.

Als sporter moet je (vooral) naar jezelf kijken. Strijden tegen een sterkere tegenstander maakt jezelf ook sterker. De confrontatie uit de weg gaan, gaat je niet helpen om beter te worden.
Afbeelding

Plaats reactie