Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2022

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 16 feb 2022 09:43

MarkVeenstra schreef: 16 feb 2022 08:54 Maar als het trainen op de openbare weg, op zo'n tijdritfiets, dan zo gevaarlijk is volgens Froome. Dan train je dat toch op een afgesloten wielerparcours?
Óf je accepteert dat je op de weg niet je houding traint met je hoofd omlaag. Ook goed. Óf je zet een paar remmetjes op de uiteinden van je aerobars tijdens het trainen.

Een baansprinter pakt toch ook niet zijn baanfiets om aan 75 km/u op de openbare weg tussen het verkeer zijn sprints te oefenen?
Een tijdrijder traint voor zijn tijdritten in wedstrijden waarbij de weg is afgezet. Dat je dan in onveilige posities kunt zitten betekend simpelweg dat je de oefening voor die posities van te voren ook op afgesloten parcoursen zou moeten (of kunnen) doen. Als het bij jou op straat te gevaarlijk is.
Dat is toch een stukje eigen verantwoordelijkheid.
Inderdaad, eigen verantwoordelijkheid. Als je bijvoorbeeld als renner ervoor kiest om tijdens een wedstrijd waarin er heel veel wind is, toch met hoge velgen te rijden, moet je niet verwonderd zijn dat je in de gracht geblazen wordt. Als je zoals Froome per se wil gaan verkennen met een vol disc-wiel en een relatief hoge velg vooraan, moet je niet gaan klagen dat je ten val komt door een plotse windvlaag. Als je zoals Bernal aan een waanzinnig hoge snelheid met je hoofd naar beneden tegen een voertuig knalt, is dat toch wel een beetje je eigen schuld... Niemand verplicht een renner om met een stuurtje van 38 cm breed rond te rijden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 feb 2022 11:13

Je weet toch ook wel dat renners die eigen verantwoordelijkheid niet kunnen en zullen nemen. Zo werkt de mens nu eenmaal niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 16 feb 2022 11:20

Froome pleit in zijn artikel over een "equal level playing field".
Zou hij dan ook van plan zijn de "marginal gains" uit zijn Ineos tijd met de rest van het peloton te gaan delen?????? :mrgreen:
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 feb 2022 11:53

Ik heb Kris Boeckmans al met een AIRhub zien rijden om de snelheid omlaag te halen. Lijkt me perfect voor een prof:
https://www.dcrainmaker.com/2017/01/air ... tance.html

Kan je op vol vermogen trainen en toch trager (veiliger) rijden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 feb 2022 12:40

thestudent schreef: 16 feb 2022 11:13 Je weet toch ook wel dat renners die eigen verantwoordelijkheid niet kunnen en zullen nemen. Zo werkt de mens nu eenmaal niet.
Maar zijn werkgever wellicht wel. Die heeft er niets aan als zijn dure medewerker het risico neemt om zichzelf kapot te fietsen áls dat niet nodig is. Trainen in een risicovolle houding, kan je dan vrij goedkoop verplaatsen naar een afgesloten locatie.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 16 feb 2022 12:44

TL@ schreef: 16 feb 2022 11:53 Ik heb Kris Boeckmans al met een AIRhub zien rijden om de snelheid omlaag te halen. Lijkt me perfect voor een prof:
https://www.dcrainmaker.com/2017/01/air ... tance.html

Kan je op vol vermogen trainen en toch trager (veiliger) rijden.
ERG mode op de weg, gekker moet het niet worden :D
Ik snap de toepassing wel, maar een deel van je plezier op de fiets haal je (ook de profs) toch wel van de snelheid die je zelf kan ontwikkelen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 feb 2022 17:36

Het moet niet ERG zijn. Je kan ook 1W per km/u instellen (of 2W), op 40km/u heb je dan 40 of 80 watt extra weerstand. Maakt toch echt een verschil.
Afbeelding

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 16 feb 2022 17:45

Dat het nuttig zou kunnen zijn (ook naar veiligheid toe), dat snap ik wel. Dat er veel profs zouden mee willen rijden, dat geloof ik niet. Die willen geen fiets die tegenwringt (wie wel?). Ik heb het alvast eens bij mijn neefje gecheckt die als profwielrenner door het leven gaat, hij bedankt feestelijk voor zoiets.
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 feb 2022 17:48

Zie je wel trainen op een hele trage winterfiets met winterbanden en spatborden is gewoon een stukje veiligheid. Ook al een stuk harder werken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 16 feb 2022 18:36

niet de bond moet de tijdritfiets op de openbare weg verbieden maar de overheid. In principe moet je zelfs indien mogelijk je beide handen op het stuur houden van een gewone fiets of je riskeert een boete. De UCI kan bvb de minimum hoogte en breedte van het stuur bepalen. Volle wielen of niet gebruiken vind ik een twijfelgeval.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 feb 2022 23:58

Je kunt natuurlijk geen wereldwijd reglement opstellen waaraan een fiets die de openbare weg op gaat aan moet voldoen. Ga je het in NL en België verbieden, dan verplaats je in eerste instantie het probleem naar andere landen en de aanwas van jonge tijdrijders zal ook minder worden.

Ik kan mij wel vinden in het betoog van Froome. Juist als de UCI tijdritfietsen in de ban doet, kan dat een extra zetje geven aan de wetgevers en bovendien heb je alleen nog een paar maffe triatleten die op zo'n onding gaan rijden.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 17 feb 2022 08:31

De oplossing voor alles: nog meer debiele regeltjes. Het is net door al die regeltjes dat de gemiddelde mens helemaal niet meer voor zichzelf kan nadenken en de ene domme beslissing na de andere neemt.

Ik heb het hier nog al eens gezegd: De wereld is kapot geregeld, en mensen worden steeds dommer (waar de mens dan weer steeds slimmer wordt, zorgwekkende evolutie)
Afbeelding

Plaats reactie