Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Problemen met nieuwe ketting/achterderailleur na 1 week

Nicco55
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2021 17:04

Nicco55 28 sep 2021 17:48

Hallo,

Ik bracht vorige week mijn (intussen 10 jaar oude) fiets binnen voor onderhoud. Ze stelden toen vast dat de ketting en cassette versleten waren en hebben deze vervangen. Op mijn paar eerste fietsritten sindsdien werkte alles perfect, maar vandaag liep alles opeens mis.

Na een tijd deed versprong de ketting tussen 50x19 en 17 alsof hij niet goed wist op welke van de 2 versnellingen hij zelf wou zitten. Erger op de 39x23 en 39x22. Het hendeltje om terug te schakelen werd ook ineens losser, dan weer harder om in te duwen. Dan besefte ik dat de ketting eigenlijk niet op de 25 kon zitten: verder terugschakelen dan 23 lukte gewoon niet meer. Bijna thuis stond ik even op de pedalen in 50x13, daarna stopte ik om voorrang te geven. Toen ik terug vertrok zat ik opeens tegen mijn wil in 50x11 en stond op het hendeltje om terug te schakelen geen enkele weerstand meer. Terugschakelen lukt simpelweg niet meer, op de plateaus vooraan wel.

Waar denken jullie dat het probleem zit, en lijkt dit jullie iets wat (relatief) gemakkelijk zelf te herstellen is? Ik wil de onderhouders niet beschuldigen, het kan even goed aan mij liggen maar zou het wat jammer vinden om hem hiervoor opnieuw bij onderhoud te moeten zetten... Zou ik het bij wijze van spreken kunnen oplossen door wat vijzen af te stellen? En als dat het is, kunnen jullie misschien bepaalde video's voorstellen die helpen? Bedankt op voorhand!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 sep 2021 20:35

Derailleurkabel achter is gebroken. Als die niet vervangen is dan kan je daar niemand de schuld van geven.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 sep 2021 12:06

+1 kijk ook bij de uitgang van de kabel in de shifter, als dat is wat je met "hendeltje" bedoelt.

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 29 sep 2021 20:28

Als ik het goed lees verspringt de ketting tussen aangrenzende kransjes. Er staat gewoon te weinig spanning op de derailleurkabel als je roept dat het ‘hendeltje’ los aanvoelt. Als de kabel gebroken zou zijn kun je helemaal niet meer schakelen en staat de ketting steevast op de 11.

Handige video (als je een beetje durft te sleutelen): https://youtu.be/621wu4-SXUs

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 sep 2021 11:27

In de laatste comment zegt hij toch dat hij nu op de 11 ligt en het hendeltje niets meer doet. Kan ook zijn dat de kabel alleen losgeschoten is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 30 sep 2021 11:35

thestudent schreef: 30 sep 2021 11:27 In de laatste comment zegt hij toch dat hij nu op de 11 ligt en het hendeltje niets meer doet. Kan ook zijn dat de kabel alleen losgeschoten is.
Sorry, had ik verkeerd geïnterpreteerd :-)

Nicco55
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2021 17:04

Nicco55 30 sep 2021 13:55

Ja, hij zit inderdaad vast op de 11 nu. Ik heb gisteren toch wat proberen sleutelen maar dat haalde niets uit, dus het zal niet anders kunnen.

Plaats reactie